Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej.

Behöver byta motor på min Linder 400 utan styrpulpet.

Den är ju begränsad till 15hk men med samma skrov och styrpulpet så kan man ha 20hk.

För och nackdelar med att slänga på en 20hk istället för 15hk.

Begagnatpriserna är ju hyfsat lika.

Tack så länge

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta man hör någon klaga på att de har för stor motor. Kan vara värt att kolla hur mycket tyngre en 20hk är då det kanske är så att det är en helt annan motor än 15hk.

Har också hört att försäkringsbolag kan ha åsikter, men det har personligen inte varit problem för mig som också har en för stor motor på styrpulpeten.

Om det var jag som letade en begagnad motor till en sådan båt så skulle jag kanske mer värdera skicket, priset och var jag geografiskt kan hitta en bra motor än om den är på 15 eller 20hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä för stor motor brukar inte va så jobbigt😊

tänkte mer på vikt och ev försäkring men brukar det inte va typ samma motor på 15 och 20hk fast 20 är lite uppskrämd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minute ago, martinjosefsson said:

tänkte mer på vikt och ev försäkring men brukar det inte va typ samma motor på 15 och 20hk fast 20 är lite uppskrämd?

Kan vara så, men det kan också vara så att 20 är början på nästa segment. Alltså en mindre uppskrämd 25. Men jag vet inte hur det är på olika fabrikat. Vikt och cylindervolym hintar ju om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man godkänner 20 hp på styrpulpetaren har väl att göra med säkerheten och manövrerbarheten med ratt jämfört med styrpinne på en starkare motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...