Salten 2 Postad 12 Maj , 2024 Hej allesammans! Funderar på att skaffa båt igen, sist hade jag en Comfortina 32 och funderar nu på att skaffa en mindre motorbåt. Tittat lite på Nidelv 24 vad tycker ni om denna båt? Vilka finns det mer i denna storlek och klass? Kan motorbåtar väldigt dåligt :) tar gärna tips vad man ska titta efter samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 12 Maj , 2024 Albin 25 är ju fortfarande poppis, såg dessutom en Albin 23 på Blocket häromdan som var väldigt lockande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salten 2 Postad 12 Maj , 2024 Dom var fina, skriver ner! Dessa båtar som tuggar på 8 knop, kan man teoretiskt sätt öka hastigheten på dom med en ny motor eller klarar inte skrovet mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 12 Maj , 2024 Du hänvisade ju till en snipa, så antog att du ville tuffa på i lagom fart Tror inte att något skrov som är gjort för dessa hastigheter är bra med för stor motor. De kommer att gräva ner sig och bli osäkra. Men någon som har bättre erfarenhet får gärna motbevisa mig! Se förklaring https://www.hinsholmen.se/index_speed_chill_batt.htm Finns ju halvplanande båtar som hamnar mellan deplacement och planande. Tydligen är just Albin 23 en sådan, även om den inte kommer upp speciellt i fart. Frågorna är ju som alltid, vad vill du göra med båten och hur mycket pengar vill du lägga på drivmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salten 2 Postad 12 Maj , 2024 Jo jag gillar snipor, ofta bra plats så det var inte alls fel att länka det, var bara nyfiken om det gick. Jag har ju som sagt bara seglat innan och då tuggade man ju på 6 knop vid marchfart på motor och hade man bra tur seglade man 7-8 knop längre sträckor. Den hastigheten har jag inga problem med men hade inte orkat höra motor ljudet under flera timmar om man ska lite längre. Låter snipor mindre än segelbåtar på inombordaren? Man vill ju att det ska vara skönt från A till B och en upplevelse samtidigt annars kan man lika gärna bara gasa på och få det överstökat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 12 Maj , 2024 Tror inte att det är någon större skillnad i motorljud, men jag har ingen egen erfarenhet av den typen av båt. Har bara varit på segelbåt och motorseglare. Nuförtiden är det bowrider med utombordare. Men det blir problematiskt om du både är ute efter en äldre båt, och med moderna egenskaper. Självklart är ju eldrift det bästa, men det kräver både pengar och en laddplats. Kan du hitta en äldre båt med nyare motor så kanske du är hemma. Många säljer ju just Albinbåtar med nyinsatta moderna dieslar. Eftersom man aldrig får igen pengarna på en sån installation är det ofta ett bra köp istället för att byta motor själv. Själv anser jag att resan är målet, men eftersom man aldrig har en enda båt som klarar allt så får man välja bort. Jag har valt öppen båt med bra fartresurser både för att det är enkelt och kul. Skulle gärna ha en större också som går just runt 6-7 knop, men det får nog vänta några år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salten 2 Postad 13 Maj , 2024 Visa ord, jag får nog ut och testa lite mer motorbåtar och få en uppfattning om ljud/fart osv. Tittade också på eldrift men verkar som de flesta är små utombordare än så länge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 103 Postad 13 Maj , 2024 Kika även på Sollux 24 (Snipa) som är relativt snabb med lite motor. Och Saga 25 är en halvplanande som är trevlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 103 Postad 13 Maj , 2024 Och om du lutar år en planande båt (> 20 knop) så ta en titt på Nidelv 23. Det är nog den rymligaste 23-fotaren på marknaden. Dock dyr i jämförelse med Nidelv 24/Joda Tur 24/Sollux 24..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 13 Maj , 2024 Min erfarenhet av snipors hastighet är begränsad av längden. Längden i meter minus 1 så har man fått fram den mest ekonomiska marchfarten, sen går det alltid att gasa på lite till med bibehållen komfort. Motorljudet skiljer sig åt mycket beroende på hur väl isolerad motorrummet är och vilket varvtal man har på motorn. Vet inte om en snipa kan bli övermotoriserad i hästkrafter om man anpassar gaspådrag efter båten, motor vikten spelar naturligtvis in. Jag har 200 hk i en Winga30. 6-6,5 knop så varvar motorn inte mycket och hörs knappt och det går inte åt mycket diesel/distansen 7-7,5 knop så varvar motorn mer och hörs en del, inte störande och det sörplas på mer diesel men fortfarande helt ok komfort. 8-8,5 knop så börjar det vara gränsfall med komforten och det går åt ganska mycket mer diesel. Allt över 8,5 knop tycker jag är galenskap att försöka hålla med min båt, ligger oftast 6,5 knop, lugnt och behagligt, skulle jag vilja ta mej fram snabbare skulle jag välja en planande båt. Med en planande båt så får man försöka hålla ner vikte på last/bränsle/vatten m.m. vilket begränsar levnadskomforten ombord, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Maj , 2024 Om det är snipa du vill ha sp Pollux 21 ( som visserligen har akterspegel) eller Pollux 24, eller kanske Skäreleja 23 Örnvik 660 är fin. Kanske Krabat 740 eller Nimbus 26 som båda påminner en del om Albin 25. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser