Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
MrMe

Instatrim trimplan "går inte tillbaka"

Rekommendera Poster

Hej alla,

Håller på och renoverar en gammal båt och de två år jag haft den har trimplanen inte fungerat p.g.a. trasiga hydraulslangar. Jag köpte nya slangar och fyllde olja och allt verkade frid och fröjd. Ena trimplanet fungerade felfritt men det andra gick bara nedåt. När jag försökte köra det uppåt så gick motorn/pumpen men trimplanet stannade i nedre läget. Tänkte då koppla bort hydraulslangen men råkade naturligtvis i ivern bryta av plastnippeln på trimcylindern.

En ny trimcylinder beställdes, levererades och monterades - men grundfelet kvarstår. Trimcylindern går ut men inte in. Som jag förstått det är det egenligen bara hydraultryck "utåt" och när man sedan minskar det trycket är det fjädern i trimcylindern som skjuter tillbaka kolven. Jag har också läst mig till att systemet inte behöver luftas (synd - för det vore ett billigt fel). Så vad kan det vara för fel? Pumpen går/surrar men cylindern går inte in. Systemet består inte av särskilt många delar som kan gå sönder, men de delar som finns är tillräckligt dyra för att jag inte ska vilja byta dem i onödan....

/Christian

instatrim.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej prova byt plats på ventilernas  (12641 / 12701) funktion . elfel  (mät) eller mekaniskt fel? se om felet flyttar sig.  luftar sig automatiskt vid användning , rolig läsning allt du donar med!  B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det händer att skruvar lossnar bakpå panelen. Då kan de hända att magnetventilen inte öppnar. Om det funkar att trimma ner så är det nog inte magnetventilen det är fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst!

Plockade isär enheten idag och placerade den på arbetsbänken. Gjorde rent allt och försökte lista ut hur saker och ting fungerade. Sedan anslöt jag den till elen i båten och började mäta och hittade felet! Solenoiden för babord drev fick endast 3,6V när jag tryckte på knappen. Gjorde rent alla kontakter i både pump och tryckknapp och mätte igen - 12,7V. Satt ihop allt och all fungerade perfekt!

Tack för alla tips och råd!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...