Mewsen 6 Postad 3 Maj Hej alla, Tänker att jag beskriver mitt motor problem nedan så får vi se vad ni landar i 😀 jag har dubbla KAD42 i båten och dom har alltid startat så fort man vrider runt nyckeln. Det är mer eller mindre separata system bortsett från batteribanken som på något sätt ånger ihop (4xLFS75 batterier). Men efter vintern när jag startar så där maskinerna på en gång. Jag startar upp igen och dom mullrar till och dör. Sen tredje gången går båda igång och går skitbra. jag har bytt bränsle-filter och förfilter på båda maskinerna och luftat. Men varför är dom så segstartade? Spontant tänker jag att det är batteribanken. Men jag har mätt alla batterier och alla utom ett var i bra skick. Efter att ha bytt det som var uselt så är problemet fortfarande detsamma. har ni några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 362 Postad 3 Maj Jag tycker det låter som problem med bränsletillförseln. Eftersom motorerna startar är det inte batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 3 Maj Bränslefilterbyte utför jag när båten kommit i sjön. Startar maskinerna (KAD44P) och kör varma. Tar av förfilter och finfilter och fyller på med diesel i finfiltret. Pumpar ut luft via luftning på finfiltrets hus. Startar och varmkör. Det kan hända att motorerna hostar till något mest beroende på min lathet att inte vrida på vevaxel vid luftningen. Om jag byter bränslefilterna på land brukar jag lufta på spridarna och då måste man rotera veven. En KAD 42-300 behöver minst 88Ah och 450CCA för att starta enligt Penta. Hur ser det ut på huvudbrytare, batteripolskor, anslutning 12V på startmotorer och jordkabeln på motorblocket, med tanke på ålder ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 3 Maj 2 timmar sedan skrev Mewsen: Hej alla, Tänker att jag beskriver mitt motor problem nedan så får vi se vad ni landar i 😀 jag har dubbla KAD42 i båten och dom har alltid startat så fort man vrider runt nyckeln. Det är mer eller mindre separata system bortsett från batteribanken som på något sätt ånger ihop (4xLFS75 batterier). Men efter vintern när jag startar så där maskinerna på en gång. Jag startar upp igen och dom mullrar till och dör. Sen tredje gången går båda igång och går skitbra. jag har bytt bränsle-filter och förfilter på båda maskinerna och luftat. Men varför är dom så segstartade? Spontant tänker jag att det är batteribanken. Men jag har mätt alla batterier och alla utom ett var i bra skick. Efter att ha bytt det som var uselt så är problemet fortfarande detsamma. har ni några idéer? Du har luft i systemet. Felsök läckage. Batteriet kan du glömma drar startmotorn och motorn går igång men dör och omstart igen sen går den brukar ha med luft i bränsle systemet att göra. Detta är en sugdiesel och är inte beroende av spänningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 Maj Som övriga skriver, inget El-fel. Min lilla simpla 1-cyl Yanmar YSM12, brukar vara lite tveksam första turen till närmaste ön efter vintern. Alltså att varvtalet varierar något. Vis av erfarenhet vet jag att det blivit lite luft stående i bränslesystemet under vintern. Vet inte varför. Så när motorn blivit varmkörd luftar jag efter dieselpumpen med motorn igång. Öppnar luftskruven bara såpass mycket att motorn inte stannar. Luftar på samma sätt även strax innan spridaren. Ska göra detta i dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mewsen 6 Postad 4 Maj Tack alla för er input. Bingar helt klart rätt. Ska prova att lufta av igen imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser