Gå till innehåll
lördag 14 september 2024

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga läsare! En okunnig här, med en fråga =)

 

Jag har en Uttern S64 med Mercruiser 4,3 MPI. Dessvärre hade jag ett problem med motorn i slutet av förra säsongen, transkåpan hade spruckit och jag hade oljeläckage. Detta innebar att jag under vintern haft ekipaget på reparation, de var tvungna att lyfta ut motorn för att kunna åtgärda felet. I princip en gratis övning...

Hursomhelst noterade jag att de inte fyllt på tillräckligt med motorolja när jag fick tillbaka båten, det var bara halv mängd i enligt stickan. Jag har själv råkat fylla på för mycket, nivån på stickan är en dryg halvcentimeter ovanför max. 

Nu till frågan: är detta någon fara? Har läst diverse domedagstexter om för mycket olja, men jag vet inte hur mycket som är "för mycket"

 

Följdfråga: Om jag suger upp olja med pump genom stickröret för att reglera mängden, är det bara att köra direkt igen sedan, eller behövs någon efterföljande åtgärd?

 

Tacksam för hjälp!!

A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En halv centimeter hade jag inte brytt mig om att åtgärda, men du kan suga ut lite så att du hamnar på max. Killgissar och tror du har ca 3-4 dl för mkt nu.

 

Ingen efterföljande åtgärd är nödvändig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar! Kommer nog att suga ut någon deciliter, mest för att det verkar vara en tämligen rättfram manöver, och det är bra att bekanta sig med så mycket som möjligt för en novis som mig. Uppskattar verkligen svaret och hjälpen! Ha en härlig båtsommar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack! Blir ett Biltema-stopp på hemvägen idag! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Alexjaldin:

Hej alla kunniga läsare! En okunnig här, med en fråga 😃

 

Jag har en Uttern S64 med Mercruiser 4,3 MPI. Dessvärre hade jag ett problem med motorn i slutet av förra säsongen, transkåpan hade spruckit och jag hade oljeläckage. Detta innebar att jag under vintern haft ekipaget på reparation, de var tvungna att lyfta ut motorn för att kunna åtgärda felet. I princip en gratis övning...

Hursomhelst noterade jag att de inte fyllt på tillräckligt med motorolja när jag fick tillbaka båten, det var bara halv mängd i enligt stickan. Jag har själv råkat fylla på för mycket, nivån på stickan är en dryg halvcentimeter ovanför max. 

Nu till frågan: är detta någon fara? Har läst diverse domedagstexter om för mycket olja, men jag vet inte hur mycket som är "för mycket"

 

Följdfråga: Om jag suger upp olja med pump genom stickröret för att reglera mängden, är det bara att köra direkt igen sedan, eller behövs någon efterföljande åtgärd?

 

Tacksam för hjälp!!

A

Mitt mellan strecken på stickan är inte för lite olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...