Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Alarik

Garmin plotter saknar sjökortet?

Rekommendera Poster

Efter årets vinterförvaring har min plotter tappar sjökortet. Jag ser mina tidigare rutter men djup, grund, öar, sjömärken etc är helt väck. 

 

Det är en Garmin Echomap UHD 72sv utan minneskort. Har försökt med Active captain men utan framgång. 

 

Någon som varit med om något liknande eller har tips på kloka vägar framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ehhh…?

Den har väl ett fack för ett minneskort där kartan ska finnas, eller?

Kör du utan minneskort i plottern så hittar den naturligtvis inga saker utom det som finns inbyggt i plottern (World Wide Relief map?).

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin support. Du är inte brydd att ringa?

Ha alla id-uppgifter till hands, så löser de problemet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Ehhh…?

Den har väl ett fack för ett minneskort där kartan ska finnas, eller?

Kör du utan minneskort i plottern så hittar den naturligtvis inga saker utom det som finns inbyggt i plottern (World Wide Relief map?).

Alla plotters läser inte av kartor via externt Micro SD utan använder förinladdad karta. Det senare gäller för mig. 
 

 

11 timmar sedan skrev Hybro:

Garmin support. Du är inte brydd att ringa?

Ha alla id-uppgifter till hands, så löser de problemet.

 

 

Jodå men problemet uppstod en sen lördag så de de hade inte öppet. Därav ställdes frågan här först. Får ringa dem på måndag och hålla mig till vatten som jag kan utan och innan tills dess. 

 

1 timme sedan skrev Leonardo:

Läste lite på Garmins hemsida och beroende på hur du köpt ditt kort går det nog att göra en uppdatering för att lösa problemet. Kolla här och följ den instruktion som passar bäst:

https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=T8l4PWXBnU6atGE6Zr45K9&partNumber=010-02518-01&tab=topics&topicTag=region_cartography

Försökte köra den där via active captain igår och få till uppdateringen via dess Wifi men misslyckades. Kan visserligen bero på att jag försökta ladda ner den via mobildata och att storleken då satte stopp. 
För göra ett nytt försök här hemma innan jag åker ut. 
Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tappade mitt sjökort i helgen under uppdatering via active captain, helt borta. Ser position djup osv men ingen "karta". Håller nu på med pc/ uppdatering / karta.

Fick köra hem på mobilen. Helt värdelöst.

Aldrig vart med om denna totalförlust förut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev NordkappGC:

Jag tappade mitt sjökort i helgen under uppdatering via active captain, helt borta. Ser position djup osv men ingen "karta". Håller nu på med pc/ uppdatering / karta.

Fick köra hem på mobilen. Helt värdelöst.

Aldrig vart med om denna totalförlust förut

Jag har 2 minneskort på 16 samt 32 GB som tappat all info i uppdateringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev NordkappGC:

Jag tappade mitt sjökort i helgen under uppdatering via active captain, helt borta. Ser position djup osv men ingen "karta". Håller nu på med pc/ uppdatering / karta.

Fick köra hem på mobilen. Helt värdelöst.

Aldrig vart med om denna totalförlust förut

Jag håller med om att Active Captain och Garmins övriga produkter är knepiga när det gäller uppdateringar. Borde förbättras!

När jag laddar ner uppdateringar har jag för mig att man får en varning om att allt på kortet raderas så om man laddar ner en fw-uppdatering på sitt sjökort så försvinner kartan. Tråkigt! Brukar se till att jag har ett orört kort till sjökortet.

Via Active Captain ligger i de flesta fall sjökortet kvar när man är inloggad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Alarik:

Alla plotters läser inte av kartor via externt Micro SD utan använder förinladdad karta. Det senare gäller för mig. 

Som jag läser manualen så finns bara den grova kartan (Worldwide Relief Map) med i plottern. För mig verkar det oerhört vanskligt att navigera efter den.

Och plottern HAR en kortläsare. Kan det vara så att du glömt att du hade ett kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Som jag läser manualen så finns bara den grova kartan (Worldwide Relief Map) med i plottern. För mig verkar det oerhört vanskligt att navigera efter den.

Och plottern HAR en kortläsare. Kan det vara så att du glömt att du hade ett kort?

Den har kortläsare men jag har inget kort utan läser av kartan från det förprogrammerade kortet som funnits i plottern sedan i köpet 2020.

Får slå en signal till Garmin idag när de har öppnat. 
I värsta fall får jag ju köpa ett kort med kartan men det är sura pengar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alarik:

Den har kortläsare men jag har inget kort utan läser av kartan från det förprogrammerade kortet som funnits i plottern sedan i köpet 2020.

- - -

Men om du har ett förprogrammerat som suttit i plottern så har det väl suttit i plotterns minneskortsfack? Om kortet så går det så klart inte att se sjökortet.

 

Har du plockat ur sjökortet i samband med uppdatering av plotterns programvara, det är samma minneskortsfack så används för båda funktionerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Men om du har ett förprogrammerat som suttit i plottern så har det väl suttit i plotterns minneskortsfack? Om kortet så går det så klart inte att se sjökortet.

 

Har du plockat ur sjökortet i samband med uppdatering av plotterns programvara, det är samma minneskortsfack så används för båda funktionerna.

Nej det sitter inte i minneskortsfacket och har aldrig suttit något externt kort däri (även om det finns ett fack för minneskort). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag köpte ny Garmin 92SV, så kan man välja digitalt sjökort eller ett fysiskt.

 

Sätter en tunna skit på att när man uppdaterar sin plotter och har ett digitalt sjökort i plottern så skriver man över pga brist på utrymme.

 

Fick lära mig den läxan på min förra plotter, vid uppdatering så skriver den över minneskortet också, nytt sjökort blev jag tvungen att köpa såklart.

 

Tar alltid ut minneskortet och stoppar in en tomt vid uppdatering.

 

Men tur har du pga Active Captain, bara att hämta hem igen och överföra (om du nu har registrerat din plotter och äkta licens för sjökortet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...