Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Skillerns

Yamaha F80 Hydraulik

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag var iväg för första gången idag med en Pioner Multi III som har en 2023 Yamaha F80 utombordare. Jag kommer traila varje gång jag ska ut med båten så därför har jag införskaffat mig en ”transom saver”.

 

Dock blev det fel på vägen tillbaka idag. Jag behövde justera båten så den hamnade längre bak på trailern och glömde ställa om ”transom savern” så utombordaren stod på hydrauliken, inte på något stopp.

 

Nu är man såklart orolig att man skadat hydrauliken på resan hem på ca 30-40 min.

 

Vad tror ni?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt den tar skada, kan ju såklart bero på vägstandarden och hur mycket det hoppar och skumpar men jag visste inte ens det fanns sådana. Har aldrig haft problem med transporten och hydrauliken. Tänk på vilket stort tryck det blir på hydrauliken när du kör båten och det tål den ju i säkert 30 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en gammal Yamaha-manual jag hade stod det att man skulle sätta in en träbit i upphängningen/tilten vilket jag gjorde under den tiden jag körde båten på vagn. Man skulle alltså inte låta motorn vila på hydraul-stången och inte heller på ”tipp-stoppet” (vad den nu heter den där lilla spärren man viker ner när motorn är uppfälld). 
Nu vet jag inte vad en ”transom saver” är men skulle gissa den fyller samma funktion som den träbit jag använde.

Om hydrauliken tagit skada tror jag du bäst kan kolla genom att testa att köra den upp och ner och även kolla om du ser några indikationer på för högt tryck på fästena.

Visst ska den klara trycket när man trimmar båten i sjön men jag inbillar mig att det är mindre stötar då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar, ska kolla vidare i området.

 

Sen för er som undrar vad en ”Transom saver” är så är det ett stag som sätts mellan motorns växelhus och trailern. Detta skyddar inte bara hydrauliken som en klassisk träbit gör utan även akterspegeln. Om jag inte minns fel så är det lagkrav på detta för försäkringsbolagen i USA men vi har det inte här i Sverige osv. Så det är högst ovanligt i Sverige men det förekommer.

 

Bilden är hämtad från nätet.

IMG_2199.jpeg

Redigerad av Skillerns
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...