No_jah 437 Postad 3 Maj Jag sitter och tittar i Skippo-appen och slås av hur mycket bränslepriserna varierar i dom olika sjömackarna. Tex. så har Strömmamacken där jag oftast tankar dieselpris på 28,98kr och bensinpris på 24,59kr. Det är ju dyrare än i höstar!?! Däremot om man åker till Bullandö istället som är bara några sjömil bort så är priset för diesel 23,69kr och bensin 22,96kr, och Stavsnäs som också är precis i närheten ytterligare lite billigare. Priserna i Skippo är ju såklart rapporterade av användare, så de är ju förhoppningsvis felaktigt rapporterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 348 Postad 3 Maj 20 minuter sedan skrev No_jah: Jag sitter och tittar i Skippo-appen och slås av hur mycket bränslepriserna varierar i dom olika sjömackarna. Tex. så har Strömmamacken där jag oftast tankar dieselpris på 28,98kr och bensinpris på 24,59kr. Det är ju dyrare än i höstar!?! Däremot om man åker till Bullandö istället som är bara några sjömil bort så är priset för diesel 23,69kr och bensin 22,96kr, och Stavsnäs som också är precis i närheten ytterligare lite billigare. Priserna i Skippo är ju såklart rapporterade av användare, så de är ju förhoppningsvis felaktigt rapporterade. Jag känner inte till området. Är det möjligen så att det dyrare stället är på en ö, dit bränslet måste fraktas med båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 3 Maj 3 timmar sedan skrev raol: Jag känner inte till området. Är det möjligen så att det dyrare stället är på en ö, dit bränslet måste fraktas med båt? Nope; båda ligger på samma landmassa (i princip), transporterna går sannolikt via vägnätet och de ligger båda längs samma kanal någon dryg sjömil ifrån varandra. Den billigare Bullandö-macken ligger något längre ut i skärgården än Strömma-macken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 579 Postad 3 Maj Om det är användare som rapporterar in så måste det ju nästan vara så att det är priser från i höstas eller vintras som är inrapporterade för Strömma. Det är väl säkert rätt lite kommers där över vintern och våren, om den ens är öppen då. Den ligger ju inte riktigt i stråket för åretrunt pendlare. Men maten på restaurangen är ju typ dubbelt så dyr som smakupplevelsen, så de kör kanske samma prissättning på bränslet🤔 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 3 Maj En annan intressant fråga är ju också varför sjömackarna inte skyltar med sina priser såsom mackarna på landbacken gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ksa65 3 Postad 3 Maj Macken i sundet. Skurusundet 20,19kr/liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 4 Maj 13 timmar sedan skrev ksa65: Macken i sundet. Skurusundet 20,19kr/liter Bensin eller diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Maj (redigerade) En undran till, varför är diesel för det mesta dyrare än 98e05-bensin på sjömackarna? På land är ju diesel t.o.m. billigare än 95e10-bensin. Redigerad 4 Maj av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 4 Maj 7 timmar sedan skrev No_jah: En undran till, varför är diesel för det mesta dyrare än 98e05-bensin på sjömackarna? På land är ju diesel t.o.m. billigare än 95e10-bensin. Diesel på sjömacken är blankdiesel, dvs RME-fri, vilket gör den dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 27 Maj Nu ser ja att Skippoappen har uppdaterats, och att man bl.a. kan välja bränsletyp för sin båt. Men jag lyckas inte få bensinpriset att visas direkt på sjökortet fast jag har var bensin som bränsletyp, jag trodde det var det som var meningen med uppdateringen. Ser det likadant ut för er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 27 Maj Här på Åland är det galet just nu. 98E5 ligger på 22:40kr på bilmacken och 28:05 i båtmacken. Det är ca 1-2km mellan bil och båtmacken och samma företag. Tankar jag 80liter min Buster med dunkar från bilmacken sparar jag 450kr. Men våra turister har inte den möjligheten. Sen är det tyvärr kartell mellan mackarna så priserna är alltid samma överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 27 Maj Är det någon som har varit i Waxholm och tankat på Frodé sjömack? Där är ju priset enligt Skippo rejält mycket lägre än övriga två inom ett stenkasts avstånd. Diesel: 18.20 Bensin: 19,86 för bensin, och det måste ju nästan isåfall vara 95 e10? Och frågan är om priserna stämmer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev No_jah: Är det någon som har varit i Waxholm och tankat på Frodé sjömack? Där är ju priset enligt Skippo rejält mycket lägre än övriga två inom ett stenkasts avstånd. Diesel: 18.20 Bensin: 19,86 för bensin, och det måste ju nästan isåfall vara 95 e10? Och frågan är om priserna stämmer? Jag tankar där varje gång (nästan i alla fall). Han har inte kört 95e10 utan 98e5. Normalt billigare än övriga Vaxholmsmackar. Redigerad 27 Maj av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 27 Maj 4 minuter sedan skrev Kane: Jag tankar där varje gång (nästan i alla fall). Han har inte kört 95e10 utan 98e5. Normalt billigare än övriga Vaxholmsmackar. Där ser man, det är ju isåfall billigare än många landmackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 Maj (redigerade) 13 minuter sedan skrev No_jah: Där ser man, det är ju isåfall billigare än många landmackar. De ligger bra i pris i alla fall. Kollade lite snabbt nu på tankning av båten förra året, 5 aug betalade jag 22,39 kr/l för 98 oktan medan jag tankade bilen i obemannad station 2 aug för 20,70 kr/l för 95 oktan. Redigerad 27 Maj av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 2 Postad 5 November Det känns lite som att många marina mackar utnyttjar att de har monopol i hamnen. Skillnaden just nu mellan mackar på västkusten för 98 oktan ör från 18.50 till 22 kr man kan tanka bilen idag, för 17.30 minus rabatt dax att köpa jeepdunkar 🫣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 6 November I somras tog min närmsta sjömack 25 kr/liter för bensin. Blev att släpa dunkar igen tyvärr men skillnaden är för stor. Kan tycka 2-3 kr i påslag hade varit mer rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 November 52 minuter sedan skrev Freez: I somras tog min närmsta sjömack 25 kr/liter för bensin. Blev att släpa dunkar igen tyvärr men skillnaden är för stor. Kan tycka 2-3 kr i påslag hade varit mer rimligt. På dom mackar som fylls från fartyg kan jag förstå att det är högre pris än på land. Men för dom som fylls på från tankbil kan jag inte riktigt förstå hur den prisskillnaden kan motiveras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 6 November 1 timme sedan skrev No_jah: På dom mackar som fylls från fartyg kan jag förstå att det är högre pris än på land. Men för dom som fylls på från tankbil kan jag inte riktigt förstå hur den prisskillnaden kan motiveras. Sjömackar har fler miljökrav o kontroller än landmackar då de ligger sämre till vid läckage. Anläggningsmässigt är det nog dyrare med flytpontoner än en grop i marken för tankarna. De kostnaden måste tas ut någonstans. Sedan kan det alltid diskuteras hur mycket dyrare det är rimligt att det ska vara. Dessvärre så ökar priset alltid när det står "sjö" eller "båt" på skylten (jämför båttillbehörsbutik o Biltema). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 November Jo, så är det såklart. Jag har även funderat på vad sjömackarna gör med bränslet som som är kvar över vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 2 Postad 6 November (redigerade) 36 minuter sedan skrev Lintott: Sjömackar har fler miljökrav o kontroller än landmackar då de ligger sämre till vid läckage. Anläggningsmässigt är det nog dyrare med flytpontoner än en grop i marken för tankarna. De kostnaden måste tas ut någonstans. Min närmsta mack består av en tank på land och fylls på av tankbil De har under sommaren tagit 23-24 kr både för bensin och diesel Tankade lite längre upp på västkusten och det kostade 16.50 Prisskillnaden blir ännu mer markant om man tänker på vad det kan bli på en sommar, med lite längre turer, vattensport osv. Låt oss säga att man kör upp 1000 liter. Bara det är ju 7-8000 mer 😡 Finns säkert en del som kör mer än så, eller hur? Jag kommer att köpa en bensinvagn, eftersom att jag numera kör på bensin istället för diesel och det funkar precis lika bra med bilbensin, då det är sak samma, dessutom är min motor godkänd för 95 oktan om jag skulle vilja det. Redigerad 6 November av Nimbus300R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 2 Postad 6 November (redigerade) Denna bränslevagn, betalar sig många gånger om på en sommar. Inte tyngre än att den går att lyfta upp i bilen och rymmer 59 literBränsle tank/vagn 59 literLiter billigare 53 liter Redigerad 6 November av Nimbus300R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 451 Postad 6 November Jag har en fast monterad pump och slang i båten så jag kan pumpa direkt ur 25 liters dunkar. Investering på under 200 kr. Den investeringen sparades in redan på första tankningen, tankar 200-250 liter i stöten, det skönt att slippa söla med tratt o dunk. Kör upp minst 1000 liter per säsong. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 6 November 31 minuter sedan skrev Nimbus300R: Denna bränslevagn, betalar sig många gånger om på en sommar. Inte tyngre än att den går att lyfta upp i bilen och rymmer 59 literBränsle tank/vagn 59 literLiter billigare 53 liter Tio gånger så stor volym till dubbla priset men kräver släpvagn. https://cipax.com/se/cpx-standardprodukter/behallare-och-tankar/transporttankar/cpx-behallare-ibc-600l-un-2 Hur ser transport-/brandsäkerhetsbestämmelserna ut när/om man kör runt med en sådan här? Tankbilar ska ju ha skyltning o extra brandsläckare. Var går volymgränsen? Problemet är nog större för dem med dieselmotorer. Blankdiesel är svårare att få tag på på landmackarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 6 November 8 minuter sedan skrev Lintott: Problemet är nog större för dem med dieselmotorer. Blankdiesel är svårare att få tag på på landmackarna. Det är inte så farligt dyrt med diesel vid vissa sjömackar i Göteborg. Önnered, 24 september, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 49 Postad 6 November 17 minuter sedan skrev Lintott: Tio gånger så stor volym till dubbla priset men kräver släpvagn. https://cipax.com/se/cpx-standardprodukter/behallare-och-tankar/transporttankar/cpx-behallare-ibc-600l-un-2 Hur ser transport-/brandsäkerhetsbestämmelserna ut när/om man kör runt med en sådan här? Tankbilar ska ju ha skyltning o extra brandsläckare. Var går volymgränsen? Problemet är nog större för dem med dieselmotorer. Blankdiesel är svårare att få tag på på landmackarna. Man får transportera 60 liter brandfarlig vätska, tex bensin eller diesel, utan att det krävs något speciellt. Så där är gränsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 6 November 1 minut sedan skrev Tristan_301: Man får transportera 60 liter brandfarlig vätska, tex bensin eller diesel, utan att det krävs något speciellt. Så där är gränsen. Det förklarar storleken 59 liter på rulltankarna.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser