MaB 0 Postad 15 Maj Hej Har kollat lite i befintliga inlägg men hittar inte riktigt mitt svar. Jag har en Micore 490 GT som jag ibland vill kunna köra på el, alltså montera en elutombordare för att köra i lågfart (3 till 5 knop). Kör någon av er med en elutombordare på en båt i den storleken och vilken motor, dvs vilken dragkraft krävs det för att kunna nå upp den farten? 56 lbs, 86 lbs eller kanske ännu mer? Tacksam för era tips. Hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 18 Maj Det står rek motor bör ha 40-60hk, vilket är 29kw-44kw. Men en sån kommer den gå mycket snabbare än 5knop kanske även 20? 1kw är ungefär 3hk vilket räcker till 5knop, även 0.5kw 55lb dragkraft kan ge dig 3knop. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 19 Maj Fem knop är över skrovhastigheten på en 490 lång båt. Vattenlinjen är dessutom kortare än så, du får nog räkna med spannet 3 - 4 knop som realistiskt. En v-bottnad båt med tvär akter är inte lättdriven i de hastigheterna så min gissning blir 86 lbs. De är kanske svåra att få tag på för 12 volt dock. Om du tänker köra länge så rekommenderar jag en modell med steglös elektronisk hastighetsreglering, de är mer energieffektiva. De där billiga motorerna med fem hastigheter fram och tre back har en tendens att bränna kontakterna i reglaget när man kör länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaB 0 Postad 19 Maj 45 minutes ago, Faderullan said: Fem knop är över skrovhastigheten på en 490 lång båt. Vattenlinjen är dessutom kortare än så, du får nog räkna med spannet 3 - 4 knop som realistiskt. En v-bottnad båt med tvär akter är inte lättdriven i de hastigheterna så min gissning blir 86 lbs. De är kanske svåra att få tag på för 12 volt dock. Om du tänker köra länge så rekommenderar jag en modell med steglös elektronisk hastighetsreglering, de är mer energieffektiva. De där billiga motorerna med fem hastigheter fram och tre back har en tendens att bränna kontakterna i reglaget när man kör länge. Kanon, tack för bra info. Då blir det nog bäst med en 24V motor med 86lbs (och LiFePo4 batteri). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser