Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
johan_sjobjorn

Bottenfinish Alu båt (blästrad yta)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan,

Jag har våtsandblästrat bort ett dåligt bottenfärgsjobb på min alu båt. Nu är ytan ren från färg, jag kom tom åt att få bort färgen från svetsfogar och dylikt.

Nu är ytan dock sträv, motsvarar ca känslan på ett 150 slippapper. (Se bild)

Min fråga är om jag skall lägga tid på att slipa den slät?

Oklart om denna sträva yta kommer bromsa mig i vattnet, Vidare funderar jag på om alla porer kommer dra åt såg smuts som är svårt att få bort..

Att slipa allt till en slät yta är dock mkt jobb.

Blir det slipning tänkte jag isåfall stega mig upp från 320 papper och till ca 800 eller 1000 papper. (Våtslipning för att kyla materialet).

Några råd kring detta ?

IMG_0203.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn
Hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara mindre jobb att måla med grund + sedan blank epoxi likt Tigercoat.

Så pass grov yta känns spontant som att den skulle främja beväxtning så jag hade nog velat få till det lite slätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Mange249:

Det kan vara mindre jobb att måla med grund + sedan blank epoxi likt Tigercoat.

Så pass grov yta känns spontant som att den skulle främja beväxtning så jag hade nog velat få till det lite slätare.

Ja har övervägt det, ytan som är nu har grym vidhäftning för både smuts eller färg.. Problemet är att jag helst irke vill ha nån färg. Drar jag på epoxy kommer den sitta som berget på detta. 

Troligen är slipnig ungefär lika stor rarbetsinsats som att måla några lager tiger coat med allt som ingår i den processen.

Skall fundera 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle välja att måla, men det är bara baserat på att jag är för lat att slipa en hel botten.

Om någon annan läser den här tråden så rekommendera jag er att välja ett snällare blästermedel än sand till en aluminiumbåt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag skulle välja att måla, men det är bara baserat på att jag är för lat att slipa en hel botten.

Om någon annan läser den här tråden så rekommendera jag er att välja ett snällare blästermedel än sand till en aluminiumbåt. 

Jag skall prova slipa på en begräsad yta och se hur snabbt det går. Börjar på p150 och stegar upp p500. Går det hyfsat fortsätter jag så. Kör Mirka Gold papper som skall vara bra för aluminium, såklart slipar jag med maskin kopplad till dammsugare.

Att måla tex. t-coat innebär iallafall 3 lager om man skall grunda. Det arbetet tar nog minst samma lika mkt tid som att men resultatet blir troligen slätare än p500.

Återkommer med mina erfarenheter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM su ska lägga på epoxi ska du göra set ganska snabbt, innan aluminiumet hinner oxidera så mycket.

Det kan inte ta lång tid att rolla på epoxi och stryka den jämn med en pensel.

Ett par timmar inklusive vägning och blandning av bas/härdare.

Nils Malmgren AB är jätteduktiga och hjälpsamma, så ring dem och fråga hur de tycker du ska göra för att göra det enkel för dig.

En strykning med deras lamineringsepoxi borde fylla ut det grova mönstret och ge en slät yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har tagit beslut, det blir t-coat för att få en slät yta. Begränsar det dock till undersidan så det blir slipning och polering av akterspegeln istället. Att slipa hela botten hade blivit för mycket jobb och resultatet blir troligen inte lika bra som våtsliptad T-coat.

Ruggade ytan och den blev genast slätare, så jag behöver inte så mkt "utfylland" egentligen. Primer och t-coaten borde gör jobbet fint.

Får hoppas att T-coaten tål livet på en trailer hyfsat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...