Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
storsegel

Problem med ALLA instrument på styrbord motor.

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Första turen nu efter vintern uppstår ett problem efter ca 10 min. Alla instrument på styrbord motor börjar "fladdra " .  Bifogar en film. 

 

Den beter sig lite olika beroende på varvtal men ju mer gas jag ger ju värre blir det.  Jag tänkte åka ut till båten i kväll och försöka felsöka så gott jag kan.

 

I vilken ända skulle ni börja i ? 

 

* Mäta upp så generatorn laddar ? 

* Jordfel ? Hur felsöka ? 

 

 

Vad skulle det annars kunna vara ? 

 

https://photos.app.goo.gl/JNtctBgtvy4F9vue9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara likriktaren i generatorn som pajat. Byt generator med andra motorn eller om det går att plocka bort remmen utan att något annat slutar funka. Kan också vara jordfel någon stans. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på din motor, men på många av VPs dieslar finns det en svart box uppepå motorn, med en runt multikontakt som är ansluten till kabelstammen och motorns instrument. Det är iband glappigt i den där multikontakten och då kan instrumenten bete sig litet hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en KAD44/300 så kan du prova tillbörja med att byta plats på reläerna i den svarta lådan som herr Ohm omtalar.

Relä nr 11,10,12 är identiska där huvudreläet nr 10 och jordningsreläet nr 12 spänningssätter instrumenten via tändningslåset.

Varvräknaren visar noll, tempmätaren visar fullt utslag, oljetrycksmätaren visar inget utslag , voltmätaren visar 12,0 V som jag ser det.

Kan som herr Ohm skriver spöka i den 16 poliga kontakten som syns på bilden.

 

Reläbox KAD44_300.png

Reläbox.png

Reläboxkontakt.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-29 vid 23:43 skrev NW355:

Är det en KAD44/300 så kan du prova tillbörja med att byta plats på reläerna i den svarta lådan som herr Ohm omtalar.

Relä nr 11,10,12 är identiska där huvudreläet nr 10 och jordningsreläet nr 12 spänningssätter instrumenten via tändningslåset.

Varvräknaren visar noll, tempmätaren visar fullt utslag, oljetrycksmätaren visar inget utslag , voltmätaren visar 12,0 V som jag ser det.

Kan som herr Ohm skriver spöka i den 16 poliga kontakten som syns på bilden.

 

Reläbox KAD44_300.png

Reläbox.png

Reläboxkontakt.png

Felkälla nummer ett när det gäller VP-dieslar med en "svart låda" och sextonpolig multikontakt.

Själv funderade jag igår på att klippa bort kontaktdonen och löda in alla kablarna, men det skulle gått åt så himla mycket dyrt lödtenn och krympslang så det får vara till en annan gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...