rixost 0 Postad 13 Maj Vill bolla en idé att det skulle vara bättre bränslemässigt och investeringsmässigt att ha två mindre utombordare som delar på kraften, än att ha en stor? Typ en båt som annars planar med en 70 hästare, och istället ha två st 30 hästare? Två propellrar i vattnet kan driva mer? Några öppenbara för och emot? Säkerheten är ju inte dum med reservmotor med i konceptet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 13 Maj Bränsleförbrukningen blir större. Två motorers interna förluster är större än en motors, för sammanlagt samma motoreffekt. Färre större motorer är alltid snålare än flera mindre. Två "drev" i vattnet i stället för ett ger mer motstånd, så för samma effekt går båten lite långsammare. Två motorer med sammanlagt samma effekt som en stor lär väga mer tillsammans än den ensamma stora. Underhållskostnaderna närmast fördubblas. Jag ser i stort sett inga fördelar med det... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 13 Maj (redigerade) Du har inga fördelar.... Så köp en propeller med bättre grepp... om du vil ha ner bensinkostnaderna... Eller sleng ut några kilo med grejer du inte borde ha i båten, spola ren botten/borsta av botten på båten så spar du kostnader. Redigerad 13 Maj av AlfaAlfa 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 13 Maj Enda fördelen är att du kommer hem om en motor pajar. Tyvärr är inte mindre utombordare eller mindre båtar byggda för dubbla motorer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rixost 0 Postad 13 Maj Tackar. Ibland måste man bolla sina ideer, låter ju självklart när ni säger det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Maj Större båt, +33% mer hk. Mindre förbrukning i vissa farter. Kanske för stor båt för 300 hk.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 14 Maj Hmm var detta det bästa exemplet på jämförelse... 300hk årsmodell 2013 modell mot 200hk 2016 modell - har ingen betydelse... 18 tums stigning på 200hk men 13 tums stigning på 300hk - ingen betydelse.. 2 grader kallare luft/større densitet med 200 - ingen betydelse.. - om det kan göras så att två motorer KAN ha fördelar över att ha 1 oavsett båt, motorer ,propellrar. -jovisst, men ställ den frågan då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 14 Maj (redigerade) Jag skulle tro att jämförelsen mellan 1 och två motorer kommer variera per båt, d.v.s olika skrov, vikter och viktfördelning m.m. Två motorer är vanligare i utlandet där dels båtarna är byggda för hav och är därmed större, har djup V-botten och väger många ton. Det finns också krav i vissa länder att båten måste ha två motorer för få korrekt klassning (Offshore). På en stor båt, låt säga över 25 fot hade jag gärna haft två maskiner men jag hade inte väntat mig bättre ekonomi från ett sånt val. Däremot en massa andra fördelar som två motorer ger. Redigerad 14 Maj av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser