Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
excel319

Självurladdning

Rekommendera Poster

Många trådar finns det om vinterförvaring av batterier och självurladdningsgrad under vintervilan. Även fabrikat och kvallité har diskuterats. Trots det så tänkte jag delge läsarna här min efarenhet. Jag har en batteribank bestående av tre Biltema AGM- Batteri. De laddades fullt i mitten av oktober och efter det lossade jag plusanslutningarna. Vilospänningen efter ett par dagar var 12,9V på alla tre. Idag kopplade jag ihop banken men först kollade jag spänningen och den var 12,9 på två och 12,8 på ett. Ingen laddning under vintern. Kopplade på batteriladdaren som efter 4h var nere på 0,4A i laddström. Jag tycker det tyder på skapligt bra batterier.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev excel319:

Jag har en batteribank bestående av tre Biltema AGM- Batteri.

Ja, Biltemas AGM-batterier brukar vara bra. Har haft några av dem. På senare år har de ju märkt dem med Startbatteri och de ger inte någon garanti om de använts som förbrukarbatterier. Tråkigt. Gick på annat, känt, märke när jag bytte för några år sedan. Blev inte märkbart dyrare.

Tack för rapporteringen av din självurladdning vid vinterförvaring. Vad jag förstår så är självurladdningen mindre ju nyare batterierna är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, Biltemas AGM-batterier brukar vara bra. Har haft några av dem. På senare år har de ju märkt dem med Startbatteri och de ger inte någon garanti om de använts som förbrukarbatterier. Tråkigt. Gick på annat, känt, märke när jag bytte för några år sedan. Blev inte märkbart dyrare.

Tack för rapporteringen av din självurladdning vid vinterförvaring. Vad jag förstår så är självurladdningen mindre ju nyare batterierna är.

Biltema har också dual purpose-varinter av AGM-batterier.

https://www.biltema.se/bat/marinbatterier/marin--och-fritidsbatteri-12-v-75-ah-2000051649

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev ChristerN:

Mina batterier går in på 5:e säsongen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...