Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Andy_89

Dra kablar till frontmonterad elmotor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag har en frontmonterad elmotor på g och planerar lite inför kabeldragningen.

Batteriet kommer finnas under vänstra pulpeten och längden på kablar kommer vara ca 2,5m max.

Det finns just nu ingen flexrör dragen till fören på babordssidan men plats finns. På styrbordssidan har jag bara två klena kablar i rör med dessa går till lanternan. 

Jag börjar blir fundersam om det går att dra 2 kablar troligtvis a 25m2 genom vp rör och isf hur tjock bör röret vara?

 

Någon som har gjort nåt liknande och har lite tips? Hittar inte så mkt info om tjocka kablar genom vp rör och ev värmeutveckling som kan bli från kablarna.

 

Tack på förhand!

Redigerad av Andy_89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att beräkna kabelarea behöver behöver du ta reda motorns spänning och strömuttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-12 vid 22:18 skrev Andy_89:

Hej

Jag har en frontmonterad elmotor på g och planerar lite inför kabeldragningen.

Batteriet kommer finnas under vänstra pulpeten och längden på kablar kommer vara ca 2,5m max.

Det finns just nu ingen flexrör dragen till fören på babordssidan men plats finns. På styrbordssidan har jag bara två klena kablar i rör med dessa går till lanternan. 

Jag börjar blir fundersam om det går att dra 2 kablar troligtvis a 25m2 genom vp rör och isf hur tjock bör röret vara?

 

Någon som har gjort nåt liknande och har lite tips? Hittar inte så mkt info om tjocka kablar genom vp rör och ev värmeutveckling som kan bli från kablarna.

 

Tack på förhand!

Flexslang på 25 mm borde funka för 2 x 25 mm2. Är det motortillverkarens rekommendation på kabeldimension?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja precis, jag har räknat kabelarea. Motorn drar 46A max och kablarna är max 5 m sammanlagt så 25m2.

 

jag var mer nyfiken om de kan vara så nära i ett flexrör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...