Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
LiljegrenJ

Köpråd Transport/utflykt/pendelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver goda råd från forumet då jag inte kommer någon vart i mina egna funderar. Sedan en tid har jag bytt "stora" båten mot en liten stuga i skärgården utanför Göteborg. För att komma till stugan är det båt som gäller,  vi pratar en färd på 10-15 minuter så inga stora sträckor. Har idag en Ryds 510 GTI som jag inte är helt nöjd med. Söker därför en båt som checkar in på följande kriterier. 

-Tålig, oöm för frakt av byggmaterial etc. 

-Stabil vid lite last.

-Kunna hantera lite enklare badutyflykter i närområdet.

Plus i kanten för billig i drift. 

Budget upp till kanske 150 000 kr om det är något klockrent, annars helt lägre pris. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tåligheten är en av de viktigaste faktorerna så lutar det ju åt aluminiumbåt. Jag skulle satsa på en beggad båt 4.5 till 5 meter med nyare motor (4-takt) Då får du både en oöm båt och bränsleekonomi. Klarar du dig på ca 40-50hk så hamnar du runt 0.4l/nm om båten är lätt lastad. Det kan du säkert jämföra med vad den båten du har idag drar.
Vill du dessutom ha max transportkapacitet ska du kanske välja bort styrningen och köra rorkult.

Ett annat alternativ som är oömt och kräver lite skötsel är ju plastbåtar utan gelcoat, typ Pioner/Steady. De är dessutom lätta utan att vara ostadiga.

Men får man fråga vad det är med Rydsen som du inte gillar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog kikat på en akterhyttsbåt  6 m eller över.

Våglängden på västkusten gör att båtar runt 6 m går betydligt bättre i sjön än 5-metare....

Köp nåt äldre med vissen motor och sätt på en helt ny utombordare så har du en tålig, stabil och driftsäker båt i många år.

Den här torde vara ganska perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En äldre akterhyttare låter ju som sagt som ett bra alternativ.

Ett alternativ är ju den klassiska Örnvik Trader 670, dom har ju oftast ganska stor motor så kanske inte billigaste båten att åka med.

Ett annat lite mer udda alternativ är  ju Uttern 600 AR, det är samma skrov som Uttern 6000 men helt öppen förutom en liten akterhytt på babord sida. 

Sen finns ju också Bella 580 L som är ganska populär.

Annars kan du ju välja en båt med inombordare, som tex. Pollux 21 som finns i lite olika utföranden.

Eller kanske Minor 640?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för svar. 

@seb_m Vad finns det för vettiga alubåtar i prisklassen eller vid vilka nivåer får man en vettig alubåt i rimlig storlek? Det jag inte gillar med rydsen är att den är känslig för viktfördelning så fort man är 3-4 vuxna + lite last, att den ligger lågt med genomföringarna i aktern och tar enkelt in vatten den vägen vid vind/vågor (har försökt fixa detta men upplever den som lite känslig) och den allmänna känslan att den är avsedd för "lek/bad" etc istället för transport..

@Janne_G Inget dåligt förslag alls, tänker lite i samma banor och har spanat på Ryds 535 som vid en första anblick känns robustare än 510an? Skall spana in den nu länkat, kan absolut vara ett alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni är 3-4 vuxna och last så behövs det ju garanterat en båt på över 5 meter :) Kan hålla med tidigare talare att en akterhyttsbåt kanske är bäst för den typen av vatten. Jag har ingen erfarenhet av västkusten. Då får du ju både väderoberoende, lastkapacitet och sjöduglighet. Sen att de inte är de sexigaste i hamnen, men man får inte allt. Prioriteringar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt, tack för tips! Skall spana lite vad det finns för utbud. 

Finns det modeller med omvänd lösning i vettig storlek, alltså helst +5,5 meter som är täckt i fören likt bilden nedan?

Skärmavbild_2024-05-19_kl._17_01_34.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping från 1976 och framåt, hette senare Triss 560 HT. 565 lång 220 bred och väldigt rymlig invändigt. Dock hyfsat plattbottnad så går det lite sjö blir det till att åka långsamt. Flipper hade väl några modeller också, bl a 575 ht. De går väldigt bra i sjön men är trängre.

Bor själv vid havet och valde att gå upp en meter pga vågorna, inge kul att gå ut om det blåser mer än 6 m/s annars....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lät som om fraktmöjligheter var ganska viktigt, och då har vi ju hamnat utanför sidlinjen om vi börjar titta på HT och liknande :) Men som sagt, allt är prioriteringar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, på vilket sätt ska du i första hand använda båten?

Om ni i första hand ska ha den som transportbåt för att ta er och packning till och från stugan på ön så är det väl trevligt att ha en hytt som går att stänga, för det är ju trevligt att sitta torr i en regnskur även om det bara är en kort tur.

Är det snarare en badbåt ni vill ha så är det kanske något mer åt styrpulpet eller Bowrider-hållet som passar bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I första hand transporter i andra hand utflykter etc. Hytt är kanske inte så dumt som ni säger så ramlar ni över någon lämplig annons får ni gärna skicka över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev LiljegrenJ:

I första hand transporter i andra hand utflykter etc. Hytt är kanske inte så dumt som ni säger så ramlar ni över någon lämplig annons får ni gärna skicka över.

Du har ju fått ett helt gäng med modeller föreslagna.

Grisslan 600/640 finns ju i några olika utföranden, och bör gå att hitta för under 150 000 kr.

Uttern 6200AC är en fin båt, likaså Ryds 600AC

Eller varför inte en halvplanande båt med inombordare, tex. Bella 7000 AC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...