JohanBo 0 Postad 15 Maj , 2024 (redigerade) Har en Maxi Fenix med Seldén rigg. Är första säsongen med båten och har dessvärre inte sett båten riggad förut. Har fått ordning på allt förutom uthalet vilket jag inte blir klok på. Kan dessvärre inte fråga föregående ägare då allt kring riggning sköttes av firma. Det är idag gjort enligt följande, jag har inte gjort någon förändring: - Uthal är fäst vid en wire som går ner via en trissa bakkant bom. - Wire går in i bom och en tamp kommer ut i framkant bom via en trissa. - Tamp går tillbaka till bakkant bom via en trissa och kommer ut igen. Ca 30cm tamp är kvar i bakkände och med denna lösning är det i stort sett omöjligt att spänna uthalet. Är det på rätt sätt det är gjort, eller går det möjligen bara för trögt? Redigerad 15 Maj , 2024 av JohanBo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 15 Maj , 2024 (redigerade) Jag antar att det är samma konstruktion som i Magic- bommen. En av trissorna som sitter i främre delen av bommen hade helt kärvat ihop. Jag köpte ett nytt uthal från Selden. Det sitter även ett block i bommen. Redigerad 15 Maj , 2024 av MichaelBj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanBo 0 Postad 15 Maj , 2024 3 hours ago, MichaelBj said: Jag antar att det är samma konstruktion som i Magic- bommen. En av trissorna som sitter i främre delen av bommen hade helt kärvat ihop. Jag köpte ett nytt uthal från Selden. Det sitter även ett block i bommen. Ja det är nog inte omöjligt att det är samma. Det är väl en ganska vanlig variant av bom jag har. Men hur gör du när du justerar uthalet, görs det via ett block ner i mastfot och till en knap? På min bom sitter de alltså en tamp på ca 30cm i bakpå på bom. Enda lösningen jag har hittat är att dra den genom ett av fästena för reven på sida av bom och göra en knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 16 Maj , 2024 Så här ser det ut på min bom. Uthalet går ut mellan reven och kan låsas med en inbyggd clamcleat eller dras ner via block vid mastfoten. Det verkar som du har en annan konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 16 Maj , 2024 (redigerade) 11 timmar sedan skrev JohanBo: Ja det är nog inte omöjligt att det är samma. Det är väl en ganska vanlig variant av bom jag har. Men hur gör du när du justerar uthalet, görs det via ett block ner i mastfot och till en knap? På min bom sitter de alltså en tamp på ca 30cm i bakpå på bom. Enda lösningen jag har hittat är att dra den genom ett av fästena för reven på sida av bom och göra en knop. Utan bild är det svårt att svara rätt då jag aldrig haft en Maxi. Men på en båt jag haft var det samma princip och där var det som ett V i aktre blockgruppen som man låste linan i. Jag drog linan framåt och sedan nedåt så låste linan. Jag vet inte om du har samma funktion. Man orkar inte spänna om storen är hemskotad. @MichaelBjhann före. Redigerad 16 Maj , 2024 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanBo 0 Postad 16 Maj , 2024 Såhär ser det ut i framkant bom så sen leds det tillbaka genom bom och kommer ut i bakkant. Med andra ord är det en omöjlig uppgift att spänna uthalet bak från masten utan att den låser sig själv i framkant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 17 Maj , 2024 (redigerade) Ser inte wiren, men antar att den går som vanligt från skothorn in i bommen. Det ser ut som du ska dra ut linan ur bommen och hantera den direkt framme vid masten eller via block till sittbrunn. Det ser också ut som du saknar trissorna för reven. Redigerad 17 Maj , 2024 av MichaelBj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser