Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
tomeriksen

Fördelararm krockar med 2:ans kontakt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en inombordare, en  VP AQ131 (Volvo rödblock). När jag startade motorn efter ett motorlyft hörde jag ett tickande ljud som kom framtill på motorn. Sen dog den.

När jag öppnade fördelarlocket hittade jag repor på 2.a cylinderns kontakt, samt en del kopparspån inne i dosan.

Rotorn hade lyfts från fördelarrotorns spår och satt löst. Den snurrade alltså inte.

Locket ser annars helt felfritt ut. Jag har två motorer och har kunnat jämföra.

 

Det verkar inte bättre än att antingen axleln hamnat fel eller att fördelarkroppen fått sig en kyss.

Är det någon som varit med om något liknande?

 

1604357755_Artboard3-100.jpg.168b5ecb03b8aa78ddea3ba81e88f2ba.jpg

Artboard 3 copy-100.jpg

Artboard 3 copy 2-100.jpg

Artboard 3 copy 3-100.jpg

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett skruvat lock eller clipsat? Clipsade kan komma snett då inträffar "svarvning".

 

 

På min gamla Nidelv 18 med AQ145A(B23) monterades en Ignition 123 fördelare och Bosch blå tändspole, ett riktigt lyft för motorn då den gick jämt på 700 varvs tomgång och blev extremt lättstartad.

Du har två 230 maskiner så det blir närmare 10000 för att byta upp sig.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-01 vid 23:31 skrev NW355:

Är det ett skruvat lock eller clipsat? Clipsade kan komma snett då inträffar "svarvning".

 

Jag har skruvat lock! 1300:- istället för 100:-. Som bonus gick ena skruven av och sitter nu för evigt fast i hållaren. 

 

Igår lossade jag på fördelaren och kund konstatera att den var rätt sladdrig. Mycket spel mellan axel och kropp. Detta är inte fallet när den är fastskruvad. Men jag inser att det inte behövs mycket för att starta "svarven"

 

IMG_5039-ezgif.com-optimize.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en ombyggd fördelare eller VP-original med pickup/hallgivare ?

Hur som helst så har lagerbussningarna i fördelarens axel slitits ned eller lossnat. Har inte varit ute för detta under mina år som Volvo b20-21-23-234-25-30 ägare.

 

Skruvade fördelarlock finns idag billigare än 1200:-

image.png.10ab478825749d02594a80e07765b100.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan bara instämma att en fördelare från Ignition 123 gör att motorn får nytt liv. Om du köper versionen med Bluetooth, får du dessutom startspärr. Jag beställde från Tyskland, där den var billigare. Jag kör med Biltemas tändspole.

Redigerad av stensino
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-03 vid 22:55 skrev NW355:

Är det en ombyggd fördelare eller VP-original med pickup/hallgivare ?

Hur som helst så har lagerbussningarna i fördelarens axel slitits ned eller lossnat. Har inte varit ute för detta under mina år som Volvo b20-21-23-234-25-30 ägare.

 

Skruvade fördelarlock finns idag billigare än 1200:-

 

 

 

Tack!

lagerbussningarna, var sitter de?

 image.jpeg.5d1a3ba8911f067c07121b583e07c6d4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den nedre aluminiumdelen ovanför kugghjulet till mellanaxeln.

Bifogar bild på AQ130 fördelare(B20). Nr 11 och 12 är lagerbussningar. Är det bussningar så vet jag inte var man får tag på dessa)prova KG Trimning i Dalby/Södra Sandby).

Har aldrig behövt byta dessa så det verkar märkligt med glappet i din fördelare.

Spänn upp fördelaren i ett skruvstäd med mjuka backar och känn vid kugghjulet om rotoraxeln glappar mot fördelarhuset.

Kan va så att fördelar-armen inte fjädrar som den ska alternativ att du fått tag i ett defekt fördelarlock där  2:ans kontaktpol ligger utanför toleranserna.

Bosch fördelare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stensino:

Om du inte får till fördelaren, beställ denna modell: https://123ignition.com/product/tuneplus-4-r-v-b21-b23/ (till B23)

Den är värd alla pengarna och som påpekats tidigare så får man en helt ny motor med stabil och låg tomgång som skyddar drevet vid växling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...