Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
stranden720

Ni som bytt bälgar själva (Bravodrev)

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver byta bälgar innan sjösättning och är lite sugen att göra detta själv. Har aldrig bytt förr men har skruvat mycket.

En orginalsats går väl på runt 5000:- plus verktyg för ca 2000-3000:-.  Jag har fått pris på 18900:- för byte av bälgar,stödlager, växelwire och trimsensorer på plats hemma hos mig  och typ samma peng om jag lämnar in på flera ställen. Dock svider det  lite med tanke på pengen. Ni som har bytt själva, har det gått bra och som tänkt eller ska man för att slippa bli galen strunta i att ta tag i detta själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev stranden720:

Hej, jag behöver byta bälgar innan sjösättning och är lite sugen att göra detta själv. Har aldrig bytt förr men har skruvat mycket.

En orginalsats går väl på runt 5000:- plus verktyg för ca 2000-3000:-.  Jag har fått pris på 18900:- för byte av bälgar,stödlager, växelwire och trimsensorer på plats hemma hos mig  och typ samma peng om jag lämnar in på flera ställen. Dock svider det  lite med tanke på pengen. Ni som har bytt själva, har det gått bra och som tänkt eller ska man för att slippa bli galen strunta i att ta tag i detta själv?

Beror på hur händig du är.

Jag själv har bytt på många Alpha och Bravo. 

Som du skrev, alla verktyg behöver du, speciellt justering för växelvajern, utan den är du rökt. 

Sen har jag byggt en egen vagga för drevet som är höj och sänkbar samt på hjul. Underlättar mycket annars om man är 2st när du trycker tillbaka drevet.

För att byta vajern så fiskar jag genom att använda tråd till en grästrimmer, fäster den från motorrummet och dra, sen tvärtom när den nya ska på plats.

Limma bälgen är ett måste, slipa och tvätta av innan.

 

Tar mig ca 2 timmar att göra hela denna apparat. Är man ovan, räkna på 5 timmar.

 

Finns många videos på Youtube, kolla nogrannt och ta kort på sakerna som du ska skruva loss.

 

Köp INTE några pirat grejer på tex Amazon ect. Rena skräpet.

 

Kan man inte och är det minst osäker, anlita en mekaniker. Om någon bälg är otät, då tar båten in vatten.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Beror på hur händig du är.

Jag själv har bytt på många Alpha och Bravo. 

Som du skrev, alla verktyg behöver du, speciellt justering för växelvajern, utan den är du rökt. 

Sen har jag byggt en egen vagga för drevet som är höj och sänkbar samt på hjul. Underlättar mycket annars om man är 2st när du trycker tillbaka drevet.

För att byta vajern så fiskar jag genom att använda tråd till en grästrimmer, fäster den från motorrummet och dra, sen tvärtom när den nya ska på plats.

Limma bälgen är ett måste, slipa och tvätta av innan.

 

Tar mig ca 2 timmar att göra hela denna apparat. Är man ovan, räkna på 5 timmar.

 

Finns många videos på Youtube, kolla nogrannt och ta kort på sakerna som du ska skruva loss.

 

Köp INTE några pirat grejer på tex Amazon ect. Rena skräpet.

 

Kan man inte och är det minst osäker, anlita en mekaniker. Om någon bälg är otät, då tar båten in vatten.

 

Lycka till!

Tackar. Justering av växelwire samt centrering av stödlager är väl det som jag funderar mest på. Lagret kan väl knappast hamna fel när det ligger ända in mot stopklacken. Ser/känns lagret ok så behöver jag ju inte ens byta det nu. Det skjuter jag gärna upp tills ihöst 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stranden720:

Tackar. Justering av växelwire samt centrering av stödlager är väl det som jag funderar mest på. Lagret kan väl knappast hamna fel när det ligger ända in mot stopklacken. Ser/känns lagret ok så behöver jag ju inte ens byta det nu. Det skjuter jag gärna upp tills ihöst 😃

Jag skulle nog säga att själva bytet av lagret och vajern är det lättaste jobbet, bälgarna och montering är det jobbigaste och kräver noggrannhet.

 

Lagret kan sitta som fan, men med det rätta verktyget så kommer det ut lätt. Sen slår man bara i det nya med såklart det rätt verktyget. Linjeringen med tolken är lätt, ska bottna, då ploppar drevet i lätt och inga skador uppstår.

 

Vajerns verktyg är utformade för en idiot, går inte att misslyckas med kalibreringen, kan vara trixit att få igenom höljet i skölden, men med lite silicon Spray så går det lätt. Själva vajern trycker man i sista. Man får inte glömma och kolla om det sitter värmeskydd runt den innan (plastspiral), drar man ur höljet med den på så har man problem. Sitter oftast vid knäet på avgaslimpan. Brukar vara vit, men har sett svarta också (eftermarknads skit).

 

Om du nu måste byta bälgar så har lagret suttit lika länge, skulle råda dig att byta det samtidigt, även vajern. Inte kul att göra om hela proceduren igen i höst.

Visst, går att byta stödlagret och vajern sen, men då måste ta bort drevet igen, blir trängre och svårare när bellhouse sitter på.

 

Har faktiskt tänkt att sälja mina verktyg då jag frångått Merc drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag skulle nog säga att själva bytet av lagret och vajern är det lättaste jobbet, bälgarna och montering är det jobbigaste och kräver noggrannhet.

 

Lagret kan sitta som fan, men med det rätta verktyget så kommer det ut lätt. Sen slår man bara i det nya med såklart det rätt verktyget. Linjeringen med tolken är lätt, ska bottna, då ploppar drevet i lätt och inga skador uppstår.

 

Vajerns verktyg är utformade för en idiot, går inte att misslyckas med kalibreringen, kan vara trixit att få igenom höljet i skölden, men med lite silicon Spray så går det lätt. Själva vajern trycker man i sista. Man får inte glömma och kolla om det sitter värmeskydd runt den innan (plastspiral), drar man ur höljet med den på så har man problem. Sitter oftast vid knäet på avgaslimpan. Brukar vara vit, men har sett svarta också (eftermarknads skit).

 

Om du nu måste byta bälgar så har lagret suttit lika länge, skulle råda dig att byta det samtidigt, även vajern. Inte kul att göra om hela proceduren igen i höst.

Visst, går att byta stödlagret och vajern sen, men då måste ta bort drevet igen, blir trängre och svårare när bellhouse sitter på.

 

Har faktiskt tänkt att sälja mina verktyg då jag frångått Merc drev.

Tack så mycket för info, mycket värt. Drev.se har ju ett eftermarknadssats men det känns bättre med orginalgrejer känns det som. Jag är väldigt intresserad om du vill sälja verktygen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja byt bälgar (2) och nya klammer .      viktigt att knutbälgens bakre ände sitter i rätt spår

rena släta ytor på drevets kant som tätar mot knutbälgens ÄNDE . 

detta jobb tar tid bra att vara 2 pers . trim/tilt puckar är lyx lyssna känn funkar hela tiden.  B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev stranden720:

Tack så mycket för info, mycket värt. Drev.se har ju ett eftermarknadssats men det känns bättre med orginalgrejer känns det som. Jag är väldigt intresserad om du vill sälja verktygen.

Pm:a ditt nr.

Ska ut med båten i helgen, men kommer hem på söndag.

Kan rota fram kitet och skicka lite bilder osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...