Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Tewski

Ger upp.. Byter till plast tank. Vad tänka på?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. 

Jag har spenderat hela denna långhelgen till att såga upp inspektionslucka till min original diesel tank, tvättat o skurat bort ohyra, men får helt enkelt inte rent som jag vill och ger upp nu.


Jag vill köpa en mindre plast tank och lägga i aktersoffan.

Vad skall jag tänka på?
* Finns det plast tankar som inte tål Diesel? (i detta fallet HVO100)

* Vad måste finnas för kopplingar för att det skall funka?? Bränslesug, avluftning och retur?

* Vart går i så fall avluftnings kopplingen/slangen?

 

Motorn jag har är en VP MD204.


Fråga nr 2: I väntan på att få plast tank levererad, Kan jag tillfälligt starta och sjösätta båten med bränsleslang nedstoppad i en jeepdunk? 

Om ja, finns det något jag bör tänka på som kan gå fel?

Tacksam för tips och visdom.

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tewski:

Finns det plast tankar som inte tål Diesel? (i detta fallet HVO100)

Ja. 

 

10 timmar sedan skrev Tewski:

Vad måste finnas för kopplingar för att det skall funka?? Bränslesug, avluftning och retur?

Det beror lite på motorn, vissa har inte returledning, andra skickar returen till bränslefiltret. Någonstans att fylla på är också bra. 

 

10 timmar sedan skrev Tewski:

Vart går i så fall avluftnings kopplingen/slangen?

Till utsidan av skrovet/överbyggnaden. En avluftningsventil med insektsnät är bra att använda. 
 

Fråga 2 vill jag inte svara på. 
Det beror på hur mycket ”cowboy” du är; risken är såklart att något går snett, tanken välter, båtbrand osv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svar på fråga 1

googla dieseltank så dyker det upp mängder med tankar för bränsle.

Påfyllning

avluftning

Sug o retur

 

Svar på fråga 2 

Inga problem att köra ur en jeep dunk surra bara fast slangar och dunk så att det inte hamnar diesel både här och där. tänk på att gungar det så skvimpar det mycket i en dunk.

Alternativt så tar du du en tät dunk/hink och monterar genomföringar för slangarna.

Om du spiller lite diesel är ingen direkt brandfara så läng du inte försöker lysa upp tillvaron med en tänd trasa eller liknande.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Tewski:

Fråga nr 2: I väntan på att få plast tank levererad, Kan jag tillfälligt starta och sjösätta båten med bränsleslang nedstoppad i en jeepdunk? 

Om ja, finns det något jag bör tänka på som kan gå fel?

He, he!

Nämn något som inte kan gå fel!

Det funkar troligen jättebra, men allt kan gå fel.

 

11 timmar sedan skrev Tewski:

Jag har spenderat hela denna långhelgen till att såga upp inspektionslucka till min original diesel tank, tvättat o skurat bort ohyra, men får helt enkelt inte rent som jag vill och ger upp nu.

Bara en tanke.

Om du kör HVO så får du ju ingen tillväxt så varför lägga tid, möda och rätt mycket pengar på att byta tank. Det finns ingen anledning att vara "besatt" av ha en invändigt ren tank.

Bättre att satsa några hundralappar på ett förfilter med vattenavskiljare om du inte redan har det, tycker jag.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mackey said:

He, he!

Nämn något som inte kan gå fel!

Det funkar troligen jättebra, men allt kan gå fel.

 

Bara en tanke.

Om du kör HVO så får du ju ingen tillväxt så varför lägga tid, möda och rätt mycket pengar på att byta tank. Det finns ingen anledning att vara "besatt" av ha en invändigt ren tank.

Bättre att satsa några hundralappar på ett förfilter med vattenavskiljare om du inte redan har det, tycker jag.

Tack för din input! Bra kommentarer från dig som vanligt!
Jag har helt ärligt ingen kunskap nog för att avgöra vad som är bäst i mitt fall, det enda jag vet är att jag har massa skit (hårda kristalliserade bitar) som satt käppar i hjulet för motorn tidigare. Se bild

 

Så efter all möda, trots det ha en massa som flyter runt i tanken, så tänkte jag ta det säkra före det osäkra med en ny tank. Köpte en Diablo tank idag på SeaSea.

 

Jag har ett vattenavskiljar filter med vattenkopp. CAV296.

Hårda kristalliserade bitar, som löses upp med E85.jpg

Vattenavskiljar filtret.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tewski:

Så efter all möda, trots det ha en massa som flyter runt i tanken, så tänkte jag ta det säkra före det osäkra med en ny tank. Köpte en Diablo tank idag på SeaSea

Okej, jag fattar.

Det verkar som ett vettigt alternativ att byta tank.

Jag skulle nog också övervägt ny tank i det läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående fråga 2. Jag skulle ha köpt en tank avsedd för utombordare på biltema eller motsvarande för några hundralappar istället för en jeepdunk spännband och silvertejp.

 

Har i och för sig  kört båda varianterna med framgång men en "riktig" tank känns klart bäst och står sedan länge på en hylla i garaget redo till nästa gång ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rejas:

Jag skulle ha köpt en tank avsedd för utombordare på biltema eller motsvarande för några hundralappar istället för en jeepdunk spännband och silvertejp.

Verkar överspelat… 😊

18 timmar sedan skrev Tewski:

Köpte en Diablo tank idag på SeaSea.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla era svar och idéer!

Har nu också förstått att tanken (i mitt fall vit plast av märket Diablo) måste ”mörkläggas” för att undvika beväxtning i längden.


hmmm…

Den kommer ligga i aktersoffan, där kommer ju plast skrovet lysa lite, men inte mer än så. 


tankar på det?

nödvändigt?
 

Om ni anser att det måste mörkläggs, har ni några idéer? 
min lilla ärthjärna tänker typ, Silvertejp i massor!! Haha..

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Tewski:

Tack för alla era svar och idéer!

Har nu också förstått att tanken (i mitt fall vit plast av märket Diablo) måste ”mörkläggas” för att undvika beväxtning i längden.


hmmm…

Den kommer ligga i aktersoffan, där kommer ju plast skrovet lysa lite, men inte mer än så. 


tankar på det?

nödvändigt?
 

Om ni anser att det måste mörkläggs, har ni några idéer? 
min lilla ärthjärna tänker typ, Silvertejp i massor!! Haha..

Ta en svart sprayfärg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den färgen har jag ingen bra erfarenhet av efter något år så krackelera den och det va färgskrapan som gällde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Wildeside:

Den färgen har jag ingen bra erfarenhet av efter något år så krackelera den och det va färgskrapan som gällde

Satt den färgen utomhus så den var utsatt för sol, eller i en stuv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Satt den färgen utomhus så den var utsatt för sol, eller i en stuv?

Inne i båten.

Utomhus är det väl bara 2 komponent som fungerar vad jag erfarit.

1 komponent är väl bara en budget penselrenovering inför försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-14 vid 06:23 skrev rejas:

Angående fråga 2. Jag skulle ha köpt en tank avsedd för utombordare på biltema eller motsvarande för några hundralappar istället för en jeepdunk spännband och silvertejp.

 

Har i och för sig  kört båda varianterna med framgång men en "riktig" tank känns klart bäst och står sedan länge på en hylla i garaget redo till nästa gång ...

Jag fick koppla en biltema utombordartank som är till jollen, till min inombordare en gång när bränsleledningen gick av ute till havs. Det fungerade fint! Bytte såklart bensin mot diesel i jolletanken 😉 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...