Omikron1 1 Postad 16 Maj Hej, har en scampi med en yanmar yse12. Vid sista turen förra året så började det komma extremt mycket sot i avgaserna samt så tappade motorn kraft och var väldigt svag. Den var även svårstartad efter det. Nu när båten är på land känner jag att propelleraxeln är väldigt trög att vrida när motorn är i friläge. Har gått runt och känt på några andra båtar och dem har alla vart lätta att vrida på. Kan detta vara en anledning till all sot? Eller finns det någon annan förklaring? Känner att just detta är lite för komplicerat för mig egentligen så om någon vet något bra företag i Göteborgstrakten som skulle kunna hjälpa mig hade jag vart jätte tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj (redigerade) Är backslage (växellådan) i friläge, så går det fint att snurra propellern. När kollade Du oljenivån i backslaget senast? Ta en bild av axeltätningen typ några dm bakom backslaget och lägg upp. Redigerad 16 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj (redigerade) När du startade motorn så hade du väl kylvatten kopplat till denna? Om inte så kan det gott hända att torkade sotavlagringar i avgassystemet lossnar och far ut. Då är haveriet nära... YSE har väl två manöverhantag. Ett för typ gas och ett för att manövrera backslaget. Redigerad 16 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj Kommer det sot när du startar, så har du väl inget kylvatten med glykol kopplat. Om det är så att du kört torrt, så är det stor risk att impellern i pumpen går sönder. Så blir även motorn överhettad rätt snart. Så berätta nu hur du tog omhand om båten inför vintern. Gissar att båten endast är sjövattenkyld. Alltså utan värmeväxlare. Lägg upp några bilder på motor, backslag mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj Jag gissar att det sot du upplever är avlagringar i ett snustorrt avgassystem. Är det så att inte tillräckligt olja finns i backslaget, så kanske det inte går att få i friläge. Då får motorn det jobbigt redan från start. Du kanske då ökar gasen, vilket gör att mer bränsle pumpas in och det blir en gråaktig rökutveckling. Visst är det en sån motor med kedja, kedjehjul o s v till en axel för start med vev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj YSE, står för early, d v s tidig modell. Senaste heter YSM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 16 Maj 23 minuter sedan skrev Hybro: Kommer det sot när du startar, så har du väl inget kylvatten med glykol kopplat. Om det är så att du kört torrt, så är det stor risk att impellern i pumpen går sönder. Så blir även motorn överhettad rätt snart. Så berätta nu hur du tog omhand om båten inför vintern. Gissar att båten endast är sjövattenkyld. Alltså utan värmeväxlare. Lägg upp några bilder på motor, backslag mm. Det gäller ju förra årets sista tur och då är risken för torrkörning minimal , om inte impellern havererat, och vinterförberedelserna oaktuella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 16 Maj Det tråkiga med dieslar är att de är självdestruktiva. Börjar det av någon anledning gå tungt så ökas bränsletillförseln automatiskt för att upprätthålla inställt varvtal. Upplevde det själv för några år sedan i Göta kanal när jag fick en bomberjacka i propellern. Regulatorn gav max men varvtalet ökade inte utan det blev bara en massa svart rök. Så går din axel tungt så kan det vara en orsak till svart rök och upplevd svagare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Omikron1 1 Postad 16 Maj (redigerade) Körde igenom båten med glykol innan vintern när den var på land. Soten började under motorgång till varvet. Jag hade kylvatten hela tiden så impeller är inte problemet. Har lossat propelleraxeln från backslaget och axeln är fortfarande mycket trög att vrida. Motorn är lik dem med kedjedrift men den har remdrift för vattenpump osv. Ska ta bilder nästa gång jag är vid båten. Redigerad 16 Maj av Omikron1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 16 Maj Då är det väl bara axeltätning och axellager som är kvar som kan kärva. Vad har du för tätning? Är den korrekt smord (om det är sådan typ), eller spände du åt den i höstas (om det är sån med fläta). Hur ser axel lagringen ut? Gissar du har ett cutlasslager (det är väl det vanligaste) och kanske det är dåligt och nyper axeln. Felsök dessa två är mitt tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Omikron1 1 Postad 16 Maj Så här ser axeltätningen ut Osäker på vad cutlasslagwr innebär riktigt men det sitter ett "stöd" för axeln utanför skrovet. I den är det någon typ av lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 Maj 12 minuter sedan skrev Omikron1: Så här ser axeltätningen ut Osäker på vad cutlasslagwr innebär riktigt men det sitter ett "stöd" för axeln utanför skrovet. I den är det någon typ av lager. Det yttre lagret är ett cutlasslager av gummi som smörjs med vatten när båten ligger i sjön. På land går dom trögt + bränns sönder om man inte vattnar dom med vattenslang eller blomspruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 16 Maj Jag antar du antingen har konfiguration med stödbock typ detta: eller med stävlager typ detta: Bägge har ett lager som axeln går igenom och det är oftast av typen cutless/cuttlass: När det blir dåligt kan allt möjligt hända, bl.a. kan den kärva och nypa. Så här kan det se ut när det är dåligt: Din axeltätning vågar jag inte gissa vad det är för typ. Känner inte igen den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Omikron1 1 Postad 16 Maj 1 minut sedan skrev Boanjohan: Jag antar du antingen har konfiguration med stödbock typ detta: eller med stävlager typ detta: Bägge har ett lager som axeln går igenom och det är oftast av typen cutless/cuttlass: När det blir dåligt kan allt möjligt hända, bl.a. kan den kärva och nypa. Så här kan det se ut när det är dåligt: Din axeltätning vågar jag inte gissa vad det är för typ. Känner inte igen den. Har som det första exemplet, ska kolla mer nästa gång jag är vid båten. Jag har aldrig haft växeln i när motorn körts på land. Det kan väll inte kärva av att vrida det för hand några varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 16 Maj 28 minuter sedan skrev Omikron1: Har som det första exemplet, ska kolla mer nästa gång jag är vid båten. Jag har aldrig haft växeln i när motorn körts på land. Det kan väll inte kärva av att vrida det för hand några varv? Nä, dra för hand är ingen fara. Det bör man göra för att kontrollera att axeln går runt normalt och för att kolla att gummit är okej (man kan se att gummit inte släppt från hylsan, sprickor i gummit, ribbor som lossnat etc). Om du har ett bladmått kan du försöka mäta lagerspelet mellan gummit och axeln. Det bör finnas ett spel på kanske 0,1-0.2 mm. Får du inte in ett 0,05mm bladmått så skulle jag säga det är för tight. Lättast är att mäta på ovansidan axeln där spelet av naturliga skäl är när axeln inte snurrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 Maj 1 timme sedan skrev Omikron1: Det kan väll inte kärva av att vrida det för hand några varv? Det kärvar om det inte är blött vare sig du snurrar för hand eller med motorn, men det bränns inte sönder av några varv för hand. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser