Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
patrikflink

Inställningar Victron Shunt.

Rekommendera Poster

Vilka inställningar har ni som har AGM?

 

Anledningen att jag frågar är pga att mina är inte korrekta, får felaktigt data.

 

Ett exempel är när jag förbrukat säg 10% av banken så går det otroligt fort att få 100% igen. Ser att solcellsregulator bulkar och kan knappast ha givit ca 50a in i min bank igen. Visst, jag har stor solcellsanläggning på 4x100watt, men inte rimligt i verkligheten på så kort tid.

 

Började göra förfrågningar på FB och läste lite på Victrons hemsida. Tydligen så måste man ändra charge volt i shuntens inställning till 0.2-0.3 volt under sin float spänningen (i mitt fall 13.8 volt).

Har nu ändrat till 13.6 volt, men kanske måste höja lite till (har begränsat max laddning på 14 volt på regulator).

 

Vad tror ni?

Screenshot_20240508-153506.png

Screenshot_20240508-153230.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det ser bra ut. 
För att få en fördröjning innan mätaren visar 100% så kan du labba lite med Tail Current, tex genom att sänka den lite. Det jag har förstått är att man kan behöva finlira lite med Charged Current och Tail Current innan det blir helt rätt.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker det ser bra ut. 
För att få en fördröjning innan mätaren visar 100% så kan du labba lite med Tail Current, tex genom att sänka den lite. Det jag har förstått är att man kan behöva finlira lite med Charged Current och Tail Current innan det blir helt rätt.

Ja, fick det förslaget också, men du gav svaret genom att sänka lite som var oklart. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg ditt inlägg där. Det finns ju en del personer i FB-gruppen som kan vara lite ”korta” i tonen. Det har ju fö jag också blivit beskylld för här på MG. Inget jag tar så hårt på dock men det är alltid svårt att förklara för någon man inte kan se på samma gång och hur den uppfattar det man skriver.

 

Victrons manualer har ju en del övrigt att önska i många fall. Kan på sätt och vis förstå det då varje installation är unik och de måste ta hänsyn både till ”off-grid” installationer såväl som i båtar, husbilar mm. Jag har ibland känt Aha! Det var DET de menade i manualen!

 

Vad gäller Smartshuntens övergång till 100% så är det ju några olika parametrar som alla ska vara uppnådda. Tail Current ska då vara lägre än det inställda värdet under Charged Detection time (tror jag just nu utan att ha kollat just den delen) och någon parameter ytterligare (Charged current kanske). Tror att du kan läsa manualen en gång till och förstå mer av vad de menar efter att ha din nuvarande erfarenhet. Det brukar klarna!

(Skrivet när det just har slutat snöa/hagla utanför fönstret!)

Redigerad av ChristerN
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hård körning nu!

Kallt som fan, men vi får tro att jag klarar en natt till!

Screenshot_20240508-200609.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att det vart bättre nu när jag gjorde lite ändringar. Lusläst manualen och kollade videon på Victrons hemsida.

 

Gick i ca 1.5 timme för motor och följde laddning via shunten. 7% höjde jag status med, innan vart det 100% nästan på en gång.

 

3 nätter med värmare och diverse förbrukning vart 128ah.

 

Rekommenderar alla att se över sina inställningar.

Screenshot_20240509-104626.png

Screenshot_20240509-073128.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...