Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Luna3

Båt-novis behöver löpande hjälp

Rekommendera Poster

Hej! Efter skilsmässa står jag och behöver lära mig hela "båt-grejen" efter att tidigare bara kunnat åka med, metaforiskt och bildligt.

Jag har en liten motorbåt som blev stående förra året eftersom jag inte kunde åka själv men nu vill jag lära mig!

Jag har läst på om hur jag ska tvätta av båten och jag ska börja där men jag behöver löpande hjälp och hoppas att det finns personer här som har kunskap och tålamod att guidea mig rätt allt eftersom. 

Det jag direkt vill ha hjälp med är en lämplig badstege. Vi har använt den billigaste möjliga som man hänger över kanten men det är utav h*lvete svårt att ta sig upp och jag vill ogärna bli guppandes brevid båten efter bad för att jag inte orkar häva mig upp igen 🤣🤣 

Jag funderar på om det egentligen borde vara en stege som sitter fast? Om man glömmer att hänga ut stegen innan man hoppar i vattnet så blir det ju ganska jobbigt läge.. vad tror ni? 

Sen vill jag ha en....GPS? Kanske finns ett riktigt ord för det men ni får utbilda mig, ni förstår vad jag är ute efter om jag säger typ maps för väner (det är där jag kommer hålla till).

Jag har ett ekolod(?) Som visar djup och man kan se om det är fisk under en men jag vill kunna hitta tillbaka till hamnen när jag varit ute.

Jag försöker få in en bild på båten, hoppas det funkar. Motorn är en Suzuki 65 om någon är nyfiken på det :)

Så hjälp mottages gärna! Kommer ta lite fler bilder när jag tvättat av den 😊😊

20240513_220014.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kul att du vill fortsätta med båtlivet 🙂 Här brukar man få mycket hjälp. Angående badstege kanske det kan funka med en sådan här att montera på akterspegeln https://www.seasea.se/badstege-alu-1-2s t.ex.

För navigering använder jag bl.a. Skippos (f.d.Eniros) app På Sjön som fungerar alldeles utmärkt.  Betalar du lite extra får du dessutom med en del specialsjökort som kan vara bra att ha beroende på var du båtar någonstans såklart.

Lite hjälp kanske detta blev iallafall.

//Jörgen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg in några bilder på aktern,  tänker båda sidor om motorn, så kan nog bra förslag på badstege (räddningstege) komma. Tycler det är viktigt ha badstege som går fälla ner från vattnet för ramlar man I så är det viktigt kunna komma upp själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bild på instrumentpanelen så ser vi vilka möjligheter det finns för gps. Jag hade valt montera en GPS som strömförsörjs via båten. Tål vatten, sitter fast, ofta bättre skärm för att kunna ses i solsken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där jag håller till så erbjuder Sjöräddningen nybörjarkurser för nya, eller blivande, båtägare. För en rimlig summa får du 2 teorikvällar en en heldag på sjön. Där får du lära dig grunderna i att ta hand om en båt, navigera, säkerhet på sjön, nödvändig utrustning samt manövrering både i fart och i hamn. Kontakta närmaste Sjöräddningsenhet och hör dig för ifall de har någon sådan kurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs in förarintyget - om du inte redan har det förstås 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Luna3:

Hej! Efter skilsmässa står jag och behöver lära mig hela "båt-grejen" efter att tidigare bara kunnat åka med, metaforiskt och bildligt.

Jag har en liten motorbåt som blev stående förra året eftersom jag inte kunde åka själv men nu vill jag lära mig!

Jag har läst på om hur jag ska tvätta av båten och jag ska börja där men jag behöver löpande hjälp och hoppas att det finns personer här som har kunskap och tålamod att guidea mig rätt allt eftersom. 

Det jag direkt vill ha hjälp med är en lämplig badstege. Vi har använt den billigaste möjliga som man hänger över kanten men det är utav h*lvete svårt att ta sig upp och jag vill ogärna bli guppandes brevid båten efter bad för att jag inte orkar häva mig upp igen 🤣🤣 

Jag funderar på om det egentligen borde vara en stege som sitter fast? Om man glömmer att hänga ut stegen innan man hoppar i vattnet så blir det ju ganska jobbigt läge.. vad tror ni? 

Sen vill jag ha en....GPS? Kanske finns ett riktigt ord för det men ni får utbilda mig, ni förstår vad jag är ute efter om jag säger typ maps för väner (det är där jag kommer hålla till).

Jag har ett ekolod(?) Som visar djup och man kan se om det är fisk under en men jag vill kunna hitta tillbaka till hamnen när jag varit ute.

Jag försöker få in en bild på båten, hoppas det funkar. Motorn är en Suzuki 65 om någon är nyfiken på det :)

Så hjälp mottages gärna! Kommer ta lite fler bilder när jag tvättat av den 😊😊

20240513_220014.jpg

Kul med egen båt, grattis, det finns mängder med plotter (GPS med sjökort) i handeln, besök en välsorterad affär typ SeaSea eller Hjertmans då får du hjälp, kostar lite men är bättre än segla i mobilen enligt min uppfattning, plus papperssjökort förstås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev GTI:

Kul med egen båt, grattis, det finns mängder med plotter (GPS med sjökort) i handeln, besök en välsorterad affär typ SeaSea eller Hjertmans då får du hjälp, kostar lite men är bättre än segla i mobilen enligt min uppfattning, plus papperssjökort förstås

Instämmer. Och med tanke på båtens typ sitter du sannolikt nära GPS/plotter och styr, så den behöver inte vara jättestor. Stor plotter är en dyr plotter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...