storsegel 1 Postad 29 April Hej, Första turen nu efter vintern uppstår ett problem efter ca 10 min. Alla instrument på styrbord motor börjar "fladdra " . Bifogar en film. Den beter sig lite olika beroende på varvtal men ju mer gas jag ger ju värre blir det. Jag tänkte åka ut till båten i kväll och försöka felsöka så gott jag kan. I vilken ända skulle ni börja i ? * Mäta upp så generatorn laddar ? * Jordfel ? Hur felsöka ? Vad skulle det annars kunna vara ? https://photos.app.goo.gl/JNtctBgtvy4F9vue9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 29 April Kan vara likriktaren i generatorn som pajat. Byt generator med andra motorn eller om det går att plocka bort remmen utan att något annat slutar funka. Kan också vara jordfel någon stans. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 April Jag vet inte riktigt hur det ser ut på din motor, men på många av VPs dieslar finns det en svart box uppepå motorn, med en runt multikontakt som är ansluten till kabelstammen och motorns instrument. Det är iband glappigt i den där multikontakten och då kan instrumenten bete sig litet hur som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 29 April Är det en KAD44/300 så kan du prova tillbörja med att byta plats på reläerna i den svarta lådan som herr Ohm omtalar. Relä nr 11,10,12 är identiska där huvudreläet nr 10 och jordningsreläet nr 12 spänningssätter instrumenten via tändningslåset. Varvräknaren visar noll, tempmätaren visar fullt utslag, oljetrycksmätaren visar inget utslag , voltmätaren visar 12,0 V som jag ser det. Kan som herr Ohm skriver spöka i den 16 poliga kontakten som syns på bilden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Maj 2024-04-29 vid 23:43 skrev NW355: Är det en KAD44/300 så kan du prova tillbörja med att byta plats på reläerna i den svarta lådan som herr Ohm omtalar. Relä nr 11,10,12 är identiska där huvudreläet nr 10 och jordningsreläet nr 12 spänningssätter instrumenten via tändningslåset. Varvräknaren visar noll, tempmätaren visar fullt utslag, oljetrycksmätaren visar inget utslag , voltmätaren visar 12,0 V som jag ser det. Kan som herr Ohm skriver spöka i den 16 poliga kontakten som syns på bilden. Felkälla nummer ett när det gäller VP-dieslar med en "svart låda" och sextonpolig multikontakt. Själv funderade jag igår på att klippa bort kontaktdonen och löda in alla kablarna, men det skulle gått åt så himla mycket dyrt lödtenn och krympslang så det får vara till en annan gång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser