Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
ChristerN

Uppföljning Biltemas keramiska lackförsegling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har för mig jag skapade en tråd om Biltemas keramiska lackförsegling men sökmotorn här på MG visar den inte.

Nåväl. Här en liten uppföljning och mina erfarenheter.

Började idag min årliga behandling av skrovet. (Det ovanför relingslisten tar jag allltid när båten ligger i sjön.)

Jag kan kortfattat konstatera att glansen totalt sett var bättre förra året än den någonsin har varit med traditionella vaxer men…

När jag polerade skrovet idag tänkte jag att jag fokuserar på de delar där fendrar och annat åstadkommit lite skrap och övriga delar finpolerar jag bara. En bra ambition men den funkade inte så bra. På de mest utsatta ytorna var det ett litet h_lvete att få till ett godtagbart resultat. Antagligen var det så att vissa områden blivit skrapade igenom lackförseglingen och dessa var det svårt att få snygga då det blev lite som om vissa ytor blivit delvis lackade, inte precis där slitaget varit utan lite mer slumpmässigt. Jag blev tvungen att använda ett betydligt grövre polermedel än vanligtvis över hela skrovsidan och fick lägga ganska många timmar på att återställa normal glans.

Jag var medveten om att det på sina ställen skulle krävas mer polering än vanligt men inte i den omfattningen som det blev. Hade köpt på mig två nya förpackningar med sagda keramiska lackförsegling men de kommer nog läggas i ”boden” tillsammans med övriga medel jag inte varit nöjd med. (Där har jag ett lager med 8-10 olika vaxer som jag lämnat genom åren.) 

Hann bara med den ena sidan på skrovet idag men jag misstänker att andra sidan blir likadan/lika svår.

Jag får se hur det fungerar på överbyggnaden lite senare, efter sjösättning, vilken lär bli i början av juni i år av olika/andra skäl.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här kanske:

Google fungerar bättre 😃

Redigerad av ABC
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...