Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024

Rekommendera Poster

Hjäälp!!

 

Har bytt tändkablar, tändstift, fördelarlock, Rotor, Impeller och termostat i vinter på min Chevrolet 350 (Mercrusier 5.7)

 

Har även tagit isär limpor  och knän för att kolla statusen på dem och bytte då packningar samtidigt (Båten är gammal men ny för mig)

då tidigare ägare inte visste något om båten egentligen...

 

Förra veckan fick jag skruvat ihop allt och vred om nyckeln och den gick igång direkt och gick hur jämnt och fint som helst. Körde den i 30-40 minuter

men några frivilliga stopp, men den startade lika glatt och lätt varje gång....Anledningen till att jag stoppade 5-10 gånger var för att det läckte någon droppe från ena knät.

 

Kan väl även påpeka att först hade jag problem med att bränslepumpen (elektrisk) inte gick igång men det var en kabel som jag hade "dragit isär" under vintern utan att jag sett men hittade detta och satte ihop kabeln och det var då det startade DIREKT.

 

Gick ut i förrgår igen och skulle starta upp den igen men inte....bränslepumpen gick igång och motorn drar runt men inte ett antydande till att den skulle starta!! kollade batterierna och dom var på 12,52 så laddade dem igen för att hoppas på ett enkelt mirakel. Gick ut idag igen och batterierna var då på 12,72 istället och vred om nyckeln. Men samma sak igen bränslepumpen går igång men inte ett antydan till att den skall tända!!!

 

Någon snäll männniska som har någon idé och tanke hur jag skall gå vidare??

 

Mvh

Nybörjar Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga felsökningen. Först ta reda på om det är bränslerelaterat eller tändningsrelaterat. Har du gnista på stiften? Startar den på stargas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev så förvånad bara när den ena dagen (efter stått still i 6 månader, och var bytt massa saker ) startade hur lätt som helst VARJE gång jag vred på nyckeln till att 2 dagar sedan inte vara ens nära att gör ett enda litet försök att tända....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In med startgas i insuget.

Om inte ens tendens till att starta - Tändningsfel. Enkelt o klart.

 

Har du kollat om du får gnistor, på ett löst stift inkopplat på en av de 8 tändkablarna. Börja där å återkom.

Du behöver inte ens lossa något stift.

Enkelt, det klarar Du.

 

Återkom.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tips!!, söndagen är bokad 🙂

 

Stämmer så dåligt med tiden då jag även har huset ute till försäljning och visning söndag fm....

och skulle ju så mycket få båten i havet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gfreddy:

Stort tack för tips!!, söndagen är bokad 🙂

 

Stämmer så dåligt med tiden då jag även har huset ute till försäljning och visning söndag fm....

och skulle ju så mycket få båten i havet

 

Då måste du ju ändå hålla dig borta från huset vid visningen. Så åk till båten och ta reda på vad det är för problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röjer hela huset idag tyvärr, hemskt när båten står 1m från husväggen. Men 5 minuter efter visningen imorgon är det jag som slänger mig över båten 🫡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha japp i men kanske över också vem vet😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...vred om nyckeln igår igen och det startade på första kicken...det enda jag gjort är att jag lät batteriladdaen sitta kvar sedan förra försöket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gfreddy:

Hej...vred om nyckeln igår igen och det startade på första kicken...det enda jag gjort är att jag lät batteriladdaen sitta kvar sedan förra försöket..

Fel som kommer och går är dom värsta!! Försök hitta orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera flatstiften till tändspolen.

De felet har jag varit med om(glapp).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den startade i förrgår efter att jag laddat batterierna....nytt test imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...