Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Jonbeee

impellern håller inte kvar vatten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Yanmar YSE 8

Bytte impellern igår men fick inte fram något kylvatten. Efter en stunds felsökande insåg jag att det var impellern som inte drog något vatten. Jag testade då att "prima" impellern genom att hälla ner vatten i den ovanifrån. Dock rinner vattnet rätt igenom ner i slangen och ut åt fel håll... 

Impellern ser att passa fint vad gäller storlek. Dock hade jag inget glycerin (jag trodde man fick med det) så jag satte i den torrt. Är detta orsaken till att den inte håller tätt? Eller håller den väl vatten när hela systemet är fritt från luft? 

Någon annan erfarenhet som man bör kolla? 

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bredden på vingarna är tillräcklig?

Alltså att det nätt o jämnt går att lägga på locket med papperspaciningen emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, sitter tajt och fint. Precis så att det går att stänga med packningen mellan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Var ute igen för en stund sedan. Satte nya skruvar i höljet och såg till att det satt ordentligt. Har även mätt höjden på nya impellern som stämmer med den gamla. 

Tog insugningsslangen, som under arbetet normalt suger ur en behållare, och hällde vatten ner genom den. Höll den högre än motorn så vatten även fyllde slangar och kanaler över impellern. Startade därefter motorn och satte ner insugningsslangen i behållaren med vatten men jag fick samma resultat. Inget sug alls. 

Dessutom rann nästan allt ur via impellern när jag stängde av. Den håller alltså inte vätska kvar i systemet. 

Nu när jag skriver detta så tänker jag nästan att det måste vara luftläckage någonstans, annars borde väl vattnet ha stannat i slangar och kanaler iaf. 

EDIT: Kollat alla anslutningar utan att hitta fel. Har ju iofs även bytt termostat. Funderar på om något har gått snett där... 

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du att impellern verkligen snurrar? På vissa pumpar sitter det något slags kil mellan axel och impeller. Utan den snurrar inte impellern. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätter en del båtar, har sett ditt problem ett flertal tillfällen då ägarna satt i impellern torr. Testa att smörja i såpa eller diskmedel och testa igen. Din impeller har väl en skruv rakt igenom som ligger i ett spår i pumpaxeln? Termostaten på din motor går att köra utan och det är inget problem förutom att motorn går för kall eftersom den kyls fullt hela tiden.

hälsningar Mikael 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-05-12 vid 18:55 skrev Eld-:

Vet du att impellern verkligen snurrar? På vissa pumpar sitter det något slags kil mellan axel och impeller. Utan den snurrar inte impellern. 

2024-05-12 vid 20:27 skrev Triobatar:

Sjösätter en del båtar, har sett ditt problem ett flertal tillfällen då ägarna satt i impellern torr. Testa att smörja i såpa eller diskmedel och testa igen. Din impeller har väl en skruv rakt igenom som ligger i ett spår i pumpaxeln? Termostaten på din motor går att köra utan och det är inget problem förutom att motorn går för kall eftersom den kyls fullt hela tiden.

hälsningar Mikael 

Hej! Tack för era förslag. Det hela kändes ganska hopplöst ett tag där. Tyckte jag hade kollat allt flera gånger så till slut fick jag en lokal mekaniker att åka förbi båten och han hittade felet ganska snabbt. Något som jag själv aldrig hade upptäckt. Där ser man värdet av erfarenhet och kunskap... 

Packningen som kom med impellern var för tjock så det blev luft mellan impellern och locket. Han hade "rätt" packning med sig och bytte med lyckat resultat. Jag var inte själv hemma och har inte heller hunnit prova än men kan direkt säga att det där felet hade jag aldrig kommit på tanken att kolla. 

Tack för allas funderingar och tankar! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-05-22 vid 19:05 skrev Jonbeee:

Hej! Tack för era förslag. Det hela kändes ganska hopplöst ett tag där. Tyckte jag hade kollat allt flera gånger så till slut fick jag en lokal mekaniker att åka förbi båten och han hittade felet ganska snabbt. Något som jag själv aldrig hade upptäckt. Där ser man värdet av erfarenhet och kunskap... 

Packningen som kom med impellern var för tjock så det blev luft mellan impellern och locket. Han hade "rätt" packning med sig och bytte med lyckat resultat. Jag var inte själv hemma och har inte heller hunnit prova än men kan direkt säga att det där felet hade jag aldrig kommit på tanken att kolla. 

Tack för allas funderingar och tankar! 

Det verkar som att "Ersättningsdelarna av högsta kvalitet" Har blivit sämre på sista tiden. Jag har haft stora problem med icke originaldelar på flera motorer sista åren. Kvaliteten verka ojämn. Ibland funkar det, ibland inte. De som tillverkat packningen förstod nog inte att den måste hålla rätt tjocklek för att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...