Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Thomasss

Bränsleförfilter

Rekommendera Poster

Hej

Har sett på youtube att vissa öppnar filtret underifrån och tömmer på vatten. Är det inte bättre att lossa skruven ovanpå och kika i botten skålen o byta filtret o packningar? 

Gjorde detta första gången på min båt och första gången i mitt liv. Väntade mig lite smuts i botten på skålen men det var rent. Se bild. Kör på HVO100 Funkar utmärkt för motor och värmare. Andra säger att HVO100 orsakar problem i tank i motorn. Bild tagen efter att filtret suttit på plats i 12 månader, alltid med HVO i tanken. Tacksam för tips och råd angående för filtret   https://photos.app.goo.gl/41m892Esi1JPPYcm7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dessa filter brukar avtappningspluggen sitta stenhårt och brista om man försöker lossa den. Bättre att lossa övre skruven och släppa ner kopp och filter i en passande burk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rollen 

Den vätska som finns i koppen, är det vatten eller bränsle? Ja, du skrattar kanske men du mycket kan jag 😄 Har nämligen läst något om att det ska vara vattenavskiljande filter, det som ligger i koppen är då vatten, eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är troligtvis diesel. Du får tappa av och kolla om du inte bara kan se på färgen. Vitsen med filtret är att vattnet har högre densitet och lägger sig i botten. Då kan du tömma bottensatsen med den skruven men som du själv skriver så fungerar det sådär. Sen tvistar vissa om att dagens diesel blandar sig bättre med vatten och då gör den "vattenavskiljande" delen av filtret ännu mindre nytta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...