Tewski 1 Postad 10 Maj (redigerade) Hej. hade precis tänkt borra upp för inspektionslucka i min dieseltank för att kunna göra rent från bakterier och rost, men vid närmare inspektion såg jag att det finns "Väggar" inuti tanken. Jag gissar att dessa väggar är till för att minska skvalp inuti tanken? Så nu är jag förbryllad, hur sjutton skall jag kunna rengöra tanken när jag bara kommer åt i mitten och inte på andra sidan dessa väggar? Eftersom jag inte kan komma åt och rengöra eller torka på baksidan av dessa väggar, så vågar jag inte använda vatten vid rengöringen. Sjösättning nu på Torsdag, så jag törs inte lita på att vatten kommer hinna torka tills dess. Hur skulle ni gjort? Vad kan jag rengöra med som det kan få lov att finnas rester av sen när dieseln fylls på? Jag har filmat tanken lite inuti. Se bifogad film och bild nedan. Nästan så att jag funderar på att bara köpa en 40L tank på Biltema o skippa det stora åbäket helt... Tack för er tid! //Ted IMG_3108_2_compressed.mov Redigerad 10 Maj av Tewski Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 10 Maj Jag hade gjort det enkelt för mig. Gegga, vatten och rost lägger sig på botten av tanken, så varför inte bara suga ur några liter ur botten med en oljesug..? Ser det OK ut är tanken OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 10 Maj 5 minutes ago, Peter_K said: Jag hade gjort det enkelt för mig. Gegga, vatten och rost lägger sig på botten av tanken, så varför inte bara suga ur några liter ur botten med en oljesug..? Ser det OK ut är tanken OK. Tack Peter! Du menar suga ut det med dieseln fortfarande kvar i tanken? Jag ville få HELT rent tänkte jag. I nuläget har jag tömt hela tanken för att komma ner o skrubba. Men oavsett så kommer jag inte åt i de avskiljda facken bakom de interna väggarna, så rädd att hur mycket jag än tvättar i mitten av tanken, så kommer bakterierna sprida sig fort.. Eller så klarar man sig varje säsong, och får se till att tömma tanken varje höst.. Har du något tips på något medel som man kan skrubba med, som inte vore döden för motorn om det finns kvar rester från? Må fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 10 Maj 3 timmar sedan skrev Tewski: Eller så klarar man sig varje säsong, och får se till att tömma tanken varje höst.. Det finns tillsatser som håller bakterierna i schack. Vi använder Bio-Protect, men det finns andra också. Jag sög ut lite vatten och slem med oljesug, som Peter_K föreslog, för kanske 5 år sedan och har sedan dess använt Bio-Protect och inte fått något skit i förfiltret. Vi har aldrig brytt oss om vilket bränsle vi tankar med eller hur mycket eller lite diesel det är i tanken på vintern. Din tank är inte rostfri, så det är lite extra viktigt att få bort vatten som annars kan ge rost. Jag skulle hälla i en halvliter E85 och suga ut det som går innan jag fyllde på diesel. Sptiten absorberar vattnet och med tiden blandar sig det sista med dieseln och du har en vattenfri tank som inte rostar. Det finns fuktabsorberande tillsatser för kontinuerligt bruk också, men jag vet inte hur bra dessa funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 Maj Hur ser botten av tanken ut? Är den V-formad efter skrovet så rinner föroreningarna ner till mitten när du spolar tanken. Jag bruka suga ur soppan och spola med en högtryckstvätt med hetvatten, samtidigt som jag sugen med en våtsugare. Sedan brukar jag torka med en dammsugare som går att blåsa med, tills det är snustorrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 10 Maj Båtgrannen fick problem inför förra årets säsong. Bakterietillväxt i tanken. Kom inget diesel alls. Frågade nyss hur han gjorde. Diskmedel och högtryckstvätt med varmvatten. Sög sedan ur allt. Tvättade sen med varmvatten några gånger. Tydligen funkade det för han har sjösatt för 2:säsongen nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 Maj Det bästa är ju att montera tre luckor. Tanken ser ut att vara av aluminium, så det går lätt att göra hål med hålsåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 10 Maj 4 timmar sedan skrev Tewski: Tack Peter! Du menar suga ut det med dieseln fortfarande kvar i tanken? Jag ville få HELT rent tänkte jag. Ja, precis så menar jag. Vad är det du vill få HELT rent ifrån..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 10 Maj Stort Tack för alla era tips och råd. Jag älskar detta forumet, där ni alla tar er tid och ger av eran kunskap! Idag har jag sågat upp inspektionslucka och rengjort med E85 så gott jag kunnat i mitten av tanken. E85 fungerade fint tycker jag o nu ser man orginal metallen på de ställen jag lyckats nå. Dock kom det ner rejält med aluminium flis från sågningen ner i tanken. Har torkat upp så gott jag kunnat, men det finns nog risk att det hamnat lite flis bakom de interna väggarna. FRÅGA: Kan dessa aluminium flisor ta sig förbi bränslefiltrena och skada systemet? eller kan man förlita sig på att filtrena tar hand om eventuella flisor? Vad gäller att spola med vatten, så låter det helt klart som bästa lösningen, men vågar inte chansa på att hinna få det torrt tills sjösättning Torsdag nästa vecka. Så jag chansar på denna säsongen, med en rejält mycket renare tank och inspektionslucka som gör att jag kan se över tillståndet där nere. Sen i höst så kör jag en rejäl rengöring. @Rollen åh, Bra info! Jag skulle inte direkt kalla min tank V-formad, men tankens sidor är något formade efter snipans akter ja. @Mackey Yes jag har bakteriedödande tillsats medel, som jag tänker använda i den nya HVO100 dieseln som jag skall tanka upp med. Tack igen alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 12 Maj (redigerade) Idag fyller jag på ny diesel och hoppas på det bästa trots den oåtkomliga skit som finns kvar på sidorna i tanken. Men vad är det jag har haft i tanken?? (Se Bilder) Det som jag haft mest utav, är hårda orange färgade kristalliserade små bitar, som löses upp med E85. Är detta gammalt vatten som blivit hårt? Dessa bitar fanns även i Vattenavskiljar filtret, inget vatten på botten så vitt jag kunde se. Dieseln i finfiltret såg däremot helt fint ut. Jag hade en del klägg på botten, men detta var inte svart, utan mer en ljus liten sörja. Visst är det väl OK att det finns pytte lite E85 kvar i tanken? Tack för er tid! Redigerad 12 Maj av Tewski Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 417 Postad 14 Maj Jag såg inte tråden förrän nu men frågan har behandlats förut. Här hittar du några svar, Som jag skrev fick jag inte löst det bruna med rödsprit. Körde smådelstvätt från Biltema och mycket vatten efteråt. Tanken fick torka några dagar och sedan cirkulerade jag några liter diesel med en oljepump som jag kopplade eftet förfiltret. När allt var klart torkade jag ur tanken igen och rengjorde förfiltret ordentligt. Om man vill komma åt bättre bakom skvalpskotten tipsas det om en vinkelbart munstycke i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 14 Maj 1 hour ago, anuba said: Jag såg inte tråden förrän nu men frågan har behandlats förut. Här hittar du några svar, Som jag skrev fick jag inte löst det bruna med rödsprit. Körde smådelstvätt från Biltema och mycket vatten efteråt. Tanken fick torka några dagar och sedan cirkulerade jag några liter diesel med en oljepump som jag kopplade eftet förfiltret. När allt var klart torkade jag ur tanken igen och rengjorde förfiltret ordentligt. Om man vill komma åt bättre bakom skvalpskotten tipsas det om en vinkelbart munstycke i tråden. åh! Tack! Denna lyckades jag missa helt!?!... typiskt. Precis vad jag behövde läsa. Nåväl. Nu har jag redan gett upp och köpt ny plast tank istället. Så stressad över att få allt klart till sjösättning. Man lär sig.. Men fördelen me plasttanken är ju att jag kan ta upp den ur båten o lättare tömma/tvätta varje höst. Jag misstänker ju att det är vatten som kommit in i min orginal tank, så skönt att slippa det i fortsättningen om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 417 Postad 14 Maj Det var nog ett klokt val när du är så här sent före inläggning. Tvätta tanken är nog bättre att planera in att göra när man börjar få plussgrader under presenningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 14 Maj 2024-05-12 vid 13:40 skrev Tewski: Är detta gammalt vatten som blivit hårt? Gammalt vatten som blivit hårt..? Hårt vatten är is. Det här är inte is. Tror mer på att det är dieseln som blivit till paraffin, eller att du fått mer rester av något annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tewski 1 Postad 15 Maj Hurrra. Ny tank. Nytt bränsle.. Vrrrooom. Startade direkt på första försöket. Vilken lycka! Men, vinterns glykol i sjövattens kylarn såg ut såhär svart och otrevligt ut med massa svart gummiavlagrings skrot etc. Inte direkt blått o fint som det var när man hällde i det. Brukar det se ut så eller bör jag bli orolig? Tack vänner! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 16 Maj Det kanske är dags att rensa sjövattensystemet ? Det ser ut att vara en del sot och annat gôtt i den där sörjan. Man tar en större hink och fyller med "Systemrens" och varmt vatten. Sen anv man en liten länspump kopplar in sig på utgående vatten samt inkommande och låter allt cirkulera i 4-6 timmar. Det är bra om man kan köra systemrens bakvägen ifall det är nåt som ligger och stoppar. Därefter byter man ut mot rent vatten och kör i nån timme till. Klart. Det finns mängder med videos på Youtube som visar hur man gör, kanske inte för just din motor men du kommer förstå principen. Det här är främst för att slippa problem med varmgång. Jag gör detsamma just nu, men på sötvattensidan då min glykol var väldigt "gojjig". Systemrens köpte jag på SeaSea. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser