Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
  • 0
IngemarE

Meddelanden från MG fastnar hos Telia SPAM

Fråga

Sedan någon vecka tillbaka fastnar 100% av alla mailnotifikationer om nya inlägg o.s.v. i Telias servrar som SPAM (för oss som har Teliamail).

Jag får inget till min mailklient i datorn, men går jag in på Telia Webmail så ligger de alla i Skräppostfoldern.

Detta har hänt ibland med andra avsändare om det funnits något konfigureringsfel i avsändarens inställningar. Kan ju också vara Telias SPAM-robot som fått fnatt (just för MG i så fall, det är nästan bara de mailen som fastnar), men i så fall är det nog bra om MG påpekar detta.

Jag får som sagt inga notifieringar alls just nu....☹️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Sedan någon vecka tillbaka fastnar 100% av alla mailnotifikationer om nya inlägg o.s.v. i Telias servrar som SPAM (för oss som har Teliamail).

Jag får inget till min mailklient i datorn, men går jag in på Telia Webmail så ligger de alla i Skräppostfoldern.

Detta har hänt ibland med andra avsändare om det funnits något konfigureringsfel i avsändarens inställningar. Kan ju också vara Telias SPAM-robot som fått fnatt (just för MG i så fall, det är nästan bara de mailen som fastnar), men i så fall är det nog bra om MG påpekar detta.

Jag får som sagt inga notifieringar alls just nu....☹️

I en del mailsystem finns möjlighet att lägga in "godkända mailavsändare" i en "vitlista" (brukar även finnas motsvarande spärrlistemöjlighet "svartlista") så ska de komma fram. Jag använder OneCom för mail och där finns en sådan funktion.

För mig så har alla mail från Båtunionens BAS-system (bland annat bryggplatsfakturan som ju är jätteviktig att få tag på)  fastnat tidigare men det gick att lösa.

Sen kan jag tycka att det är kass om stora mailavsändare inte kan reda ut sådana problem med mailoperatörerna när de får reda på det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
1 timme sedan skrev Lintott:

I en del mailsystem finns möjlighet att lägga in "godkända mailavsändare" i en "vitlista" (brukar även finnas motsvarande spärrlistemöjlighet "svartlista") så ska de komma fram.

- - - - -

Sen kan jag tycka att det är kass om stora mailavsändare inte kan reda ut sådana problem med mailoperatörerna när de får reda på det.

Jo, det går att lägga in manuella undantag i Telias mail också (men det är inte helt självklart och måste göras från webmailinterfacet). Jag har gjort det för några adresser.

Men eftersom det just nu bara är MG-mailen/notifieringarna som felaktigt fastnar, och dessutom alltihop, tycker jag precis som du att det borde vara något just med MG och inte generellt Teliaproblem. Och något MG då borde reda ut och fixa till.

Så ni som har Teliamail och inte får noteringar från MG - kolla i skräppostmappen via Telia Webmail (om du inte får ner den till din mailklient). Jag hade tvåsiffrigt antal mail från MG i den tidigare idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
2024-05-05 vid 08:29 skrev IngemarE:

Om Du under en period testar att svara på färre av inläggen som skrivs på MG så kommer Du att upptäcka att Din Skräppostfolder inte behöver tömmas lika ofta...😉

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om Du under en period testar att svara på färre av inläggen som skrivs på MG så kommer Du att upptäcka att Din Skräppostfolder inte behöver tömmas lika ofta...😉

Det var ju ett konstruktivt och trevligt svar.....🙄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det var ju ett konstruktivt och trevligt svar.....🙄

Konstruktivt svar? Javisst, om Du testar mitt förslag ska Du se att Din Skräppostfolder inte behöver tömmas lika ofta.

Trevligt svar? Javisst, det är väl alltid trevligt när någon kommer med tips om förenklingar. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Volvo_Pentas svar kan te sig en aning oartigt men med tanke på hur en del skräppostfilter fungerar kan det finnas ett korn av sanning i det. Skräppostfilter filtrerar ofta bort material som kommer i stora mängder från samma avsändare.

Jag vet inte hur filtret i telias webmail fungerar och hur det hanteras men det brukar gå att göra inställningar i de här filtren för att själv välja undantag som släpper fram mejl från en viss avsändare.

Den mailservice jag använder har en möjlighet att markera om meddelanden som automatiskt hamnat i skräpmejllådan,  man kan välja ett av mejlen och "Markera som icke skräppost". När man gör det hamnar följande mejl från samma avsändare i vanliga inboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
2024-05-05 vid 13:35 skrev IngemarE:

Men eftersom det just nu bara är MG-mailen/notifieringarna som felaktigt fastnar, och dessutom alltihop, tycker jag precis som du att det borde vara något just med MG och inte generellt Teliaproblem. Och något MG då borde reda ut och fixa till.

Det finns visst en hel del små abrovinklar som de stora lagt in/kräver för att inte blocka e-post. Något som kalla C-record poppar upp i mitt huvud. Men det handlar om ett pågående "krig" mellan olika mailproducenter och vridna SMTP-servrar. Det där är alltså mer ett politiskt/kommerisellt krig än ett tekniskt och om man inte jobbar med det där så skulle jag sluta spekulera och bara vit-lista.

Proffesionellt har jag blivit "shamad" för att inte ha någon liten fil som Micro$oft vill jag skulle ha på en linux-server. När jag kontaktade min leverantör och bad om denna lilla fil så fick jag också vet att det inte är helt problemfritt att ha filen av andra anledningar. Du kan aldrig få alla de stora nöjda.

Dagen IT-fågelbo är (ofta med mening) visseligen ofta baserade på "öppna" protokoll men så j*kl* snårigt så man bara lämnar det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...