jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj Byta ut Log och Lod. Hej, jag ska byta befintligt Navmansystem till ett Raymarine i min Forgus 35. Så klart så är det inte så enkelt som man tänkt 😄 Den gamla givaren för djuplodet är monterad i centrum på skrovet vilket inte blir bra med nya givaren pga V-format skrov. Jag vill helst undvika att borra mer hål (och plasta igen) men antar att jag inte har något val. Om inte någon här har en smart lösning? (Se bilder). Obs: Den nya givaren har större diameter och är ej möjlig att plocka ut som den gamla… Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev jocke_ronnqvist: Byta ut Log och Lod. Hej, jag ska byta befintligt Navmansystem till ett Raymarine i min Forgus 35. Så klart så är det inte så enkelt som man tänkt 😄 Den gamla givaren för djuplodet är monterad i centrum på skrovet vilket inte blir bra med nya givaren pga V-format skrov. Jag vill helst undvika att borra mer hål (och plasta igen) men antar att jag inte har något val. Om inte någon här har en smart lösning? (Se bilder). Obs: Den nya givaren har större diameter och är ej möjlig att plocka ut som den gamla… Mvh Jocke I din situation så hade jag plockat bort den gamla givaren, plastat upp en klump/avsats som var tillräcklig för den nya givaren (strömlinjeformad..) och monterat givaren i klumpen. Det blir kanske inte helt optimalt men vad är alternativet? Sätter du givaren längre ut från centrumlinjen så kommer det att peka väldigt snett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev Lintott: I din situation så hade jag plockat bort den gamla givaren, plastat upp en klump/avsats som var tillräcklig för den nya givaren (strömlinjeformad..) och monterat givaren i klumpen. Det blir kanske inte helt optimalt men vad är alternativet? Sätter du givaren längre ut från centrumlinjen så kommer det att peka väldigt snett. Ja det kanske är det bästa alternativet, blir nog en rejäl klump dock. Men det går ju att slipa ner, ta bort och plasta igen senare likväl som nu om det inte blir bra... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 5 Maj 3 timmar sedan skrev jocke_ronnqvist: Hej, jag ska byta befintligt Navmansystem till ett Raymarine i min Forgus 35 Vilket Raymarinelod och givare är det ? För de har väldigt många olika. Flera typer är anpassade för att kunna sitta på sluttande skrov (följer med ett plastblock/distans som man helt enkelt klyver i rätt vinkel). Fast du kanske redan har köpt givare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 5 Maj Är din gamla givare också Raymarine? Det är i en del fall möjligt att använda gamla befintliga Raymarine givare till nyare Raymarine elektronik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 5 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Kalle-Anka: Är din gamla givare också Raymarine? Det är i en del fall möjligt att använda gamla befintliga Raymarine givare till nyare Raymarine elektronik. Nej, den tiden när det gick är förbi. I synnerhet när det gäller Raymarine - det är knappt ens möjligt att använda samma nyköpta givare till två olika nuvarande modeller. Jo, givaren är nog lika inuti i vissa fall, men man har inte samma kontaktdon o.s.v. Och det är ju inte Raymarine sedan innan: 6 timmar sedan skrev jocke_ronnqvist: Hej, jag ska byta befintligt Navmansystem till ett Raymarine i min Forgus 35 F.ö. skulle jag fundera en extra gång innan jag gick över till Raymarine. De var "top of the art" förr, men nu är det buggiga enheter med mycket fel. Jag fick t ex byta ut den nya radarn tre gånger på de första 40h. Sedan har Raymarine tokdyra tillbehör, "realvision"-givare till Axiom kostar t ex 20.000:- (!). Och sedan följer inte Raymarine NMEA2000-standarden helt utan har en egen "dialekt" som de kallar Seatalk NG. Visst, 98% kompatibelt, ja, men de sista 2% kan ställa till det rejält. En modern Raymarine AP kan du t ex i princip bara få att gå på Track från en Raymarine-plotter, då de har fulat till protokollet så det bara nästan fungerar med andra fabrikat/enligt standard. Redigerad 5 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 5 Maj 59 minuter sedan skrev