MickeF 22 Postad 5 Maj , 2024 (redigerade) Hej på er. Jag har efter filterbyten på förfilter och finfilter problem med lågt bränsletryck på common railen viket gör att motorn går i limp mode. Det sitter 10microns förfilter (S3232) och sedan ett originalfilter för min motor dvs (https://drev.se/produkter/35-8m0226992?ref=18369). Jag använde samma filter förra säsongen utan problem. Dock är det gamla filtret ersatt https://drev.se/produkter/35-8m0226992?ref=18369 Jag har provat att bypassa förfiltret utan att det gjort någon skillnad. Om jag däremot bypassar finfiltret så går båten som ett skott. Motorn gick fint hela förra säsongen. Jag har provat 2 olika finfilter utan resultat om det skulle varit fel på ett av dem. Det verkar som om det blir för trögt för den mekaniska bränslepumpen att suga bränsle med finfiltret inkopplat. Jag har nu slut på ideer och vet inte vad jag ska göra. Kan filterhållaren som är spin-on med handpump gå i sönder så att flödet begränsas? Redigerad 5 Maj , 2024 av MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 5 Maj , 2024 (redigerade) ohoj! lite märkligt i flera avseenden, sällan fel på filtret i sig . när byttes filtret inga problem felkoder innan filterbytet? har båten 2 motorer kan du flytta komponent mellan motorerna. finfiltret har kanske dräneringskran i botten kolla om den är tät kanske sprucken el liknande. (vid "d" i bild) återkoppla gärna hur det fortgår. b Redigerad 5 Maj , 2024 av bemek tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 6 Maj , 2024 Båda Filterna bytte inför denna säsong. Dränering finns med vattensensor, men den ser fin ut, och jag har kollat packningen till densamma. Jag har bara en motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 7 Maj , 2024 Finns det verkligen ingen här som har någon idé om vad orsaken kan vara. Kopplar jag förbi finfiltret och kör endast med förfiltret så går hon som ett spjut. Vet inte om det kan tänkas vara inläckande luft i filter/filterhållare, eller förträngning i detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 7 Maj , 2024 3 minuter sedan skrev MickeF: Finns det verkligen ingen här som har någon idé om vad orsaken kan vara. Kopplar jag förbi finfiltret och kör endast med förfiltret så går hon som ett spjut. Vet inte om det kan tänkas vara inläckande luft i filter/filterhållare, eller förträngning i detsamma. Ja säkert något av det, felsök och blås rent allt noga. Det är inte lätt att avgöra det om man inte har sakerna framför näsan, annars kan du alltid slå en signal till Öckerö Marinmotor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser