Boasten 3 Postad 11 Maj Tjena. Har en Chrysler 3,6 hk jag ser ingen kylkanal eller hål för skvallerstråle… så jag gissar att den är luftkyld MEN motorn och riggen blir ju glödheta. nån som vet? bifogar bilder på motorn. tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 Maj Den är luftkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 11 Maj 33 minuter sedan skrev Rollen: Den är luftkyld. Ok, tack för svar. Och att den blir så varm är då helt normalt… kanske blir svalare när man faktiskt kör med båt? Nu provstarter jag bara i garaget och har provat i tunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 11 Maj Alla luftkylda motorer jag känner till blir glödheta, t.ex. moppe, motorsåg, gräsklippare, röjsåg etc. Så jag antar det är normalt att även en luftkyld utombordare blir glödhet. Riggen kommer väl kylas ned lite av vattnet gissar jag, men motorn kommer nog fortsatt bli glödhet. Sen finns det olika grader i helvetet, så hur glödhet som är normalt kan jag inte svara på🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Maj Lite vattenkyld är den ändå. Men bara riggröret från avgasporten under cylindern och nedåt. När motorn är igång i vattnet trycks vatten in av propellern i "näsan" under kavitationsplattan. Vattnet leds genom ett rör inne i riggen upp till avgaskröken som syns under cylindern. Vattnet blandas med avgaserna som kyls ner. Trots att motorn är luftkyld är det klokt att ha den i en vattentunna när den provkörs på landbacken. Kör man länge utan vatten blir riggen så varm att färgen på den mörknar. och tätningarna mellan axeln och växelhuset bränns med följden att det börjar läcka in vatten i växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 12 Maj Tack för alla svar. grymma är ni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 12 Maj Tänk på att använda tvåtaktsolja för luftkylda motorer, inte för vattenkylda, så du får rätt smörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser