Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Rekommendera Poster

Hej på er alla, hoppas allt är väl

 

Hittade en skada i mitt glasfiberskrov under vattenlinjen (Lami 425) under slipning. Jag hade planerat lägga Biltemas Epoxiprimer som ny "bottenfärg" för att täta upp och få en slitstark botten.

Skadan är lite suspekt, verkar som nån slags krosskada. ca 3x3cm, känns mjukt och buktar in om man lägger lite tryck på. Jag har slipat ner gelcoaten för att undersöka mera, bild bifogad. Om man knackar på skrovet är ljudet "stummare" än runt omkring skadan. Kan någon utifrån erfarenhet säga om detta är ett lamineringsfix eller skulle det räcka med en starkare spackel, typ långtrådig glasfiberspackel? 

 

Jag antar att jag får tänka om min epoxibotten om jag ska ha båten i vattnet inom närmsta tid, med tanke på att lamineringen isåfall måste genomhärda först. 

 

Video på skadan: https://drive.google.com/drive/folders/1bQX2mzNhpdxBoNz0egoZHhaW6ZLk-Be2?usp=sharing

IMG_1359.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga, men försök att lägga in videon i forumet i stället så finns den kvar även i framtiden när någon hittar den här tråden.  😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som och låter som laminering behövs. Ljudet på skadan är typiskt för delaminering, dvs laminatet är spräckt/trasigt. En ful lösning är ju alternativet med långtråkigt spackel och det håller nog ett tag, men du behöver nog slipa upp lite mer först.

Eftersom det verkar friskt runt om och skadan är liten så är en annan fullösning ett stycke genomgående skruv med mutter och två rejält stora brickor, en på insidan, en på utsidan och sikaflex emellan och spänn åt. Håller en livslängd🙂

 

Korrekt lösning är nog däremot definitivt lagning med nytt laminat.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, 

det blir nog en liten lamineringsession. I alla fall bra övning för mig som inte gjort mycket sånt :) Och så tror jag att jag steker planen med epoxibotten och målar på med ny topcoat efteråt. Det är väl en gammal båt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev eliasandr:

Och så tror jag att jag steker planen med epoxibotten och målar på med ny topcoat efteråt

Polyesterbaserat (topcoat) ovanpå epoxi är inte att rekommendera, även om jag vet att det lyckas ibland. Se t ex här, där de uttryckligen skriver "Obs! Polyesterbaserad topcoat målas inte på epoxi; den fäster inte!".

 

Jag är kanske konservativ, men 90% av alla lagningar/modifieringar gör jag med samma material som det är uppbyggt av - 2-komp polyesterplast. Om det gamla ruggas upp ordentligt och rengörs är i alla fall min erfarenhet att det ytterst sällan är några problem med vidhäftning som motiverar epoxi. Och slipa bort skadat och rugga upp skall du ju göra ändå.

 

Långtrådigt polyesterspackel fungerar faktiskt ofta väldigt bra och blir starkt, men det krävs givetvis även där en bra rengöring, ordentlig uppruggning och inte minst slipning av skadan så lagningen/hålet är betydligt större på ytan än inuti.

Många tänker att de skall snygga till skadan och kanterna när de slipar, men det är lite feltänk. Visst, bort med allt skadat men rugga till en bit in i det friska så får lagningen bra fäste - oavsett vad man använder att laga med. Snyggt skall det inte bli av förarbetet, det kommer senare 😉

 

(Ett tips: Lägg gärna upp bildfilerna i generellt format såsom t ex JPEG (.jpg). Företagsspecifika format såsom .heic kan inte ses hos dem som har t ex en standard windowsdator utan att ladda ner något tillägg/app. Men sitter man i en nätverksmiljö med mycket restriktioner så är sådan nedladdning ofta spärrad, så din bild kan jag t ex inte se på min jobbdator)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Polyesterbaserat (topcoat) ovanpå epoxi är inte att rekommendera, även om jag vet att det lyckas ibland. Se t ex här, där de uttryckligen skriver "Obs! Polyesterbaserad topcoat målas inte på epoxi; den fäster inte!".

Jag kanske var lite otydlig, jag tänkte alltså INTE laga eller måla med epoxi. Det var planen från början att lägga en epoxibaserad primer som bottenfärg men jag ändrade alltså mig i och med att jag ska laminera och inte vill vänta på härdningsprocessen hela sommaren. 

 

1 minut sedan skrev IngemarE:

 

(Ett tips: Lägg gärna upp bildfilerna i generellt format såsom t ex JPEG (.jpg). Företagsspecifika format såsom .heic kan inte ses hos dem som har t ex en standard windowsdator utan att ladda ner något tillägg/app. Men sitter man i en nätverksmiljö med mycket restriktioner så är sådan nedladdning ofta spärrad, så din bild kan jag t ex inte se på min jobbdator)

Bra tips. Jag kan visa iphones filer på mina windowsdatorer, men det kanske inte alltid är fallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gott.

Förstod nog inte vad du menade med att du "steker planen" med epoxi. Är väl för gammal....😝

 

(OT kanske: HEVC-videotillägg krävs för att visa din bildfil på en standard W10-dator, och det laddar man nog ner nästan reflexmässigt första gången man råkar på en äpplefil. Men sådana tillägg är - liksom väldigt mycket annat - ofta spärrade i många större företagsmiljöer. Nyttan med det (eller om det är en princip) kan man givetvis ha synpunkter på, men så är det tyvärr).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...