martinjosefsson 0 Postad 14 Maj , 2024 Hej. Behöver byta motor på min Linder 400 utan styrpulpet. Den är ju begränsad till 15hk men med samma skrov och styrpulpet så kan man ha 20hk. För och nackdelar med att slänga på en 20hk istället för 15hk. Begagnatpriserna är ju hyfsat lika. Tack så länge /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 Maj , 2024 Det är inte ofta man hör någon klaga på att de har för stor motor. Kan vara värt att kolla hur mycket tyngre en 20hk är då det kanske är så att det är en helt annan motor än 15hk. Har också hört att försäkringsbolag kan ha åsikter, men det har personligen inte varit problem för mig som också har en för stor motor på styrpulpeten. Om det var jag som letade en begagnad motor till en sådan båt så skulle jag kanske mer värdera skicket, priset och var jag geografiskt kan hitta en bra motor än om den är på 15 eller 20hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinjosefsson 0 Postad 14 Maj , 2024 Nä för stor motor brukar inte va så jobbigt😊 tänkte mer på vikt och ev försäkring men brukar det inte va typ samma motor på 15 och 20hk fast 20 är lite uppskrämd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 Maj , 2024 1 minute ago, martinjosefsson said: tänkte mer på vikt och ev försäkring men brukar det inte va typ samma motor på 15 och 20hk fast 20 är lite uppskrämd? Kan vara så, men det kan också vara så att 20 är början på nästa segment. Alltså en mindre uppskrämd 25. Men jag vet inte hur det är på olika fabrikat. Vikt och cylindervolym hintar ju om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 14 Maj , 2024 Att man godkänner 20 hp på styrpulpetaren har väl att göra med säkerheten och manövrerbarheten med ratt jämfört med styrpinne på en starkare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser