Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte en havsrockan 530 förra året och nu har jag tänkt måla den, då den blivit gul aktig i färgen.

Jag har 0 erfarenhet av att måla en båt och behöver därför er hjälp !

 

Båten står på bockar utomhus och jag tänkte måla den fr vattenlinjen och uppåt.

Finns ingen tillgång till EL men har lyckats låna en polares dieselaggregat. 
 

Det enda jag vet är att jag ska börja med att slipa båten med 240 sandpapper.

 

Om någon hjälte kan hjälpa mig om hur jag ska gå till väga och vad jag behöver för material, vilken typ av färg, hur många lager det behövs måla osv skulle det uppskattas enormt!

 

tack på förhand !!!

IMG_9537.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla färger har sima egna instruktioner att följa; välj färgsystem först och arbeta sedan. Jag har använt Double Coat en hel del. Man kan rolla färgen som eftersträcker sig och ser i princip sprutmålad ut.

Här är en enkel video,:

 

 

Kontakta dem för att beställa material och få närmare instruktioner. 
https://www.de-ijssel-coatings.se/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIntXQm9r6hQMVYqiDBx0X4QCzEAAYASAAEgIi5PD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är du säker på att båten verkligen behöver målas? Många gånger går det att rädda gelcoaten då den ofta är rejält tjock. För egen del är målning en absolut sista åtgärd som man bara gör om befintlig gelcoat är bortom räddning (om det inte är så att man råkar ha en vit båt och hellre vill ha en blå eller röd....)

 

Prova gärna på ett ställe där båten är i "sämst skick" men som kanske ändå är undangömt om du misslyckas:

 

Steg 1: Tvätta för att få bort lös och ingrodd smuts - Abnet brukar förordas av många men det finns massor av alternativ.

Steg 2: Våtslipa med vanligt våtslippapper från ex. Biltema. Abralon är lättare att arbeta med men våldsamt mycket dyrare. Beroende på hur sliten den är kan man behöva olika grova papper. Min som var rusktigt oxiderad och missfärgad körde jag 400/800/1200/2000 korns papper men jag föreslår att du provar med 800 eller 1200 som första steg.

Steg 3: Polera med maskin och ett grovt polermedel. Här beror lite på vad du har tillgång till för maskiner men gärna en roterande maskin med lammullstrissa.

Steg 4: Polera med en finare polish - här körde jag en oscillerande maskin med halvhård skumtrissa.

 

Gör man detta noga och båten inte har allt för mycket stora skador och sprickor kan man uppnå fantastiska resultat för mycket mindre pengar än vad en ommåning skulle kosta.

 

Men - och detta är ett tråkigt men.... Denna metod fungerar naturligtvis inte på halkskyddet så om dessa inte blir fina nog av en rejäl tvättning så är det nog målning som gäller på de ytorna men där får någon annan komma med råd för det har jag aldrig gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MrMe:

- - -

Men - och detta är ett tråkigt men.... Denna metod fungerar naturligtvis inte på halkskyddet så om dessa inte blir fina nog av en rejäl tvättning så är det nog målning som gäller på de ytorna men där får någon annan komma med råd för det har jag aldrig gjort

För att få färg att fästa på halkskyddsmönster så kan man rugga upp ytan med ståltrådskopp-borste på borrmaskin. Det ger en lagom ruggad yta för färgen. Föregånget av tvättning mm enligt föregående inlägg. Halkskyddspulver eller inte i färgen är en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-07 vid 06:31 skrev Peter_K:

Jag har använt Double Coat en hel del. Man kan rolla färgen som eftersträcker sig och ser i princip sprutmålad ut.

Kan man lägga det på epoxy (LeFant primer) under vattenlinjen?

 

Har lagt på ny epoxy i vår men ytan blev "roller-knölig" så jag tänkte till hösten slipa ned knölarna och lägga på något som sträcker sig så ytan blir så glatt (så snabb) som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Kan man lägga det på epoxy (LeFant primer) under vattenlinjen?

 

Har lagt på ny epoxy i vår men ytan blev "roller-knölig" så jag tänkte till hösten slipa ned knölarna och lägga på något som sträcker sig så ytan blir så glatt (så snabb) som möjligt.

Nej, den färgen är inte till för att användas under vattenlinjen.

Då är ju bättre att använda tex. LeFant T-coat, men det glöm inte att efterstryka med pensel.

 

https://www.lefant.se/produkter/nyhet-t-coat/

 

Ett lite billigare alternativ är att lägga på ett par lager vanlig lamineringsepoxi, då får man också en väldigt blank yta, det funkar bra även om lamineringsepoxi inte har något UV-skydd.

Redigerad av No_jah
  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Testa på en liten yta.

 

Jag skulle först prova att tvätta med något bra rengöringsmedel, Abnet är nämnt och jag gillar LeFant Boatcleaner och det finns andra bra produkter.

Mac A25 är också bra.

 

Viktigt att få bort allt vax och smuts.

 

Sedan skulle jag testa att bleka med oxalsyra, antingen vattenlinjerengöring eller helt enkelt köpa en burk oxalsyra på en byggmarknad och blanda till själv. En stark blandning, sådär 5 %.

 

Funkar detta så är det betydligt enklare än att måla om båten eller att slipa ner gelcoaten.

 

Funkar det inte skulle jag gå vidare med att våtslipa och se om det funkar.

Det kan ju vara så att det faktiskt är en beige/gul gelcoat från början.

 

Om inte det blir till belåtenhet så skulle jag måla.

 

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...