Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Tewski

Avgasböj som rostar/sotar igen - Hur vanligt?

Rekommendera Poster

Hej vänner.

Såg precis DENNA videon om avgaskrökar/avgasböj som rostar/sotar igen, och därmed riskerar förstöra hela motorn med vatten som kommer in till kolvarna etc som följd.


Jag har precis lagt ner enormt mycket tid pengar och energi på att få motorn i bra skick. Nu jävlar liksom! och så dök detta video klippet upp o jag kände direkt Neeeeej Inte ännu ett oros moment som jag inte känt till...

 

Hur vanligt förekommande är det att avgaskröken rostar igen med dessa hemska följder som det pratas om i videon?  Har någon här varit med om liknande, eller hört historier?

Brukar ni skruva loss era avgaskrökar o reka då och då eller hur gör ni?

 

Tack för er tid.

//Ted ☀️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-02 vid 18:49 skrev Tewski:

- - -

Hur vanligt förekommande är det att avgaskröken rostar igen med dessa hemska följder som det pratas om i videon?  Har någon här varit med om liknande, eller hört historier?

- - -

Med avgaskrök mm av gjutjärn så är det inte frågan "om" utan "när" det rostat sönder. Tiden beror på hur motorn använts. Saltvatten är t.ex. aggressivare än sötvatten så då minskar tiden till genomrostning.

 

En del motorer (Yanmar t.ex) har rostfri avgaskrök. Den rostar inte men kan kloggas igen av förbränningsrester. Till en del motorer finns det rostfri avgaskrök som reservdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Yanmar YSB8 (eller YSM8?) fick avgaskröken spräckt pga rost och en liten grundstöttning. Rosten försvagade kröken, efter en liten skakning gick en del av kröken sönder bokstavligt gick av där muttern kopplar kröken med avgassamlaren, det blev ett hål där avgaserna gick ut istället för att trycka ut kylvattnet. Vattnet samlades i mufflern och röret upp fylldes till avgaskröken, utan tryck från avgaserna sprutade kylvattenet över hela motorn. Det kom säkert någon droppe ner i avgassamlaren när jag stängde av den.

 

Det var inte så svårt att byta ut allt och rengöra. Från HDI Marine beställde jag stainless steel avgassamlaren som den heter och avgaskröken.

Nu är det mycket bättre, det är mindre oljud och mindre avgaslukter i båten. De rostiga delarna släppte ju ut en mindre del avgaser även innan den gick sönder, vid tätningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

@Jarbol Detdär låter som en riktigt otrevlig historia!
Men skönt att det var lätt ifxat.


Jag inser nu att jag måste ta av avgaskröken och börja med att inspektera och rengöra, antingen nu i dagarna eller vänta till hösten (och be till gudarna att inte just detta är året då den potentiellt krackellerar)

Hittade DENNA videon som gav mig självförtroende om att det inte behöver vara så krångligt att byta/rengöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för motor men det finns lösningar som gör att man kan sova liiiite bättre:

Rostfritt avgasknä

 

Behövde inte byta själv när jag bytte turbon, men det lär bli en sån om några år...

Turbon har numera rostfri hylsa på utloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar reparationen av en 40år gammal diesel motor, eftersom kostnaden blev med tull ca 5000kr för avgassamlare, krök, monteringspasta. Nu ska rem till vattenpumpen bytas, oljebyte, motortvätt. Det drar iväg, minst 6000kr bara för att hålla igång den. Det är halva kostnaden för en el-motor med passande kontroller. Bara batterier är lite dyrare. Och så tar allt tid, det är lätt men skitjobb.

 

Tänk över det, om det är värt att hålla igång en gammal deisel, jämfört med att installera 5kw motor (som räcker för båt upp till 12m), kontroller, batteri. Man ska väl segla mest ändå och inte köra för motor långa sträckor eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick Haveri en gång med förra båten under en Gotlandssegling. 36 år gammal Yanmar 12 hästare. Encylindirg. Rök steg upp ur motorbrunnen. Host Host, Whoaaahuh. En lite yngre version av mig tyckte då, vad bra då får vi träna på att lägga till med segel under resten av semestern. Vid hemkomst till Karlslund köptes en ny av den rekorderliga firman Sjöbergs Marin. Ganska lätt att montera men jag var grymt orolig för att bultarna i motorblocket skulle vara fastrostade. Inte alls fallet faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...