Boko57 4 Postad 5 Maj (redigerade) Jag skulle behöva lite tips på vad som kan vara problemet med min AQ171 motor. Skulle provköra idag och allt gick som det skulle och motorn varvade ut ca 5.500 varv och jag nådde 28 knop. Plötsligt efter 5 min så går motorvarvet ned och är på väg att stanna ungefär som bensinen tog slut och jag drar direkt av gasen. Motorn går då på tomgång utan anmärkning men så fort jag gasar över 3000 varv så vill motorn dö och när jag drar ned på gasen så går den på tomgång. Vid ett tillfälle stannar motorn helt och är svår att starta. När jag får igång den så får jag puttra under 3000 varva i 5-6 knop hem. Vad kan problemet vara? Motorn har en ny rostfri avgaslimpa installerad så denna är ok. Kan det vara högfartsmunstycket som är igensatt? Jag har två stycken Solex 44pai förgasare. Alla tips mottages tacksamt! Redigerad 5 Maj av Boko57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 5 Maj Motorns uppförande tyder på att bränsleflödet inte räcket till för fullgas men räcker till tomgång o låga varv. Börja med att kolla bränslefilterna (ett eller flera..). Det kan även vara något som stoppar flödet i sugröret i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 5 Maj Tack för tipset! Jag hade faktiskt en tanke att det kanske hade med bränsletillförseln. Det som var konstigt var att när jag fick helstopp så fick jag hålla på i kanske 5 min sen började motorn gå på väldigt lågt varv typ 400 varv och sen så ökade varvet med tiden till ca 900 varv. Bränslefiltret i vattenavskiljaren är bytt men jag ska kanske kolla att det inte suger luft? Tanken vet jag inte riktigt hur jag ska kolla att det är ordentligt flöde. Kan det vara något som är igensatt i förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dwilde123 0 Postad 25 Juni Har exakt samma problem och symptom. Hypotesen är bränsletillförsel, då stiften torra. Får även bubblor i filterkoppen som ser ut att komma från dräneringspluggen. Den är dock tät, dvs läcker ej ut soppa... Detta indikierar , tycker jag, att pumpen suger, men att det går trögt från tanken, så jag börjar där. 1, flöde mellan tank - filter 2, förgasare - kolla att flotören och inflödesventilen. munstycken(känns mindere troligt) 3, pumpen eftersom jag tror att i mitt fall den suger ok pga bubblor i filtret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 25 Juni 2 timmar sedan skrev dwilde123: Har exakt samma problem och symptom. Hypotesen är bränsletillförsel, då stiften torra. Får även bubblor i filterkoppen som ser ut att komma från dräneringspluggen. Den är dock tät, dvs läcker ej ut soppa... Detta indikierar , tycker jag, att pumpen suger, men att det går trögt från tanken, så jag börjar där. 1, flöde mellan tank - filter 2, förgasare - kolla att flotören och inflödesventilen. munstycken(känns mindere troligt) 3, pumpen eftersom jag tror att i mitt fall den suger ok pga bubblor i filtret Om det kommer luftbubblor från dräneringspluggen så är den INTE tät! Den sitter på sugsidan i systemet så inget bränsle trycks ut, däremot sugs det in luft. Byt packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dwilde123 0 Postad 25 Juni 8 timmar sedan skrev Rascal: Om det kommer luftbubblor från dräneringspluggen så är den INTE tät! Den sitter på sugsidan i systemet så inget bränsle trycks ut, däremot sugs det in luft. Byt packning. japp , det var från inloppsslangen, såg bara ut som pluggen. Nu fixat, men samma resultat. Även bra flöde från tanken, så ska kolla förgasarna nästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dwilde123 0 Postad 12 Juli Nu kollat förgasare enl ovan och även bytt bensinpump. INgen skillnad i beteende. Det som inte är kollat är acc-membranen i förgasarna. Någon som vet om de kan ge dessa symptom om de är lite dåliga? (har kollat att det kommer soppa då man drar i membran-armen). Andra ideer mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser