Forsberg_se 6 Postad 7 Maj , 2024 Jaha, då har man köpt en ny båt då😀. Eller egentligen byter jag ner mig 3 årsmodeller från en -78 Shetland 570 till en Skilsö 23 -75. Vad kan gå fel? 3 mil hemtransport med ett hem byggt släp med Saab 92 hjulaxlar. Ett hjullager gav naturligtvis upp med 3 km kvar, men det var ingen risk för viltolyckor iallafall då alla djur i skogen nog hade flytt från oljudet, men hjulet satt kvar till jag kom hem, pust. Efter lite allmänt pyssel blev det dags att starta min första diesel och inombordare. Å DET SMALL till rätt duktigt ( frun kom ut ur huset då hon trodde jag hade vält med stegen). Nåja vi provar väl igen och då tuffade den igång så jag hann väl bli lite nöjd i några sekunder innan backslaget hoppade i och jag hade ju inte tänkt mig att torrköra propellern. Nåja lite mer pyssel så kunde jag konstatera att det verkade saknas gummikors, backslaget lät inte helt bra då man drog runt det för hand och motorn sitter 3mm för högt. Tack alla vars inlägg har hjälp mig såhär långt👍 Så jag rev bort backslaget och kunde konstatera att gummikorset numer ligger i sumpen, lärde mig också att det är .. eller var en del av utrymmet där det ligger olja. Men som ett plus är nu all gammal olja i kölsvinet upplöst. Hoppsan vad butiker vill ha betalt för ett nytt gummikors!! Så jag gjorde en mall och ska få en tillverkad istället. Så till första frågan, verkstaden trodde att den var 90A shore men den är ju rätt gammal och kan ha hårdnat, nån som har koll? Vid rivning av backslaget fann jag 3 dåliga nålkorgar, hmm borde vara 2 par, jo jag hittade ganska mycket metallspån också, mysteriet löst. Nålkorgen för övre planet hjulet vilket kanske inte var så konstigt då oljenivån var låg och lätt mjölkig. (Den andra nålkorgen var rätt vind.) Fråga nummer två, är det normalt med lite vatten i oljan om den inte blivit bytt på länge? Motorn sitter som sagt lite för högt så jag gissar enligt andra inlägg att jag har helt fel motorkuddar. Tredje och dagens sista fråga , törs man lyfta motorn i ena ändan utan att motorns fästen går av så jag kan läsa beteckningen på motorkuddarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 8 Maj , 2024 Det skulle underlätta för de som vill ge svar om du talar om vilket backslag du har. MS står för Mono Shift och det heter många backslag. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 8 Maj , 2024 36 minuter sedan skrev sanktanna: Det skulle underlätta för de som vill ge svar om du talar om vilket backslag du har. MS står för Mono Shift och det heter många backslag. Ingemar Första MS-backslaget heter ju just MS-backslag, och brukar sitta på motorer som MB10, MD5, MD6, MD11 m. fl. Ded brukar se ut såhär, med reduktionsväxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 8 Maj , 2024 (redigerade) Mitt sitter/satt på en MD2B, jag trodde rubriken räckte men jag är ju ny i ämnet. Redigerad 8 Maj , 2024 av Forsberg_se Foto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 8 Maj , 2024 Nu vet vi vad du har eftersom du visar med bild. Det finns annars också MSB, MS2, MS3, MS4, MS5. Därför min fråga. Om du inte har haft så mycket vatten i båten att backslaget varit under och då fått in vattnet via tätningar, så kan det finnas någon spricka inåt i kylmanteln. Provtryck manteln. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 12 Maj , 2024 Vid närmare inspektion var i stort sett alla lager slut och huvudaxeln så pass sliten att det inte var lönt med renovering. Köpte ett annat backslag och fick med ett dugligt gummikors på köpet. Så nästa steg blir väl att kontrollera motorfästena innan remontage Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 15 Maj , 2024 Som jag ju faktiskt har läst i nåt annat inlägg sitter motorkudden med pinskruv så det var ju bara att lossa alla skruvar och knacka in en 39mm träbit i utbyte. Visade sig vara 40-80Kg/ 65 shore/ 8Hz. är det normalt på en MD2B med MS (230Kg=60kg per tass) med cutless? Jag ska kolla vad det sitter i fram också men tänkte att någon kanske har en liknande konstruktion med väl fungerande dämpning. Det är glasfiberskrov så nåt stag mellan motorkuddarna kanske inte är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser