Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
namdo

Startström nytt batteri

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,


Det är dags att skaffa nytt startbatteri till en Albin O21. Nuvarande batteriet har en Ampere på 510 och tills nyligen fungerat bra.


Kan man sätta in ett lite starkare batteri på 700A eller finns det några risker med detta, ifall man bara har startknappen nedtryckt någon sekund i taget? Vi har ingen säkring installerad. Kabelarean okänd.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn drar inte mer än ett par hundra ampere under en start. Det större batteriet kommer förmodligen bara innebära att motorn startar aningen lättare eftersom spänningsfallet inte blir lika stort. Men knappast nåt särskilt tydligt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Är det verkligen inte Ah du pratar om nu dock? Jag tänker på att startströmmen i ren Ampere är starkare. Men det kanske begränsas av vad startmotorn drar, precis som att en länspump inte överbelastar kablarna bara för att den är kopplad till ett starkare batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev namdo:

Tack för svar. Är det verkligen inte Ah du pratar om nu dock? Jag tänker på att startströmmen i ren Ampere är starkare. Men det kanske begränsas av vad startmotorn drar, precis som att en länspump inte överbelastar kablarna bara för att den är kopplad till ett starkare batteri?

Nej, jag pratar om strömmen. Hade det gått åt flera hundra amperetimmar hade man ju tömt en hel batteribank varje start...

 

Och ja, det är så. Batteriet kan inte "trycka" ström, utan startmotorn och kablarna styr hur mycket ström det blir.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen. 

 

Passar på att fråga en annan elektroniskt oinsatt fråga: behöver ett kraftigare batteri (sett till ampere) en kraftigare batteriladdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev namdo:

Tack så mycket för hjälpen. 

 

Passar på att fråga en annan elektroniskt oinsatt fråga: behöver ett kraftigare batteri (sett till ampere) en kraftigare batteriladdare?

Nej, inte nödvändigtvis.

Korta svaret är att du kan ladda nästan hur stort batteri som helst med vilken liten laddare som helst. Men det kommer (oftast) ta längre tid.

 

Ett bly/syrabatteri laddas genom att lägga på en konstant (nåja, någorlunda) spänning över det, sedan slukar det i sig så mycket ström som det behöver. Man kan alltså aldrig "trycka" i ström i ett bly/syrabatteri som man gör med strömladdade batterier. Påstämplad ström på laddare, generator m.m. är vad de maximalt kan ge, inte vad de kommer ge vid laddning. För det bestämmer batteriet. Om strömmen det vill dra i sig är högre än laddaren orkar ge (t ex att det är ett stort batteri som är mycket urladdat) så sjunker spänningen från laddaren tills jämvikt uppstår.

 

Vad som händer om man laddar ett stort batteri (=många Ah) med en liten laddare är att det tar längre tid än om man laddar ett litet. Sedan står det ofta ett Ah-intervall i specen på laddare, men det är bara ett riktmärke som laddtillverkaren tycker kan vara lagom för att få rimlig laddtid.

 

Det som möjligen kan bli lite konstigt är om man laddar ett väldigt stort batteri med en liten laddare som har smarta moder. De flesta laddarna brukar gå ner på en med marginal gasningssäker spänning när de upptäcker att laddströmmen batteriet drar i sig är tämligen låg (=batteriet nära fulladdat). En väldigt liten laddare kan ligga med (onödigt) hög spänning lite väl länge, då det fortfarande tycker batteriet drar i sig en massa ström. Men för det stora batteriet är det inte mycket.

Å andra sidan är problemet rätt teoretiskt, och så småningom kommer även ett stort batteri att sluta sluka ström och även en "smart" laddare lugnar sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 021 med nästan vilket 12 V batteri som helst.

Nu menar typ 60 Ah batteri och uppåt.

Välj det du tror på mest.

 

Vanligt PB (plumbum) och syra,

AGM

Li Po

O s v.

 

Alla har tillräckligt kraft för att harva runt denna motor.

 

Men viktigast i sammanhanget är att ha goda och fräscha kablar, kontakter o s v, både på plus- och minussidan.

Ingen sunkig batterifrånskiljare

o s v.

 

En sak som många inte tänker på att hänga på datorer, mysbelysning, tv, värmare mm.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Startmotorn drar inte mer än ett par hundra ampere under en start. Det större batteriet kommer förmodligen bara innebära att motorn startar aningen lättare eftersom spänningsfallet inte blir lika stort. Men knappast nåt särskilt tydligt.

 

En vanligt förekommande sexcylindrig dieselmotor på knappt fyra liters cylindervolym drar omkring 100 ampere vid kallstart.

En 1600 cm3 bensinmotor som jag har i en bil kan dra 0mkring 50-75 ampere beroende på motoroljans viskositet.

I jämförelse drar en normalstor elektrisk länspump omkring 10A, de mindre drar hälften så mycket, på ett ungefär.

Ett batteri på 700Ah (=amperetimmar) skulle bli väldigt stort och tungt, jag vet inte om det ens finns sådana.

Till en 021 räcker det uppskattningsvis med ett startbatteri om 60Ah.... om den nu inte är extremt svårstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, MYYsan said:

Hej Vänner,

 

Tänker att det som kan spela roll är CA eller EN värdet på batteriet, se vidare på https://growenergy.com.au/news/15616-cca-en-ratings-car-batteries

Tack. Detta borde jag kanske ha poängterat från början.
 

Batteriet är på över 700 A (EN), vilket jag antar är den ström i Ampere som batteriet kan ge maximalt. Ah är på en realistisk nivå. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev namdo:

Tack. Detta borde jag kanske ha poängterat från början.
 

Batteriet är på över 700 A (EN), vilket jag antar är den ström i Ampere som batteriet kan ge maximalt. Ah är på en realistisk nivå. 🙂

Om du har en Dynastart på din motor som laddar batteriet så finns det ett max på 60 Ah på batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På batterier står det angivet CCA och Ah.

 

Det senare är det som används av vanliga dödliga. När man köper nytt till t ex båt o bil.

 

 

Det första talar om hur stor maximal ström batteriet kan ge under en kort tid. Om det är riktigt god kontakt i hela elkretsen.

Troligtvis högsta resistansen i just startmotorn.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Hybro:

På batterier står det angivet CCA och Ah.

 

Det senare är det som används av vanliga dödliga. När man köper nytt till t ex båt o bil.

 

 

Det första talar om hur stor maximal ström batteriet kan ge under en kort tid. Om det är riktigt god kontakt i hela elkretsen.

Troligtvis högsta resistansen i just startmotorn.

 

 

 

 

CCA har väl att göra med hur mycket batteriet kan lämna ifrån sig i kyla, och det är väl inte så noga i en båt som används i svensk sommarvärme😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt. Men frågan om många hundra ampere kom ju upp.

Tänkte bara spåra vidare på att detta är en oviktig faktor i sammanhanget, som tas upp i tråden.

 

Köp ett BT Silver batteri med tre eller fyra års garanti på 60 - 70 Ah.

Eftersom jag har värmare, kyl, snarkapparat, TV, radio mm, så har jag tre batterier parallellkopplade.

Aldrig tömt dessa tomma.

 

Laddas med solcell och båtens generator.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

CCA har väl att göra med hur mycket batteriet kan lämna ifrån sig i kyla, och det är väl inte så noga i en båt som används i svensk sommarvärme😠

För att motortillverkare ska kunna speca lämpligt startbatteri behövs  standard för att ange batteriets förmåga att lämna hög ström under kort.

Det finns tre standards att förhålla sig till CCA, CCA (EN) eller bara EN och MCA Marine Cranking Amps. Dessa skiljer sig åt fränst genom vid vilken temperatur de mäts. EN som är den vanligast angivna strömmen mäts vid lägst temp, MCA vid högst, men det betyder ju inte att ett värde uppmätt enligt CCA är meningslöst.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid de allra flesta applikationer...

Ett rent skrytvärde. Ett säljargument.

 

Ett laddat batteri på 70 Ah, räcker för att starta din motor i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS.

Du skrev i första inlägget att det fungerat bra tills nyligen.

 

Kan du utveckla detta lite närmre?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

För att motortillverkare ska kunna speca lämpligt startbatteri behövs  standard för att ange batteriets förmåga att lämna hög ström under kort.

Det finns tre standards att förhålla sig till CCA, CCA (EN) eller bara EN och MCA Marine Cranking Amps. Dessa skiljer sig åt fränst genom vid vilken temperatur de mäts. EN som är den vanligast angivna strömmen mäts vid lägst temp, MCA vid högst, men det betyder ju inte att ett värde uppmätt enligt CCA är meningslöst.

Jag vet det där med olika normer och mätmetoder, men jag tycker att vi och TS krånglar till det i onödan. Vilket normalt startbatteri som helst klarar att starta en Albin O-21.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basic m a o. 

TS, har du laddat batteriet?

 

Laddar generatorn om och när motorn går?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya batteriet av märke Varta har en högre ”startström” dvs A (EN) än gamla batteriet. Ville med trådstarten bara veta om det fanns någon risk med detta när det inte finns någon säkring.


Känner att jag har fått bra hjälp av alla här i tråden. Tack till samtliga. Det har funkat bra att starta och batteriet laddar vid körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för brand mm är lika stor som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...