Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Jarbol

Jabsco toa felinstallerad? Ingen avluftningsventil/vented loop

Rekommendera Poster

Funderar om den här toan är farlig att använda just nu, det finns inte en vented loop men det borde det väl göra, just den korta slangen som går mellan pump-enheten och in till toasitsen. Där det nu finns nån flaska på den?

Borde det inte finnas en till vented loop mellan avfalls-slangen och septitanken? Septitanken hälft är över avfallsknäet på toastolen. Där man ser att från toan avfallsslangen går in genom väggen, till septitanken, där ligger septitanken på den nivån. 

Skulle ni våga segla med den här toan om kulventilerna hålls stängda?

Finns det något annat ni skulle förbättra?

toa_fel_vented.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jarbol:

- - -

Skulle ni våga segla med den här toan om kulventilerna hålls stängda?

Finns det något annat ni skulle förbättra?

toa_fel_vented.jpg

Ja! Vad skulle kunna hända?

Avluftningen från tanken fungerar som en hävertbrytare på utloppet. Jag har aldrig haft "vented loop" till inloppet på någon båt (kanten på toaskålen har legat över vattenlinjen).

Med kranarna stängda så kan det inte komma in något vatten. Om kanten på toastolen ligger en bit över vattenlinjen så är det ingen risk för översvämning även om inloppskranen är öppen. När jag är i båten så står inloppet alltid öppet (delar intag med sjövattenpumpen), det är god marginal mellan skålens kant o vattenlinjen. På tidigare båtar där toa hade separat intag bredvid toa så var det naturligt att alltid stänga inloppskranen, kanten på skålen var väldigt nära vattenlinjen och om pumpen inte kördes tom så kunde vattnet stiga till obekväm nivå i skålen (riskerade att rinna över vid lutning).

Burken på slangen mellan pump o stol är avsedd för en bakteriedödande o rengörande vätska som sakta sipprar ut vid spolning o håller toa + pump + avloppsslang ren från doft o beläggningar.

Om anslutningen från toa till tanken är bra utförd så ska utloppet för spolvatten vara i övre delen av tanken. Antingen går slangen in upptill eller så är anslutningsröret uppdraget inne i tanken så det mynnar i övre delen. Med den konstruktionen så kan endast det sunkvatten som står i rör o slang rinna tillbaka till toaskålen om pumppackningarna läcker. (Om anslutningen mynnar i botten av tanken så kan hela tankinnehållet svämma över skålen...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår Vindö har vi en liknad lösning. Man måste se till att ventilerna stannar stängda om de inte används.

Normalt är det inget problem om vi har inga främlingar om bord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 hours ago, Lintott said:

Avluftningen från tanken fungerar som en hävertbrytare på utloppet. Jag har aldrig haft "vented loop" till inloppet på någon båt (kanten på toaskålen har legat över vattenlinjen).

Om anslutningen från toa till tanken är bra utförd så ska utloppet för spolvatten vara i övre delen av tanken. Antingen går slangen in upptill eller så är anslutningsröret uppdraget inne i tanken så det mynnar i övre delen. Med den konstruktionen så kan endast det sunkvatten som står i rör o slang rinna tillbaka till toaskålen om pumppackningarna läcker. (Om anslutningen mynnar i botten av tanken så kan hela tankinnehållet svämma över skålen...)

Hela den här toan är under vattenlinjen, och krängningslinjen är ännu högre strax ovanför där bilden slutar.

Jaha, det finns en septi-tanks avluftnings-slang som går hela vägen till nästan högsta toppen på fören. Anslutningen från toa till tanken är bra, den går in i septitanken ovanifrån.

Man behöver då inte öppna dränera-till-sjö kulventilen alls, för det brukar man inte göra när det finns däckstömning. Bara att hålla koll på inlopps-ventilen så är det lugnt.

Det var den här jag läste https://static.watski.com/files/29120-3000-11eVC.pdf på sida 4 figur 3, de har "ventilerad slinga" till septitanken, men förmodligen antar de att septitanken har ut till sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jarbol:

Hela den här toan är under vattenlinjen, och krängningslinjen är ännu högre strax ovanför där bilden slutar.

- - -

Läget på toan som du kompletterat med är viktig info avseende installationen.

Du kan vara utan hävertbrytare (vented loop) om du har fullständig koll på att intagskranen alltid är stängd. Osäkerheten med att detta alltid fungerar (tillfälliga gäster t.ex.) är en riskfaktor. Om jag hade toan monterad under vattenlinjen så hade jag absolut installerat en hävertbrytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ är att ta bort anslutningen från toan till utloppet och låta allt gå via tanken.
Då borde det vara OK. 

Du får ju ändå inte tömma toan rakt ut i havet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minutes ago, Lintott said:

---

Ska det finnas en mellan inlopps och handspolpumpen? Om hävertbrytaren är mellan spolpumpen och toasitsen, då kan väl handpumpen gå sönder och vatten forsa in den vägen ändå om kulventilen är öppen? Men då kan man väl inte suga in vatten med pumpen heller?

Om pumpen går sönder, ja stäng ventilen då. 

Kanske ska lägga laminerat meddelande för gäster, så här spolar man, glöm inte stänga inlopps ventilen annars sjunker vi med en pil mot ventilen och bild på när den är stängd.

36 minutes ago, Peter_K said:

Ett annat alternativ är att ta bort anslutningen från toan till utloppet och låta allt gå via tanken.
Då borde det vara OK. 

Du får ju ändå inte tömma toan rakt ut i havet. 

Det är så nu, från toan går den direkt till tanken, inte till den där Y-ventilen. Från tanken är det till Y-ventilen och där kan man välja ut-till-sjö eller däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jarbol:

Ska det finnas en mellan inlopps och handspolpumpen? Om hävertbrytaren är mellan spolpumpen och toasitsen, då kan väl handpumpen gå sönder och vatten forsa in den vägen ändå om kulventilen är öppen? Men då kan man väl inte suga in vatten med pumpen heller?

- - -

Hävertbrytaren ska sitta mellan inloppet och toapumpen. Hävertbrytaren ska sitta så "ventilen" är en bit över vattenlinjen (högre är bättre). När du pumpar så stängs ventilen i hävertbrytaren o det kommer vatten till toan. När du slutar pumpa så sugs det in luft i slangarna, en del vatten rinner tillbaka ut genom intagskranen o det så står ner mot toan blir stående i slangen (toapumpen stoppar utflödet). När "hävertverkan" i slangen brutits så kan vatten inte rinna av sig själv in i båten.

Du har en hävertbrytare även på kylvattenutloppet från motorn för att lösa samma problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minutes ago, Lintott said:

Hävertbrytaren ska sitta mellan inloppet och toapumpen. Hävertbrytaren ska sitta så "ventilen" är en bit över vattenlinjen (högre är bättre). När du pumpar så stängs ventilen i hävertbrytaren o det kommer vatten till toan. När du slutar pumpa så sugs det in luft i slangarna, en del vatten rinner tillbaka ut genom intagskranen o det så står ner mot toan blir stående i slangen (toapumpen stoppar utflödet). När "hävertverkan" i slangen brutits så kan vatten inte rinna av sig själv in i båten.

Du har en hävertbrytare även på kylvattenutloppet från motorn för att lösa samma problem.

Förstår inte varför de har ritat fel bilder här https://static.watski.com/files/29120-3000-11eVC.pdf på figur 1. Även här https://productimageserver.com/literature/ownersManual/31421OM.pdf står det att man inte ska lägga avluftningsventilen just mellan kulventils-inloppet och pumpen. Men där borde den ju vara, för annars kan väl pumpen gå sönder eller bara läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilderna är rätt ritade. Hävertbrytaren ska inte sitta mellan kulventil och pump. Det är pumpen sugsida, pumpen kan då suga luft genom hävertbrytaren istället för vatten genom kulventilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Jarbol:

Förstår inte varför de har ritat fel bilder här https://static.watski.com/files/29120-3000-11eVC.pdf på figur 1. Även här https://productimageserver.com/literature/ownersManual/31421OM.pdf står det att man inte ska lägga avluftningsventilen just mellan kulventils-inloppet och pumpen. Men där borde den ju vara, för annars kan väl pumpen gå sönder eller bara läcka.

Det är nog jag som tänkte fel. Den bör naturligtvis sitta mellan pumpen och inloppet till toaskålen. Slangarna mellan pump - hävertbrytare - toaskål måste fästas ordentligt med slangklämma och inte som vid leverans av stolen bara vara påträdd på anslutningarna.

Jag får väl ursäkta min miss med att jag aldrig monterat hävertbrytare på toastol i någon av mina båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är ursäktad. :)

Vad som fortfarande är oklart är att handpumpen kan ju gå sönder och då läcker det in vatten trots hävertbrytaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Något angående installation måste ha ändrats under årens lopp.Min luftventil är monterad mellan inlopp sjövatten och toalett pump.Jag vet att jag följde installations anvisningarna,Toalett under vattenlinjen ett halvt pumpslag sedan kommer det vatten när man spolar,ca 4 meter mellan toalett och intag,har aldrig varit några problem,och kulventilen är alltid öppen.Inga problem med gäster ombord visar bara hur man spolar.Ska säga det att min luftventil stänger när det blir vackum,så om den skulle sitta mellan pump och toa så skulle jag pumpa ut det inne i båten. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...