Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Davvo

Fönsterbågen böjd. Hur fixa?

Rekommendera Poster

Hallå!

Fönstret går helt plötsligt inte att stänga.

Efter vinterna så verkar fönstrena på nåt sätt böjt sig inåt. Jag ser inte nån åverkan alls så det är inte uppenbart var jag ska böja tillbaka.

Det verkar inte vara gångjärnet till fönstret, det ser rakt ut. Fönstret har gått bra att stänga tidigare.

Nu kanske inte böja är rätt sätt, jag frågar här isf försöka nåt som går sönder.

Tack på förhand.

1000004590.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att båtar flexar lite när de står på land, av bilden att döma gör din båt det. 
Det beror på att båtar ligger på några få punkter och skroven är aldrig helt stumma.
Tips. Vänta tills båten är i sjön innan du gör något (som du får ångra). Kanske behöver du vänta någon vecka innan båten återtagit sin rätta form.

Kolla gärna så du inte har några deformationer där stöttorna står/har stått. Det finns några historier på nätet med äldre segelbåtar från mellaneuropa som fick kraftiga, permanenta deformationer av felaktig pallning. Skulle inte tro att din båt råkat ut för det dock.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Davvo:

Hallå!

Fönstret går helt plötsligt inte att stänga.

Efter vinterna så verkar fönstrena på nåt sätt böjt sig inåt. Jag ser inte nån åverkan alls så det är inte uppenbart var jag ska böja tillbaka.

Det verkar inte vara gångjärnet till fönstret, det ser rakt ut. Fönstret har gått bra att stänga tidigare.

Nu kanske inte böja är rätt sätt, jag frågar här isf försöka nåt som går sönder.

Tack på förhand.

1000004590.jpg

Om båten fortfarande står på land kan jag tänka mig att sidostöttorna på främre bocken har varit för hårt ansatta. Skrovsidorna har tryckts upp. Skruva ner stöttorna eller sjösätt och avvakta ett par dagar så rätar det till sig.

Somliga skriver fortare än jag 

Redigerad av Rascal
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack så mkt, det hade jag aldrig gissat på. Såna här svar är värda guld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem då vi klädde om förpiken på vår dåvarande båt Nimbus 29C .

Skåpet passade inte vid återmontaget på land där båten stod på Seaquip stöttor.

Väl på plats i sjön så passade väggkontur och skåpkontur ihop och skruvhålen i sandwich GAP:en passade med skåpets.

Vid felaktig pallning i samband med torrsättning så kan de idag så populära limmade stora fönstren släppa ifrån konstruktionen.

Skåp ej passform 1.png

Skåp ej passform 2.png

Fönster.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...