IngemarE: Nej, den tiden när det gick är förbi. I synnerhet när det gäller Raymarine - det är knappt ens möjligt att använda samma nyköpta givare till två olika nuvarande modeller. Jo, givaren är nog lika inuti i vissa fall, men man har inte samma kontaktdon o.s.v. - - - Sedan har Raymarine tokdyra tillbehör, "realvision"-givare till Axiom kostar t ex 20.000:- (!). Och sedan följer inte Raymarine NMEA2000-standarden helt utan har en egen "dialekt" som de kallar Seatalk NG. Visst, 98% kompatibelt, ja, men de sista 2% kan ställa till det rejält. En modern Raymarine AP kan du t ex i princip bara få att gå på Track från en Raymarine-plotter, då de har fulat till protokollet så det bara nästan fungerar med andra fabrikat/enligt standard. Det är väl på det viset Raymarine bättrar på ekonomin genom att skapa en tvingande eftermarknad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj 4 timmar sedan skrev IngemarE: Vilket Raymarinelod och givare är det ? För de har väldigt många olika. Flera typer är anpassade för att kunna sitta på sluttande skrov (följer med ett plastblock/distans som man helt enkelt klyver i rätt vinkel). Fast du kanske redan har köpt givare. Japp, jag har köpt ett paket. Anade inte att det skulle bli så bökigt. Utan att ha kollat (paketet i båten) så skulle jag tro att givaren är en P319... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj 2 timmar sedan skrev Kalle-Anka: Är din gamla givare också Raymarine? Det är i en del fall möjligt att använda gamla befintliga Raymarine givare till nyare Raymarine elektronik. Det gamla systemet är navman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Nej, den tiden när det gick är förbi. I synnerhet när det gäller Raymarine - det är knappt ens möjligt att använda samma nyköpta givare till två olika nuvarande modeller. Jo, givaren är nog lika inuti i vissa fall, men man har inte samma kontaktdon o.s.v. Och det är ju inte Raymarine sedan innan: F.ö. skulle jag fundera en extra gång innan jag gick över till Raymarine. De var "top of the art" förr, men nu är det buggiga enheter med mycket fel. Jag fick t ex byta ut den nya radarn tre gånger på de första 40h. Sedan har Raymarine tokdyra tillbehör, "realvision"-givare till Axiom kostar t ex 20.000:- (!). Och sedan följer inte Raymarine NMEA2000-standarden helt utan har en egen "dialekt" som de kallar Seatalk NG. Visst, 98% kompatibelt, ja, men de sista 2% kan ställa till det rejält. En modern Raymarine AP kan du t ex i princip bara få att gå på Track från en Raymarine-plotter, då de har fulat till protokollet så det bara nästan fungerar med andra fabrikat/enligt standard. Kan tänka mig det, tycker dock att dom flesta tillverkarna har ganska dyra komplement och byten. Anledningen att jag gick på Raymarine var dels pga att paketet kändes prisvärt (kan ju diskuteras nu när jag stött på patrull 😄), dels för att jag fick tag på en Raymarine autopilot till bra pris innan och tänkte fortsätta med samma tillverkare. Hade jag dock kunnat köpa en givare som passar i befintligt hål utan att det kostar allt för mycket kunde det nästan vara värt det. Men det är kanske önsketänkande. Edit: En annan anledning till att jag valde just detta paket är för att givarna går in direkt på displayen så om nätverket strular så bör djup och log fungera ändå... /Jocke Redigerad 5 Maj av jocke_ronnqvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_ronnqvist 5 Postad 5 Maj Har jag tur kanske denna passar. Hittar dock inga angivna mått så jag får sökar vidare, mäta och kanske kontakta Raymarine. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 5 Maj Liknande väldigt djupt v-skrov på vår båt, och när jag skulle montera en ny givare var det för mycket höjdskillnad (och för ojämnt skrov) för det medföljande justeringsblocket, så jag blev tvungen att plasta en klack som var slät och ökade "djupet" lite. Annars hade det inte varit möjligt att montera. Tråden finns här (ignorera massa kommentarer från folk som tror sig veta bättre än mig som hade båten, givaren och måtten och visste vad som gick och inte gick): 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser