Tippler69 2 Postad 29 April Hej. Hoppas på lite tips samt om jag är på rätt spår. Har en öppen motorbåt som jag fiskar med nät, tyvärr så sitter det några knaprar som jag skall plocka bort, samt en del gamla kapellinfästningar som skall bort. Dock vill jag fixa till hålen efter dessa så det inte syns, vill få till det sy snyggt jag har kunskap till :). Min tanke är att använda mig utav Gelcoatspackel (Biltemas) men blir inte riktigt klok på hur detta funkar. Vad jag har förstått så kräver gelcoat typ parafinlösning för att den skall härda (dock inget Biltema skriver i sin beskrivning av gelcoaten), vet inte om det är samma som gäller för Biltemas Gelcoatspackel om den också behöver parafin för att härda, hittar inte någon Topcoat på Biltema, men frågan är om det räcker med Gelcoat för att plugga igen hålen, eller skall jag använda mig utav polyester och glasfibermatta (känns lite overkill för små skruvhål ca 2mm - 5mm), eller är det Lamineringsepoxy tillsammans med microglasballonger. Vad rekommenderar ni? Sen kommer det till att få rätt färg på gelcoaten, vad använder man för att bryta färgen, finns en färghandel där jag bor men dom hade inget att bryta gelcoat med så jag har närmast endast Biltema och Jula, men har inte hittat något där heller, vill ju helst att detta skall se bra ut och inte en massa fläckar. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 30 April Så små hål kan du laga med gelcoatspackel. På biltema finns gelcoatspackel i några få kulörer dessa behöver inte paraffin för att härda. Men om du köper flytande gelcoat så behöver den paraffin för att härda öppet i luften. Men det är inte aktuellt i ditt fall. När det gäller färgen så "googla" på din båtmodell efter vilken kulör den skall ha. Fråga här om du inte hittar. Har du tur finns den kulören på biltema annars har båthandeln fler kulörer. Hittar du inte rätt så får du väl köpa en burk av varje och testa. Att bryta gelcoat har jag aldrig gjort och vet inte om det går men på något sätt är de ju brutna så någon kan säkert. Helt perfekt kommer färgen inte att bli. Men på så små hål kommer det inte att synas ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 30 April Och glöm inte att även gelcoatspackel kräver "vanlig" härdare, precis som vanlig gelcoat/topcoat. Vaxlösningen används som nämnts utöver vanliga härdaren för att rå gelcoat skall härda på ytan där den ligger överst och öppet exponerad för luft (kombon som sedan benämns Topcoat). Men i form (där ju formen gör det omöjligt för luften att nå det som skall bli utsidan) eller om man tänker lägga på annan plastning efteråt på den exponerade ytan, är det inte nödvändigt. (Faktum är att jag ofta "målar" insidan på plastning för att få den snyggare, en jämnare/avtorkbar yta samt binda vassa strån o.s.v. Typiskt inne i maskinrum, kölsvin, inuti boxar som man plastat. Det är sällan jag kommit ihåg att använda vax i gelcoaten då, men den ythärdar av någon anledning i alla fall. kan kanske bero på omgivande miljö också). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 30 April 14 timmar sedan skrev IngemarE: Och glöm inte att även gelcoatspackel kräver "vanlig" härdare, precis som vanlig gelcoat/topcoat. Vaxlösningen används som nämnts utöver vanliga härdaren för att rå gelcoat skall härda på ytan där den ligger överst och öppet exponerad för luft (kombon som sedan benämns Topcoat). Men i form (där ju formen gör det omöjligt för luften att nå det som skall bli utsidan) eller om man tänker lägga på annan plastning efteråt på den exponerade ytan, är det inte nödvändigt. (Faktum är att jag ofta "målar" insidan på plastning för att få den snyggare, en jämnare/avtorkbar yta samt binda vassa strån o.s.v. Typiskt inne i maskinrum, kölsvin, inuti boxar som man plastat. Det är sällan jag kommit ihåg att använda vax i gelcoaten då, men den ythärdar av någon anledning i alla fall. kan kanske bero på omgivande miljö också). Men vänta nu , vax har man väl i gelcoat när man gör topcoat, vaxet gör väl så att topcoaten ska få yta dvs bli blank. Vaxet har väl ingenting med härdning att göra utan det är härdaren du tillsätter som gör att plasten blir hård. Annars har då jag missat något?? När jag tagit gelcoat och tillsatt vax är det ju för just blankheten, sedan slår jag i härdare för att den ska bli just hård. Förstår inte riktigt vad ni menar med att vaxet du tillsätter ska härda topcoaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 1 Maj 6 timmar sedan skrev kossor: Men vänta nu , vax har man väl i gelcoat när man gör topcoat, vaxet gör väl så att topcoaten ska få yta dvs bli blank. Vaxet har väl ingenting med härdning att göra utan det är härdaren du tillsätter som gör att plasten blir hård. Annars har då jag missat något?? När jag tagit gelcoat och tillsatt vax är det ju för just blankheten, sedan slår jag i härdare för att den ska bli just hård. Förstår inte riktigt vad ni menar med att vaxet du tillsätter ska härda topcoaten. Hej. Vaxet säkerställer härdning av gelcoaten genom att bilda en yta som föhindrar att gelcoaten kommer i kontakt med luft. Om du inte har vax så kommer inte gelcoaten härdaordentligt utan vara lite "kladdig" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 1 Maj 6 timmar sedan skrev kossor: Annars har då jag missat något?? Ja, faktiskt - för en gångs skull 😉 https://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 1 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev MrMe: Hej. Vaxet säkerställer härdning av gelcoaten genom att bilda en yta som föhindrar att gelcoaten kommer i kontakt med luft. Om du inte har vax så kommer inte gelcoaten härdaordentligt utan vara lite "kladdig" Håller inte med. Om du bara häller i vax i gelcoaten och ingen härdare så kommer den aldrig härda. Vaxet blandar du i för att få en blankare yta. Även fast gelcoaten blir kladdig som du säger så härdar den av just härdare och inte av vaxet.( Du kan ju fråga Kjell ) Redigerad 1 Maj av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 1 Maj 7 minuter sedan skrev kossor: Håller inte med. Om du bara häller i vax i gelcoaten och ingen härdare så kommer den aldrig härda. Vaxet blandar du i för att få en blankare yta. Även fast gelcoaten blir kladdig som du säger så härdar den av just härdare och inte av vaxet.( Du kan ju fråga Kjell ) Nu missuppfattar du nog det som menas. Ingen har nog menat att man ersätter härdaren, den måste ju alltid vara med, precis som du skriver. Men det är problemet med kontakten mot luft som försvårar härdningen i ytskiktet (trots tillsatt "vanlig" härdare) som vaxet löser: 21 timmar sedan skrev IngemarE: Vaxlösningen används som nämnts utöver vanliga härdaren för att rå gelcoat skall härda på ytan där den ligger överst och öppet exponerad för luft (kombon som sedan benämns Topcoat) 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 1 Maj 2 minuter sedan skrev IngemarE: Nu missuppfattar du nog det som menas. Ingen har nog menat att man ersätter härdaren, den måste ju alltid vara med, precis som du skriver. Men det är problemet med kontakten mot luft som försvårar härdningen i ytskiktet (trots tillsatt "vanlig" härdare) som vaxet löser: 🙂 Ja där är jag med, men när jag läste inlägget från början står det faktiskt att du måste ha i vax för det ska härda och det är ju lite fel. Vaxet är ju till för att få till ytan, slippa kladdighet och få den blank och inte matt. Nog har jag gjort topcoat så jag vet och förstår. Men att säga att vaxet är till för härdningen är för mig en felsägelse. Var bar det jag vill påvisa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 1 Maj (redigerade) On 4/30/2024 at 6:23 AM, rejas said: När det gäller färgen så "googla" på din båtmodell efter vilken kulör den skall ha. Fråga här om du inte hittar. Har du tur finns den kulören på biltema annars har båthandeln fler kulörer. Hittar du inte rätt så får du väl köpa en burk av varje och testa. Jag har en Ryds Dogger som jag misstänker är från runt -77 och behöver (åtminstone i närheten) färgkoden för insidan, men lyckas inte hitta denna någonstans, är det någon som vet hur man får fram detta (skall ha en gelcoat/topcoat som är hyffsat i närheten). Redigerad 1 Maj av Tippler69 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad 15 Maj On 4/30/2024 at 11:27 AM, IngemarE said: Och glöm inte att även gelcoatspackel kräver "vanlig" härdare, precis som vanlig gelcoat/topcoat. Vaxlösningen används som nämnts utöver vanliga härdaren för att rå gelcoat skall härda på ytan där den ligger överst och öppet exponerad för luft (kombon som sedan benämns Topcoat). Men i form (där ju formen gör det omöjligt för luften att nå det som skall bli utsidan) eller om man tänker lägga på annan plastning efteråt på den exponerade ytan, är det inte nödvändigt. (Faktum är att jag ofta "målar" insidan på plastning för att få den snyggare, en jämnare/avtorkbar yta samt binda vassa strån o.s.v. Typiskt inne i maskinrum, kölsvin, inuti boxar som man plastat. Det är sällan jag kommit ihåg att använda vax i gelcoaten då, men den ythärdar av någon anledning i alla fall. kan kanske bero på omgivande miljö också). Jag har nu köpt Biltemas Gelcoat Putty där det följer med en liten tub med härdare och den fungerar bra, dock så behöver jag mer härdare och då köpte jag Biltemas härdare 100ml https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/hardare-100-g-2000053016 som står att denna skall passa till Gelcoat, frågan är om denna endast är för den flytande Gelcoaten, för jag tycker inte den funkar till Gelcoat Putty https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoatspackel-gra804-2000053163 jag har även blandat betydligt mer än 2% men det tar ändå snart 3dagar för att bli klibbfri (dock fortfarande mjuk), någon som har koll på detta om det skall fungera eller om jag måste ha någon annan härdare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 15 Maj Om man tejpar med genomskinlig packtejp över lagningen är det ofta lättare att få rätt form om lagningen inte är på en slät/plan yta. Även på släta/plana ytor brukar jag tejpa för att få lagningen slät och blank. När spacklat härdat drar man av tejpen och vips så är allt klart utan ytterligare arbete. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Maj (redigerade) 12 timmar sedan skrev Tippler69: ...som står att denna skall passa till Gelcoat, frågan är om denna endast är för den flytande Gelcoaten, för jag tycker inte den funkar till Gelcoat Putty.... Av säkerhetsdatabladen framgår att det inte är exakt samma sammansättning och aktiva ämnen i de båda härdarna. Så sannolikt är det något där som gör att spacklet inte fungerar så bra med "standardhärdaren" avsedd för vanlig flytande gelcoat/polyester. Har själv råkat ut för liknande när jag tagit en härdare från en - som jag tyckte "likvärdig" - spackelprodukt. Sannolikt också därför som de flesta spackel har en egen härdare medsänd, även om de i grunden är polyesterbaserade och kan tyckas lika. Har kanske inte med problemet att göra, men det brukar alltid vara med lite för mycket härdare i proportion till mängden bas. Så har den tagit slut före spacklet så kanske du varit lite frikostig med härdare. Inom rimliga gränser är det dock ingen fara med lite mycket, men är det alldeles för mycket kan egenskaperna hos materialet bli sämre. Karva ur/skrapa bort det mjuka, köp en spackelburk till med avsedd härdare och gör om lagningen. EDIT: Kanske skulle du köpt den här härdaren istället, verkar vara speciellt avsedd för polyesterspackel. Sammansättningen av ämnen liknar dessutom mer "din" härdare, men eventuellt är den infärgad vilket ju inte blir bra. Så bäst är nog ändå att köpa en burk till med rätt härdare.... Redigerad 16 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser