oseglat 3 Postad 14 Maj Det är dags för påmastning och jag har aldrig gjort det förut. Även om jag har läst en hel del och tycker att jag förstår det rätt så bra rent teoretiskt så känner jag mig inte trygg med att göra det. Inte trygg i att det blir tillräckligt spänt (eller för spänt) för att klara de påfrestningar som det blir i en mast. Så jag undrar om någon har kunskap, tid och lust, gärna närmaste två veckorna, att hjälpa till med detta? Givetvis isf mot överenskommen ersättning. För någon som gjort det i flera år gissar jag att det inte är några konstigheter. Båten är en Beason 31 och ligger i Björlanda Kile. Eller om ni tips på företag som kan tänkas göra det, kollat lite på det med, men det verkar svårt, främst tidsmässigt. Det är inget företag i Björlanda som gör det eller? (Det går fint att skicka PM om ni vill.) // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 48 Postad 14 Maj Seldens tips Läs in dig på denna om du inte gjort det så ska det nog gå bra. Dock är det ändå bra att ha någon rutinerad med, lätt att missa små saker som kan bli jobbiga snabbt vid lyftet….. hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 Maj Jag har själv varit med och mastat på och av kompisarnas Beason 31, och har själv en Beason 311. Har dussinet på- och avmastningar i ryggen. Jag kan hjälpa till om jag har tid. Dock ryggproblem så jag kan inte hjälpa till så mycket rent fysiskt men kan guida. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oseglat 3 Postad 14 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev Triobatar: Seldens tips Läs in dig på denna om du inte gjort det så ska det nog gå bra. Dock är det ändå bra att ha någon rutinerad med, lätt att missa små saker som kan bli jobbiga snabbt vid lyftet….. hälsningar Mikael Tackar, det är faktiskt bland annat den jag använt för att få lite teoretisk grund. Bra läsning! 2 timmar sedan skrev raol: Jag har själv varit med och mastat på och av kompisarnas Beason 31, och har själv en Beason 311. Har dussinet på- och avmastningar i ryggen. Jag kan hjälpa till om jag har tid. Dock ryggproblem så jag kan inte hjälpa till så mycket rent fysiskt men kan guida. Det låter intressant att få din hjälp om det kan passa framöver. Jag har dock klurat lite nu och tror att jag gör så att jag sätter dit mast efter bästa förmåga och sedan tar hjälp av någon som kan komma förbi och justera det sista och kolla/besikta. Då är det mycket lättare att bestämma en tid osv., än om man skall planera in ev. kö till mastkran osv. Om det inte skall seglas innan man kollar av riggen så skall det inte vara några problem känns det som. Några spontana tankar på det? Redigerad 14 Maj av oseglat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 Maj (redigerade) Tja, det gäller ju att inte missa grundläggande delar, som att fästa saker på fel ställe få nån lina på fel sida nåt annat (det går ju att lösa genom att klättra i mastkranen men det beror på hur dödsföraktande man är). Verktyg ska vara på plats. Alla riggbultar och saxpinnar ska vara redo. Fall säkrade så de inte slinker ur masten... Det går inte att planera nån kö till mastkranarna, utan det är bara att lägga sig med båten och vänta tills det blir ledigt på en lämplig kran (i praktiken en av de två stora kranarna för din båt). Har du aldrig mastat på tidigare så rekommenderar jag minimum tre vuxna (inkl dig själv). En som vevar och håller lite översikt, en som håller mastfoten (OAVBRUTET!) och styr masten under resningen tills den är säkrad, och slutligen en som går runt och fäster alla stag och vant och spänner upp riggen. Det är mycket enklare att få det rätt vid påmastningen än att åtgärda vissa fel efteråt, så bäst är att få det riktigt direkt. En grej jag tänker på är om du dyker upp när kompisarna ska masta på nästa vecka (i Björlanda Kile). Likadan båt (kan dock vara annan mast, för de byggdes med lite olika genom åren). Om de är ok med det, så kan du se och lära. Om det är intressant kan du väl meddela, så kollar jag med kompisarna om de är ok med det, så hörs vi på PM efter det i så fall. Redigerad 14 Maj av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oseglat 3 Postad 14 Maj 2 minuter sedan skrev raol: Tja, det gäller ju att inte missa grundläggande delar, som att fästa saker på fel ställe få nån lina på fel sida nåt annat (det går ju att lösa genom att klättra i mastkranen men det beror på hur dödsföraktande man är). Verktyg ska vara på plats. Alla riggbultar och saxpinnar ska vara redo. Fall säkrade så de inte slinker ur masten... Det går inte att planera nån kö till mastkranarna, utan det är bara att lägga sig med båten och vänta tills det blir ledigt på en lämplig kran (i praktiken en av de två stora kranarna för din båt). Har du aldrig mastat på tidigare så rekommenderar jag minimum tre vuxna (inkl dig själv). En som vevar och håller lite översikt, en som håller mastfoten (OAVBRUTET!) och styr masten under resningen tills den är säkrad, och slutligen en som går runt och fäster alla stag och vant och spänner upp riggen. Det är mycket enklare att få det rätt vid påmastningen än att åtgärda vissa fel efteråt, så bäst är att få det riktigt direkt. En grej jag tänker på är om du dyker upp när kompisarna ska masta på nästa vecka (i Björlanda Kile). Likadan båt (kan dock vara annan mast, för de byggdes med lite olika genom åren). Om de är ok med det, så kan du se och lära. Om det är intressant kan du väl meddela, så kollar jag med kompisarna om de är ok med det, så hörs vi på PM efter det i så fall. Tack för input, tar med mig det. Jag var med och mastade av båten i höstas tillsammans med förra ägaren och fick då en bild om hur det bör se ut, inte riktigt samma såklart, men viss förståelse för vad som händer fick jag allt. Vi pratade särskilt om att hålla koll på fall och sådant, även när masten skall på igen. Men hör gärna med kompisarna om jag kan få se och lära, meddela isf tid via PM så skall jag se om jag kan lyckas vara där då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 14 Maj Lite OT kanske Tidigare la jag ett sling runt masten under spridarna, som jag sedan hängde på kroken till mastkranens lyftwire. I mitt fall så blev övre änden av masten tyngre än nedre delen. Nån måste m a o greppa ordentlig i masten hela tiden, annars tippar den i sjön. Numer har jag gjort mig en skyttel, som går in i rännan för travarna på baksidan masten. Fäster lyftwiren i skytteln, samt en tamp ned som jag gör fast i bomfästet. Släpper upp till ca 1 meter ovanför spridarfästena. Nu hänger masten helt vertikalt. En snubbe får passa in masten i mastfoten. - Fäster förstaget med Furlexrulle. Därefter toppvant och undervant på båda sidor. Sist akterstaget. Viktigt är att låsa fast masten i mastfoten. Nu går det att koppla loss mastkranen och lämna plats åt någon annan. - Spänner upp riggen ordentligt, men det är en annan historia. BT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser