seb_m 3 Postad 5 Maj , 2024 Hej! Nolla på båtmotorservice tyvärr. Har en Hidea 4hk från typ 2012 som gått max 15 timmar enligt säljaren. Motorn är i toppskick såklart med tanke på timmarna, och går mycket fint. Men den dör på lägsta varv. Har försökt hitta info på nätet, men utan framgång hittills. Någon kunnig som vet hur jag ställer tomgångsvarvet? Antar att det är skruven där gasvajern går in i förgasaren? Men jag vill helst inte experimentera utan att veta först. Sen en annan kul grej. Hade lite problem med att starta den i tunna häromdan. Stendöd liksom. Lirkade lite med dödmansgreppet och då startade den direkt. Testade lite mer och drog till slut ut dödmansgreppet och motorn fortsatte som inget hade hänt. Trycker jag till lite på knappen så dör motorn dock. Anar att det kan vara korrosion i själva dödmansgreppet? Har någon erfarenhet av detta? Finns ju inte något bra ställe att spraya in 5-56. Allt detta gör att jag tänker över om jag ska behålla motorn som den är. Den funkar ju. Eller serva den på varv. Men det är ju mycket pengar för en motor som inte är värd så mycket. Köpte den för 5.000kr. Ha det bra i sjösättningstider! Stora båten åker i vattnet i morgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 Maj , 2024 2 timmar sedan skrev seb_m: Någon kunnig som vet hur jag ställer tomgångsvarvet? Antar att det är skruven där gasvajern går in i förgasaren? Nej, det brukar finnas en eller två andra skruvar du skall ställa tomgången med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 6 Maj , 2024 (redigerade) Om motorn körts så lite av förra ägaren och kanske inte mycket alls de senaste åren kan det finnas avlagringar från bensin som sakta avdunstat i förgasaren. Avlagringar i förgasaren brukar ha en tendens att sätta sig i tomgångsmunstycket som förstås är mindre än högvarvsmunstycket. Antagligen är det därför din motorn går fint på högre varv men inte på tomgång. Om ingen har ingen varit och skruvat på inställningarna tidigare så det är inte lönt att börja där, det är lätt att få det fel och då får man pilla på justeringarna länge innan man har det rätt, speciellt om man inte har motoröra 🙂. Steg ett är enligt mig följande: Om motorn går ens någorlunda kan det faktiskt räcka med att köra en tank med alkylatbensin som brukar ha en förmåga att lösa upp lättare avlagringar i förgasaren. Det skulle jag testa först. För mig har det funkat på gamla trädgårdsmaskiner och en och annan snurra också. Om det inte hjälper så blir det att skruva. Vet inte hur din förgasare ser ut men om det är lätt att få loss flottörhuset, den lilla "koppen" nertill på förgasaren så kan man kolla om det ligger något annat än ren bensin i det. Om inte flottörhuset är helt fritt från skräp är det bara att börja putsa. Det finns sprej speciellt för att rengöra förgasare med om du inte har tillgång till tryckluft att blåsa rent med. Redigerad 6 Maj , 2024 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 7 Maj , 2024 Tack! Då har jag lite att göra i helgen :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 10 Maj , 2024 Om jag hittat rätt så ser förgasaren ut så här.https://www.amazon.se/dp/B0D2KSY8QT/?tag=prse-auto-mp-21&creative=380333&creativeASIN=B0D2KSY8QT&linkCode=asn Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seb_m 3 Postad 16 Maj , 2024 Jag har landat i att acceptera tomgången. Det är ju inget stort problem egentligen, och jag vill inte börja experimentera utan att helt veta vad jag gör. Vår närmaste verkstad (Stavsnäs) vill tydligen inte ta i kinamotorer alls, så jag har svårt att få den servad också. Att dödmansgreppet inte funkar får man väl leva med också. Bonus är att motorn nu i alla fall startar på första draget efter att jag testkört den ganska mycket i tunna under våren. Verkar som om avlagringar i förgasaren etc försvinner efter ett tag när man kör just en sån här motor som i och för sig är oanvänd, men har stått väldigt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser