Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Thomasss

Färskvatten system , ej tryck i en av kranarna.

Rekommendera Poster

Sjösatt segelbåt idag. Fyllde färskvattentankar. Det kommer vatten med bra tryck i dusch på badbrygga, dusch inne, kran vid handfat,  men mycket svagt knappt rinnande vid pentryt.

Någon som har någon ide om vad detta beror på? Pumpen funkar, bra tryck i övriga kranar. Båten har VV beredare om det har någon betydelse.  Tacksam för tips och förslag till åtgärd. Båt Bavaria 37

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du spolat så att ev luft tryckts ut? Brukar vara lite lurigt ibland.

Annars kanske det sitter någon skit i kranfiltret, det där i pipen på kranen?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag har spolat lääänge men ingen skillnad. Har ej kollat silen i kranen dock men tror inte det är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något på båten i vinter? Spontant tänker jag veck på slang eller slang i kläm.

 

Kolla slangen från kranen till den första t-koppling där du vet att du har flöde.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte gjort något arbete i båten under vintern. Det sista jag gjorde var att suga ur 20 L vatten ur varmvattenberedaren genom en avtappningsslang. Inga läckage syns. Bra tryck i 3 kranar av 4.

Fundering, kan en koppling som inte är helt intryckt ger stopp? Det borde väl isåfall läcka där? Torrt i kölsvinet. Två färskvatten tankar, fyllda. Testat med att öppna bara en av dem, också testat att ha båda öppna till systemet. Det kommer ingen luft i kranen, bara mycket svag stråle, inget tryck. Övriga kranar bra tryck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du läckage hade du ju hört vattenpumpen gå antingen konstant eller stötvis ju mer sällan ju mindre läckage. Men ett läckage så stort att trycket är märkbart lägre i en av kranarna borde du ha märkt.

 

Jag förutsätter att du bara har en pump till tryckvattensystemet. Då måste, antar jag, felet vara mellan en punkt som förser något tappställe med bra tryck och den felande kranen. Det kan vara kopplingar som du är inne på men jag tror mer på slangen.

 

Det kan vara själva kranen som @ChristerN varit inne på eller något på vägen dit.

 

Varmvattenberedaren borde du kunna utesluta så vida inte den kran som krånglar är den enda som har varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lika dåligt tryck när du spolar bara varmt eller bara kallt vatten i kranen? Är det så borde också varmvattenberedaren kunna avfärdas från de misstänkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack för alla inlägg. Lika svagt tryck på varmt som kallt vatten, ingen skillnad. Är inte i båten nu men ska kolla kranen och första kopplingen från den.  Återkommer om jag lyckas hitta felet. 🤗

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja börja med enkel kontroll ,silen ytterst på kranen som inte ger mkt vatten .

christer var inne på detta tidigt . skräp virvlar gärna upp vid tankning. 

provkör utan sil .    frysskada ? sitter ibland backventil vid utkastaren som gör det svårt att dränera trots sug.  B

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att det bildas lite gegga oavsett om man använder någon rengöring eller ej. Brukar göra rent silen varje år både i båt och hus. 
Antar att det var ett tag sedan din sil gjordes rent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer

Båten var ny i maj förra året så det är första gången jag rengör silen i kranen. 

Dåligt färskvatten, eller tanktabletter eller så var det skit i de nya vatten tankarna. Oavsett nu är det löst, så enkelt att lösa egentligen. Nu har jag erfarenhet till nästa gång det händer. Aldrig varit med om något liknande på andra båtar jag ägt. Tack för hjälpen🙏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thomasss:

Hej Christer

Båten var ny i maj förra året så det är första gången jag rengör silen i kranen. 

Dåligt färskvatten, eller tanktabletter eller så var det skit i de nya vatten tankarna. Oavsett nu är det löst, så enkelt att lösa egentligen. Nu har jag erfarenhet till nästa gång det händer. Aldrig varit med om något liknande på andra båtar jag ägt. Tack för hjälpen🙏

Bra att det löstes!

Ett litet tips i all välmening. Om man skriver ett namn så här, tex @ChristerN,så får den personen upp en liten ”flagga” i form av ett nummer vid klockan överst till höger, på samma sätt som man får när någon citerar dig. Då ser, jag i det här fallet, att du nämnt mig i en kommentar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt att det bara var gegga i en sil. Såg de andra silarna bra ut? Eller tendens till gegga där också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Stormfocken said:

Lite konstigt att det bara var gegga i en sil. Såg de andra silarna bra ut? Eller tendens till gegga där också?

En hypotes kan vara att om geggan kommer från en specifik plats och den igenkläggade kranen var den första som öppnades så borde den ha det mesta av geggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...