JamesRVS 2 Postad 13 Maj hej har litet start problem. volvo penta b20. startar inte,bara med start gas. gjorde rent förgasaren sen startar den utan problem. nu efter några dagar är det samma problem,bara med hjälp av startgas startar den. några tips? göra rent igen? mvh James Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 13 Maj Prova med färsk bensin i en separat dunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 13 Maj 8 minuter sedan skrev Jorgen01: Prova med färsk bensin i en separat dunk. Behöver kanske höja tomgången lite? Prova att choka när du startar den. Jag har total renoverad b20. Den startar efter en stunds malande. Men chokar jag så startar den direkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 13 Maj Hej ok tack. Bensin är helt ny. Kan kolla de andra som du skrev. tack för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 13 Maj Är det Solex eller Zenith/Stromberg förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 13 Maj Hej det är en Stromberg mvh James Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 13 Maj (redigerade) Hej undrar om du inte fått en spricka i membranet i förgasaren,mycket lätt att byta om så är fallet. Ronnie Redigerad 13 Maj av Ronnienr10 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 13 Maj 1 timme sedan skrev Ronnienr10: Hej undrar om du inte fått en spricka i membranet i förgasaren,mycket lätt att byta om så är fallet. Ronnie Just det därav min fråga. Glöm inte dämpoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 14 Maj Hej membramen är ok. ja det finns dämpolja i. Med vänlig hälsning, James Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 14 Maj (redigerade) helt säker ? kolla noga vid kolvens klämyta ,drag försiktigt se mot ljus yta, säkrast att byta membranett/två? B Redigerad 14 Maj av bemek tillägg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 14 Maj 17 timmar sedan skrev JamesRVS: Hej membramen är ok. ja det finns dämpolja i. Med vänlig hälsning, James Märkligt att den går när du åtgärdat förgasaren, för att sedan inte funka. Ser du att matarpumpen trycker in soppa i båda förgasarna? Sätt i transparanta slangar i flottördränagen om det inte går att se på annat sätt. Därefter fortsätter felsökningen till tändsystemet. Hur mår brytare, konding , rotor , fördelarlock och tändhattar/kablar? Kontrollera så att du inte har spänningsfall över tändningslåset mot tändspolen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 15 Maj Den har bara en förgasare. kan kolla tändsystemet: fördelar lock ny tändhattar kablar ny rotor ny brytare vilken avstånd ska det vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 15 Maj Brytare avstånd normalt 0,4-0,5 mm men kolla i manual för AQ115/130. Kamvinkel bör vara 60°-63°, se manual. Byt kondensator och brytare. Handla av KG Trimmaren eller Drevdelar. Enkel Strombergare då är det en AQ115 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 16 Maj hej tack för info ska gå igenom och byter delar. det är AQ105A/100 har upptäckt att fördelar huset satt lös också. ska gör om timing med. och byter tändstift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 16 Maj Ok börja med grundställa brytaren och ställ sen tändförställningen. Därefter mät upp kamvinkeln om möjligt vilken jag tror kan avvika på AQ105 ifrån tidigare förmedlade värden. Kanske någon på MG som snabbt kan ta fram tändförställning och brytargap samt kamvinkel. Därefter om den motorn inte går , kontrollera bensinkvalitet och att det når i i förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 Maj 4 timmar sedan skrev NW355: Ok börja med grundställa brytaren och ställ sen tändförställningen. Därefter mät upp kamvinkeln om möjligt vilken jag tror kan avvika på AQ105 ifrån tidigare förmedlade värden. Kanske någon på MG som snabbt kan ta fram tändförställning och brytargap samt kamvinkel. Därefter om den motorn inte går , kontrollera bensinkvalitet och att det når i i förgasaren. Kamvinkel och brytargap är två olika sätt att mäta samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 16 Maj På den gamla goda tiden grundställde vi alltid brytarens gap enligt tändsystemets data. Där efter provstart då tändförställningen och kamvinkeln kontrollerades där kamvinkeln normalt då ska stämma överens med inställt brytargap. Men så är inte alltid fallet p g a slitage på centrifugalvikter, nockar, rotoraxel, brytare osv. Därför blev kamvinkelns toleranser styrande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 16 September hej får inte motorn att starta än, brytare 0.4-0.5 tändning förinställning 10gr. gnistar starkt bensin (ny) kommer fram till förgasaren. testade med startgas med ingen resultat. vad kan det annars vara? misstänker själv bränsle problem men då skulle han startar med startgas eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 16 September om membranet är utbytt till nytt?.. kanske fördelaren sitter fel ! viktigt att när kolv ventiler är i TÄNDläge (varannat motorvarv) fördelaren pekar på cyl 1 du har skrivit tidigare att förd. satt lös. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 27 September 2024-05-13 vid 14:39 skrev Jonaslatt: Behöver kanske höja tomgången lite? Prova att choka när du startar den. Jag har total renoverad b20. Den startar efter en stunds malande. Men chokar jag så startar den direkt. hej hur chokar jag? det finns inga spak eller wire som är kopplat ihop med choke spjällen man kan stänga spjällen för hand bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser