Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
raol

Sittbrunnskapellet passar inte... vad kan ha hänt?

Rekommendera Poster

Vår båt har en sprayhood som vi alltid har på, och sen har vi ett sittbrunnskapell som vi sällan har på. Men jag vill börja använda det lite mer, och försökte montera på det förra helgen. HELT omöjligt. Det saknas 3-4 cm, och då trycker jag ner kapellhörnet med nästan hela min kroppsvikt. Ena hörnet kunde jag med extrem ansträngning få på. Större delen av kroppsvikten och då var det knappa millimetern till godo. Detta var babordssidan. Styrbordssidan, inte en chans, varken utan babordshörnet fäst eller efter att babordshörnet fästs. Sist vi monterade på det, förmodligen sensommaren/hösten 2022, var det ena brorsan som gjorde det och han fick kämpa enormt innan det till slut lyckades. Nu är det så mycket som "fattas" att det inte finns en rimlig möjlighet att få på det.

 

Jag förstår bara inte hur det är möjligt? Inte krymper väl ett kapell flera centimeter under förvaring inomhus nåt år?
Fästen och bågar har suttit kvar på båten i oförändrat skick och position hela tiden. Inget ser ut att vara trasigt.

Jag tänkte göra det enklare att få på det och fästa en ny uppsättning kapellvred lite högre upp, men de jag köpte var för "feta" så öglorna i kapellet gick inte över dem. Trodde i min enfald att det var standardstorlek på såna...

Nu överväger jag att fästa krokar en bit upp, med krokböjen uppåner så man kan haka fast öglorna där och på ett ganska enkelt sätt ta av och på kapellet...

 

Men hjälp mig reda ut hur det kunnat bli så här!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att kapell krymper när dom inte sitter monterade på ett tag, om det är stört omöjliga att få det på plats kan du prova att blöta ner det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, då ska jag testa att dränka det i vatten nästa gång!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så enkelt?

Brukar vara lögn i helsike att få på alla knappar på våren när allt är kruttort..

Ett rejält spöregn brukar underlätta markant.

Lycka till.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen blir det lättare när det är varmt.

Har alltid samma problem varje år när kapellet ska på.

Men jag brukar låta det sitta på och nästa dag solen lyser på rutorna så blir det lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Sen blir det lättare när det är varmt.

Har alltid samma problem varje år när kapellet ska på.

Men jag brukar låta det sitta på och nästa dag solen lyser på rutorna så blir det lättare.

Jag vill inte lämna det monterat utan att det är fäst. Kan nog snabbt blåsa sönder då. Sen är det inte så stor del av kapellet som är rutor, kanske 20-30 procent, och resten är äldre kapellduk.

Oavsett, så är det inte särskilt varmt just nu... :)


Bild från när det senast var monterat, hösten 2022.

bild.png.38259b69823ff352160679023a5af391.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det inte blåser, försök på ngt sätt få det i lite spänn med alternativ fastsättning ger sig lite över tid

går det sänka bågen ngt eller dra lite från utsidan i båg?. 

vårat är trögt första mont ,nu 2 år sedan..inte provat i år  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bemek:

om det inte blåser, försök på ngt sätt få det i lite spänn med alternativ fastsättning ger sig lite över tid

går det sänka bågen ngt eller dra lite från utsidan i båg?. 

vårat är trögt första mont ,nu 2 år sedan..inte provat i år  B

Har inget alternativ, tyvärr.
Bågen går inte att ändra position på.
Men, jag har inte varit vid båten än, så jag har inte hunnit testa vattenknepet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...