wahlis 23 Postad 13 Maj , 2024 Hej, Tänkte höra med er som också har ankarspel med kätting hur ni gör när ni ankrat upp, lägger ni lasten på kättingen via en knap eller låter ni spelet hålla vikten? Vi har alltid låtit spelet ta hela vikten, men förstår att det kanske inte är optimalt. Om man skall göra på något annat sätt behöver man ju något effektivt att fästa i kättingen för att sedan kunna ta detta närmaste knap. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 (redigerade) Du behöver en snubber, vet inte vad det heter på svenska. En förtöjningslina. Ett slitskydd om det är risk för slitage över tex. relingen. Gärna en gummidämpare, men det behövs bara om man ofta ankrar där det blåser kraftigt så att kättingen är sträckt. Ett fäste till kättingen av något slag. Det är bra att ha detta färdigt och gärna med en ögonsplits i änden så att man bara lägger den över knapen/knaparna. Lycka till! Mackey Redigerad 13 Maj , 2024 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 Jag har ett kättinglås/stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 3 minuter sedan skrev Wildeside: Jag har ett kättinglås/stopp. En sådan har jag inte sett förut. (Inte för ut utan förut! ) Det funkar ju också bra om man inte behöver någon dämpning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 8 minuter sedan skrev Mackey: En sådan har jag inte sett förut. (Inte för ut utan förut! ) Det funkar ju också bra om man inte behöver någon dämpning. Behöver man dämpning så har man för klena förutsättningar😉 Kättinglåset sitter direkt efter spelet så behöver jag dämpning så kan jag sätta det efter låset. Varianten jag har är enkel att använda och den fungerar även att låsa kättingen när ankaret är uppe och man ska tuffa omkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 12 minuter sedan skrev Wildeside: Behöver man dämpning så har man för klena förutsättningar😉 Självklart kan man använda en snubber även om man har den typ av kättingstopp du har, det har jag aldrig menat att ifrågasätta. Behöver man dämpning är man ute även när det blåser. När kedjan blir helt sträckt är det rätt skönt med en dämpare och kedjan blir helt sträckt när det blåser ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 4 minuter sedan skrev Mackey: Självklart kan man använda en snubber även om man har den typ av kättingstopp du har, det har jag aldrig menat att ifrågasätta. Behöver man dämpning är man ute även när det blåser. När kedjan blir helt sträckt är det rätt skönt med en dämpare och kedjan blir helt sträckt när det blåser ordentligt. Mitt inlägg va inte någon kritik eller att ifråga sätta något.🙏 Behöver man dämpning så har man ankrat på en utsatt platts😉 Sällan eller aldrig min kedja blir sträckt. Tror vi har lite olika förutsättningar här har vi skärgård så det går alltid att välja en väl skyddad vik även när det blåser(eller iaf oftast). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 13 Maj , 2024 När vi låg till ankars i 22 m/s så hjälpte det inte att vi låg i en skyddad vik. Det var i början av vår "kättinganvändning" och vi gjorde felet att gå så långt upp mot land vi kunde för att få lä o där var bara 3 m djupt. Båten låg o pendlade från sida till sida o ryckte rejält i den dubbla lina vi hade till knaparna i fören. Lyckligtvis fick vi kvittens på att ankaret hade bra gripförmåga för vi draggade inte. Draggade gjorde ett par andra båtar i viken som hade sämre ankare/lina. De fick ankra om en gång i timmen då de draggat ner mot motsatta stranden. Efter det så lärde vi oss att ju mer det blåser desto djupare vatten ska vi ankra på. Numera väljer vi minst 5-6 m och ska det blåsa hårdare så gärna upp till 10 m djup. Då fungerar kättingens vikt bättre för att dämpa rycken. Sen har jag bytt ut den slagna linan med ryckdämpare till en flätad elastisk. Den dubbla linan med öglesplits i båda ändar skruvar sig inte och är väldigt enkel att lägga via halkiparna till knaparna. När det blåser friskt så blir kättingen rätt sträckt även på hyfsat djupt vatten o då tycker jag det är skönt med den sista elasticiteten i linorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 En tanke! Vi kanske ska nämna om vår upplevelse är med segel eller motorbåt det skiljer sig mycket mellan dessa har jag lärt mej. Mina inlägg handlar om att ankra med motorbåt. Mina erfarenheter att ankra segelbåt är för gamla att börja forska i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 (redigerade) 23 minuter sedan skrev Wildeside: Vi kanske ska nämna om vår upplevelse är med segel eller motorbåt Jo, det är klart att det är skillnad. Framför allt tycker jag sällan man behöver svajankra en motorbåt på en lite sämre plats eftersom det går så fort att ta sig hem eller till en bättre plats. Motorbåtar har oftast större vindfång i förhållande till vikt. Kättingen väljs vanligtvis beroende på båtvikt och då får motorbåtar lite klenare kättingar jämfört med segelbåtar med samma vindfång. Problemet med sträckta kättingar borde alltså vara större på en motorbåt om man ankrar på samma plats vid samma tillfälle, men som sagt. Med motorbåt hamnar man sällan på lika utsatta platser som med segelbåtar för man åker hem eller till närmaste gästhamn/marina. Det är faktiskt väldigt sällan man ser några ankrade motorbåtar när det är riktigt blåsigt eller tom. om det regnar någon/några dagar. Redigerad 13 Maj , 2024 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Mackey: Jo, det är klart att det är skillnad. Framför allt tycker jag sällan man behöver svajankra en motorbåt på en lite sämre plats eftersom det går så fort att ta sig hem eller till en bättre plats. Motorbåtar har oftast större vindfång i förhållande till vikt. Kättingen väljs vanligtvis beroende på båtvikt och då får motorbåtar lite klenare kättingar jämfört med segelbåtar med samma vindfång. Problemet med sträckta kättingar borde alltså vara större på en motorbåt om man ankrar på samma plats vid samma tillfälle, men som sagt. Med motorbåt hamnar man sällan på lika utsatta platser som med segelbåtar för man åker hem eller till närmaste gästhamn/marina. Det är faktiskt väldigt sällan man ser några ankrade motorbåtar när det är riktigt blåsigt eller tom. om det regnar någon dag. 😂 Sen kanske vi ska skilja på motorbåtar planande, halvplanande och snipor. Med en snipa är det inte bara att gasa in i hamn. Sen om man inte anpassat grovleken på kättingen och vikten på ankaret efter ankringsförhållanden och båt är väl en brist av den som köpt/monterat ankarspelet. Nu till hör jag inte dom som tar mig hem snabbast möjligt så fort det är lite skit väder. Svajankrar ganska ofta pga hälsan och att jag är ofta ute ensam med hunden (hunden fungerar ganska dåligt som hoppiland kalle, glömmer alltid förtampen.) Enklare att vispa i ankaret och ta sig i land med jollen och hunden håller sig på båten. Brukar ha siktat in mej på att vara ute X antal nätter oavsett väder, men jag är nog inte som majoriteten av dagens båtfolk. Jag tuffar runt med en marchfart på runt 7 knop så det tar en stund om man ska åka gömma sig för tillfälliga väder växlingar Redigerad 13 Maj , 2024 av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 13 Maj , 2024 1 timme sedan skrev Wildeside: En tanke! Vi kanske ska nämna om vår upplevelse är med segel eller motorbåt det skiljer sig mycket mellan dessa har jag lärt mej. Mina inlägg handlar om att ankra med motorbåt. Mina erfarenheter att ankra segelbåt är för gamla att börja forska i. Mina erfarenheter är med segelbåt. Å för mig är det tvärtom, jag har inga som helst erfarenheter av hur motorbåtar uppträder vid svajankring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 13 Maj , 2024 4 timmar sedan skrev Mackey: Du behöver en snubber, vet inte vad det heter på svenska. En förtöjningslina. Ett slitskydd om det är risk för slitage över tex. relingen. Gärna en gummidämpare, men det behövs bara om man ofta ankrar där det blåser kraftigt så att kättingen är sträckt. Ett fäste till kättingen av något slag. Det är bra att ha detta färdigt och gärna med en ögonsplits i änden så att man bara lägger den över knapen/knaparna. Lycka till! Mackey Verkar kallas kättingkrok på svenska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 1 timme sedan skrev Wildeside: Sen om man inte anpassat grovleken på kättingen och vikten på ankaret efter ankringsförhållanden och båt är väl en brist av den som köpt/monterat ankarspelet. Det jag menar är att man inte kan dimensionera kättingen efter vindlasten så att den blir så tung att den fjädrar även i kraftig vind. Även en lite överdimensionerad kätting blir en stång (i dragriktningen) när det blåser ordentligt (sådär ungefär mer än 15 - 16 m/s) Naturligtvis är det rimligt att dimensionera efter båtens vikt, inte efter ytan över vattenlinjen. Det skulle ge väldigt grova kättingar. På ett vis är det rätt att dimensionera efter vindlasten eftersom en kätting som är som en stång kan slita loss ankaret, slita loss saker ombord eller helt enkelt ryckas av i vågor om man inte själv hängt på något elastiskt. Med det sagt. Jag har stött på några långseglare som blivit missnöjda med sina rostfria kättingar, inte för att de är rostfria utan för att de är för starka. Det som hänt är att de lurats, eller lurat sig själva, att köpa lite klenare kätting eftersom den är starkare och inte rostar. Resultatet har blivit att det inte behöver blåsa så väldigt mycket innan kättingen blir som en stång (i dragriktningen). Lösningen är ju en snubber, men det märks ändå ombord att man förlorar lite elasticitet i kättingen redan i lättare vind än tidigare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 13 Maj , 2024 16 minuter sedan skrev wahlis: Verkar kallas kättingkrok på svenska Själva kroken är en kättingkrok. En snubber (på båt), eller mera korrekt mooring snubber, tror jag egentligen är en vanlig förtöjningsfjäder. Kanske finns det inget namn på själva arrangemanget med ankarkrok, lina och förtöjningsfjäder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 14 Maj , 2024 När jag kikade på brottslasten på de här krokarna så kändes den relativt låg, hur skall man tänka där, har en båt på 3,5 t vad bör den kunna tåla för att det skall fungerar korrekt? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 14 Maj , 2024 2024-05-13 vid 09:52 skrev Mackey: En sådan har jag inte sett förut. (Inte för ut utan förut! ) Det funkar ju också bra om man inte behöver någon dämpning. Och en dämpning behöver man... Om man låter kättingen vara lätt slack så skall man väl egentligen inte behöva någon dämpning, i alla fall inte i gästhamn i lugnt väder. Men det är alltid bra med mjuka förtöjningar. En helt annan sak då man ligger på svaj. Jag har haft några ankarspel av olika fabrikat, och i bruksanvisningarna till dessa skriver man att man alltid skall avlasta ankarspelet och inte låta det ta upp krafterna vid förtöjning. Själv använder jag en kättingkrok som medföljde när jag köpte min kätting. I denna en schackel som sitter fast i en kort förtöjningtamp med en "Forsheda-korv" och denna tamp är sedan förtöjd i båtens akterknap. När denna är säkrad släpper jag manuellt (fritt fall släpper ut allting) ut någon meter kätting, och låter då tampen (snubber?) ta upp förtöjningskrafterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser