Mambo 75 Postad 13 Maj Jag har i år köpt en ny Garmin 1022-plotter som nu är inkopplad och fungerar som tänkt. Men jag får inte min AIS att visa info på nya plottern? AIS-en är en True Heading och har hängt med 2-3 år och fungerat utmärkt mot min gamla Garmin-plotter. Jag använder NMEA 0183 kabeln från AIS-en och samma TX-A och TX-B kablar/ledare som förut. Sedan skarvade jag ihop med nya Garminplotterns motsvarande kablar till NMEA0183-kontakten. (fick löda/skarva fast ledarna till nya Garminkablen) . Det uttrycks lite diffust i manualen men som jag förstår är det plotterns RX-A och RX-B som ska ta emot signalen. Funkade inte -ingen AIS visning på plottern. För att testa så kopplade jag istället trådarna till plotterns TX-A och TX-B, ingen skillnad, funkar inte heller. Men AIS-ens NMEA0183 kabel har också en skärm/jord runt om de två ledarna, måste den vara med? Plotterns NMEA0183- kabel som jag skarvat med har inte en sådan skärm/jord men det finns ju en vanlig jordledare förstås, den som tillsammans med +12V-ledaren strömförsörjer plottern (Garmins plotter strömförsörjs alltså via NMEA0183-kablen). Men sedan finns också en ledare för "datajord", ska denna kopplas till AIS-kabelns skärmning? Eller har någon andra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 13 Maj (redigerade) 4 timmar sedan skrev Mambo: - - - Eller har någon andra tips? Jag kollade inte exakt hur du kopplat men om vi utgår från att det är korrekt (det är ju bara att följa färgkodningen enligt kopplingsschemat) så finns det en fallgrop till. Du måste ställa in nmea-profilerna i plottern att läsa rätt nemasträngar för att kunna ta emot o presentera AIS-informationen. Om du läser igenom manualen för din plotter o söker efter konfiguration av nmea0183 så bör du hitta var i menyerna du hittar konfigureringen. Sedan kan det bli lite gissningar vilka nmea-strängar du ska aktivera. Jag gjorde "samma operation" i en nyinköpt plotter för ett par år sedan och efter lite försök så presenterades AIS-infon. Redigerad 13 Maj av Lintott 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 Maj Det är Rx på plottern du ska använda. Tx kommer inte att fungera. Följ sedan rådet från @Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 14 Maj Som tidigare nämnts måste Tx (transmit) på AIS-enheten gå till Rx (receive) på plottern. Har du två Transmit-ledare från AIS-enheten så kopplar du dom till RxA/In+ och RxB/In-. Kolla noga så att Transmit+ går till RxA/In+ och Transmit- går till plotterns RxB/In-. (Har du bara en Tx-ledare på AIS-enheten så använder du bara RxA och kopplar RxB till signaljord, men det lät inte som att du hade det. Men kolla för säkerhets skull att det inte bara är en (1) transmit du har så att du inte ansluter signaljord från AISen till RxB, då finns risk att det inte fungerar.) Sedan måste du i inställningarna ställa in porten som INPUT och på High speed NMEA annars kommer inget att visas (AIS-informationen sänds i en högre hastighet än normalt): Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 15 Maj Jag tänkte komma med lite återkoppling för nu fungerar det. Vad skulle man göra utan sina expertvänner här på forumet. Jag kopplade precis som ni säger (och som jag först kopplat) till Plotterns NMEA0183 RX ledare. Sedan gick jag in i plotterns meny och konfigurerade Input-porten och satte den på High speed. Därefter fungerade det. Tack för er hjälp. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser