Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Julleson

Felsökning motortemperatur VP MD17C

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte båten förra veckan och under turen tillbaka till min hemmahamn skedde två problem. 1. Kylarvatten har läckt ut. 2. Tempmätaren dog. I detta inlägg söker jag främst svar på 2an.  

I båten sitter en VP MD17C med Martec färskvattenkylning. Några saker som hände under färden var att:

1. Signalsladden höll på att hoppa loss av tempgivarens stift flertalet gånger. Satte tillbaka den och då fungerade allt som det ska.

2. Några minuter senare började tempmätaren rusa och såg då att expansionskärlet med kylarvatten var tomt. Kände på motorn som då var stekhet. 

Stängde av motorn, fyllde på vatten i expansionskärlet och körde vidare. Då upptäckte jag att även temperaturmätaren hade dött. Var därför tvungen att kontinuerligt känna på motorn hela vägen hem samtidigt som jag var tvungen att fylla på typ en halvliter vatten i expansionskärlet var 20min då vattnet hela tiden försvann. Har inte lyckats lokalisera läckan tyvärr. Kölsvinet var fyllt med kylarvatten när jag kom fram. Pumpade ut allt kylarvatten. Har senaste dagarna försökt lokalisera läckan men nu är det snustort i kölsvinet. Motoroljan ser fin ut tack och lov. Tror det är något strul med varmvattenberedaren som är kopplad till martecsystemet. 

Hur som helst. Gällande tempmätaren. Det jag gjort för att felsöka VDO temperaturmätaren är: 

1. Säkringen är OK

2. testade att jorda tempsignalsladden mot motornblocket. Mätaren gick upp till max. Således verkar själva mätaren OK

3. Skruvade loss tempgivaren och stoppade den i varmt vatten och kunde med en multimeter se att resistansen sjönk ju varmare vattnet var. Omvänt blev resistansen högre ju kallare vattnet var. Således verkar givaren fungera.

Nu har jag kört fast och vet inte riktigt hur jag tar mig vidare. Jag är tyvärr ingen van mekare. Någon som kan tänkas veta vad det kan vara för fel och hur jag ska ta mig vidare? Kan ju inte helt utesluta att det ändå är fel på givaren. Det enda jag kunde se var i alla fall att rrsistansen sjönk vid varmare vatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "dog"? Slog mätaren i topp, botten eller hände något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat att cirkulationspumpen fungerar.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Detta är löst nu. Det var så enkelt att det var tempgivaren som var trasig. Den är bytt och nu får jag utslag på instrumentpanelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...