Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Rekommendera Poster

hej 

har litet start problem.

volvo penta b20.

startar inte,bara med start gas.

gjorde rent förgasaren sen startar den utan problem.

nu efter några dagar är det samma problem,bara med hjälp av startgas startar den.

några tips? göra rent igen? 

mvh James

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med färsk bensin i en separat dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Prova med färsk bensin i en separat dunk.

Behöver kanske höja tomgången lite? 

Prova att choka när du startar den. 

 

Jag har total renoverad b20. Den startar efter en stunds malande. Men chokar jag så startar den direkt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ok tack. Bensin är helt ny. Kan kolla de andra som du skrev. 
tack för svaret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Solex eller Zenith/Stromberg förgasare?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är en Stromberg

mvh James

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej undrar om du inte fått en spricka i membranet i förgasaren,mycket lätt att byta om så är fallet. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnienr10:

Hej undrar om du inte fått en spricka i membranet i förgasaren,mycket lätt att byta om så är fallet. Ronnie

Just det därav min fråga.

Glöm inte dämpoljan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

membramen är ok. 
ja det finns dämpolja i. 
 

Med vänlig hälsning, James

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

helt säker ? kolla noga vid kolvens klämyta ,drag försiktigt se mot ljus yta, säkrast att byta membranett/två?  B

Redigerad av bemek
tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev JamesRVS:

Hej

membramen är ok. 
ja det finns dämpolja i. 
 

Med vänlig hälsning, James

Märkligt att den går när du åtgärdat förgasaren, för att sedan inte funka.

Ser du att matarpumpen trycker in soppa i båda förgasarna? Sätt i transparanta slangar i flottördränagen om det inte går att se på annat sätt.

Därefter fortsätter felsökningen till tändsystemet.

Hur mår brytare, konding , rotor , fördelarlock och tändhattar/kablar?

Kontrollera så att du inte har spänningsfall över tändningslåset mot tändspolen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har bara en förgasare.

kan kolla tändsystemet:

fördelar lock ny

tändhattar kablar ny

rotor ny

brytare vilken avstånd ska det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytare avstånd normalt 0,4-0,5 mm men kolla i manual för AQ115/130. Kamvinkel bör vara 60°-63°, se manual.

Byt kondensator och brytare. Handla av KG Trimmaren eller Drevdelar.

Enkel Strombergare då är det en AQ115 ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

tack för info

ska gå igenom och byter delar. det är AQ105A/100

har upptäckt att fördelar huset satt lös också.

ska gör om timing med.

och byter tändstift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok börja med grundställa brytaren och ställ sen tändförställningen. Därefter mät upp kamvinkeln om möjligt vilken jag tror kan avvika på AQ105 ifrån tidigare förmedlade värden. Kanske någon på MG som snabbt kan ta fram tändförställning och brytargap samt kamvinkel.

Därefter om den motorn inte går , kontrollera bensinkvalitet och att det når i i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev NW355:

Ok börja med grundställa brytaren och ställ sen tändförställningen. Därefter mät upp kamvinkeln om möjligt vilken jag tror kan avvika på AQ105 ifrån tidigare förmedlade värden. Kanske någon på MG som snabbt kan ta fram tändförställning och brytargap samt kamvinkel.

Därefter om den motorn inte går , kontrollera bensinkvalitet och att det når i i förgasaren.

Kamvinkel och brytargap är två olika sätt att mäta samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den gamla goda tiden grundställde vi alltid brytarens gap enligt tändsystemets data. Där efter provstart då tändförställningen och kamvinkeln kontrollerades där kamvinkeln normalt då ska stämma överens med inställt brytargap. Men så är inte alltid fallet p g a slitage på centrifugalvikter, nockar, rotoraxel, brytare osv. Därför blev kamvinkelns toleranser styrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

får inte motorn att starta än, brytare 0.4-0.5

tändning förinställning 10gr.

gnistar starkt bensin (ny) kommer fram till förgasaren.

testade med startgas med ingen resultat.

 

vad kan det annars vara?

misstänker själv bränsle problem men då skulle han startar med startgas eller?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om membranet är utbytt till nytt?..

kanske fördelaren sitter fel ! viktigt att när kolv ventiler är i TÄNDläge (varannat motorvarv) fördelaren pekar på cyl 1 

du har skrivit tidigare att förd. satt lös.  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-13 vid 14:39 skrev Jonaslatt:

Behöver kanske höja tomgången lite? 

Prova att choka när du startar den. 

 

Jag har total renoverad b20. Den startar efter en stunds malande. Men chokar jag så startar den direkt. 

hej hur chokar jag? det finns inga spak eller wire som är kopplat ihop med choke spjällen man kan stänga spjällen för hand bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...